kränga däck själv?

motarddräparen

Ny medlem
Gick med
13 May 2007
Ort
svedala
Hoj
yamaha wr 400
Tja alla motard o offroadare. Har en Yamaha WR 400, Köpte den med spikdäck på och vill självklart lägga om till sommarsulorna. E det mycke jobb att kränga däcken själv eller bör man lämna in dom. Har förstått att man ska lossa på griparna som håller däcken men sen. Har två krängarjärn o en gummiklubba. Klarar man sig på detta? Vore jättefint om nån har en beskrivning på hur man gör. E ju inte som att kränga cykeldäck precis : )

vh: Zeb
 
Tja alla motard o offroadare. Har en Yamaha WR 400, Köpte den med spikdäck på och vill självklart lägga om till sommarsulorna. E det mycke jobb att kränga däcken själv eller bör man lämna in dom. Har förstått att man ska lossa på griparna som håller däcken men sen. Har två krängarjärn o en gummiklubba. Klarar man sig på detta? Vore jättefint om nån har en beskrivning på hur man gör. E ju inte som att kränga cykeldäck precis : )

vh: Zeb


Kolla in det här: http://soe.se/mek/dack/byte.htm
 
Ifall däcket och slangen "slirar" på fälgen så är det mindre risk att ventilen rycks loss om man skippar muttern. Men om det funkar vet jag ej då jag aldrig råkat ut för nåt däckspinn förutom mot asfalten. :yoparty
 
Läste igenom lite. Varför ska man inte skruva dit muttern på ventilen?

Om däcket och slangen skulle få för sig att röra sig får man en liten förvarning när man ser att ventilen står snett. Om ventilmuttern är spänd går det inte att se.

Jag föredrar tre st däckjärn av den lite mindre typen (näst största). Däckjärnen köper du på biltema. Jag har sett en jäkla bra instruktionsfilm på nätet någon gång, men kan inte hitta den nu...
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top