kränga däck själv?

motarddräparen

Ny medlem
Gick med
13 May 2007
Hoj
yamaha wr 400
Tja alla motard o offroadare. Har en Yamaha WR 400, Köpte den med spikdäck på och vill självklart lägga om till sommarsulorna. E det mycke jobb att kränga däcken själv eller bör man lämna in dom. Har förstått att man ska lossa på griparna som håller däcken men sen. Har två krängarjärn o en gummiklubba. Klarar man sig på detta? Vore jättefint om nån har en beskrivning på hur man gör. E ju inte som att kränga cykeldäck precis : )

vh: Zeb

Tja alla motard o offroadare. Har en Yamaha WR 400, Köpte den med spikdäck på och vill självklart lägga om till sommarsulorna. E det mycke jobb att kränga däcken själv eller bör man lämna in dom. Har förstått att man ska lossa på griparna som håller däcken men sen. Har två krängarjärn o en gummiklubba. Klarar man sig på detta? Vore jättefint om nån har en beskrivning på hur man gör. E ju inte som att kränga cykeldäck precis : )

vh: Zeb

Kolla in det här: http://soe.se/mek/dack/byte.htm

Ifall däcket och slangen "slirar" på fälgen så är det mindre risk att ventilen rycks loss om man skippar muttern. Men om det funkar vet jag ej då jag aldrig råkat ut för nåt däckspinn förutom mot asfalten. :yoparty

Läste igenom lite. Varför ska man inte skruva dit muttern på ventilen?

Om däcket och slangen skulle få för sig att röra sig får man en liten förvarning när man ser att ventilen står snett. Om ventilmuttern är spänd går det inte att se.

Jag föredrar tre st däckjärn av den lite mindre typen (näst största). Däckjärnen köper du på biltema. Jag har sett en jäkla bra instruktionsfilm på nätet någon gång, men kan inte hitta den nu...

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti