Kräftfiskepremiär avklarad

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Ojdå, det var tidigt. Vart fiskar du kräftorna då, har de hunnit ömsa?
Jag börjar förbereda året fiske nästa vecka genom att provfiska litegrann och sen veckan därpå så blir det några till att rycka upp några kilon och provkoka. Hoppas på att fylla frysarna så att det räcker till nästa år, det här året tog de slut i februari :(
 

Smagatusk

Guest
Ojdå, det var tidigt. Vart fiskar du kräftorna då, har de hunnit ömsa?
Jag börjar förbereda året fiske nästa vecka genom att provfiska litegrann och sen veckan därpå så blir det några till att rycka upp några kilon och provkoka. Hoppas på att fylla frysarna så att det räcker till nästa år, det här året tog de slut i februari :(

Kokrecept mottages tacksamt! Har provat en uppsjö av olika recept, men jag är alltid öppen för nya erfarenheter.
 

Smagatusk

Guest
Brukar salta tills det smakar som en kallsup på västkusten, öser i några dillkronor och en halv lite guinness.

Hehe... Salt e gott!

Det hittills godaste jag provat är när de stått och dragit i ett dygn i kräftlagen, lägger man kräftorna i ett durkslag och häller över en öl med riktigt mycket (upplöst) havssalt. Sältan och ölen blir ju givetvis överrepresenterad, men holy hell! vad gott det är!
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Är inte så jävla förtjust i massa nya kokrecept så det gamla hederliga är ju det som går mest hemma hos mig.
Har dock testat att koka ner en liter Ale i det, det smakade rätt bra. Ska göra en rejäl chili-kokning i år, nån form av Cajun-recept tror jag att det var. Det ligger nog i sommarstugan men jag kan skicka upp receptet här vid tillfälle, det kunde med fördel kokas med potatis samtidigt så det är lite annorlunda mot våra svenska metoder.
 

klippans

Problemfixare
Gick med
22 Feb 2005
Ort
stockholm
Hoj
Honda 125 Räser
Med burar i 5 timmar på 3 olika platser & noll i fångst så kan man bara konstatera, att Ja, Dom har precis ömsat skal!
Så om en vecka så är dom nog på hugget igen.
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Aha, så du nöjde dig med att endast koka krondillen då :D
 

Mr.Asp

Avstängd
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Arboga
Hoj
Geggmoppe KTM 250exc
Tror jag väntar till augusti innan jag drar igång storfisket ja :p Då brukar de vara stooora och fina :) förra årets skörd har nyligen tagit slut. och då är vi 3familjer á 4st i varje. Så nu börjar det bli dags att fylla på igen:) kokrecept finns det gott om på detta forumet sen förra säsongen ;)
 

Vikingarockaren

Sommar!!
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Gävle
Hoj
Bandit 1200
I augusti drar det igång för mig. Ska bli gott med lite färska kräftor. Det är även väldigt kul med själva fiskandet om man tar med sig lite god mat och dryck.
 

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Ojdå, det var tidigt. Vart fiskar du kräftorna då, har de hunnit ömsa?
Jag börjar förbereda året fiske nästa vecka genom att provfiska litegrann och sen veckan därpå så blir det några till att rycka upp några kilon och provkoka. Hoppas på att fylla frysarna så att det räcker till nästa år, det här året tog de slut i februari :(

Har du fiskevatten? Jag köper gärna några kilo!
 

Mr.Asp

Avstängd
Gick med
21 Mar 2008
Ort
Arboga
Hoj
Geggmoppe KTM 250exc
I augusti drar det igång för mig. Ska bli gott med lite färska kräftor. Det är även väldigt kul med själva fiskandet om man tar med sig lite god mat och dryck.

Mat och dryck? Sitter du och väntar på dem och göder upp dem eller? :va

Jag brukar åka ut innan jobbet, agna burarna, sen åker jag och agnar om dem och hämtar skörden på på kvällskvisten. Peeeeerfekt! :tummenupp
 

Vikingarockaren

Sommar!!
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Gävle
Hoj
Bandit 1200
Mat och dryck? Sitter du och väntar på dem och göder upp dem eller? :va

Jag brukar åka ut innan jobbet, agna burarna, sen åker jag och agnar om dem och hämtar skörden på på kvällskvisten. Peeeeerfekt! :tummenupp

Nej maten och drycken är ju till mig själv. Sen sätter man sig på nån ö tillsammans med ett par polare och väntar på kvällsvitchingen (stavning?).
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Har du fiskevatten? Jag köper gärna några kilo!

Jepp, har fiskevatten i en liten insjö och sen har jag sommarstuga precis vid hjälmaren men där har jag inte vågat plocka upp några kräftor än men i år blir det nog några burar nattetid :rolleyes:
Pm'ar om fångsten är tillräckligt stor :)
 

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Arboga
Hoj
Säsongsavslutning
Usch, årets fiske var sämst hittills så jag gav upp efter 4 försök :( Så jävla mycket smått så det var helt otroligt!
På en kväll så blev det ca 9kg kokta vilket är helt ok, men då slängdes minst lika mycket tillbaka. Två försök till gav bara smått, tog upp ca 300st en kväll men behöll till 2 kok sen la jag in burarna för i år :mad:
La i några burar uppe vid sommarstugan där jag INTE har vatten och det gav utdelning ganska så fort. Slängde dock tillbaka allt och bygger en sump till nästa år att ha under bryggan och kanske fylla den med några stycken :)
 
Nyheter
Sherco 2025 – Första intrycket.

Fotograf: Dan Gustavsson (G...

Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Top