KPK - Körglädje Per Krona

Vet inte exakt hur det ser ut för grabbarna i 125R.
Annat än att dom skrattar åt våra budgettar i SuperBike för att det är billigt.
Och då menar jag inte freddys eller backlunds budget.
Utan vi vanliga dödliga som bara lägger 100 - 200k per år.

125 Junior verkar däremot vara skitbilligt. Så köp en sån :D

Vem har du pratat med egentligen? Gull åker ju en hel del internationellt, då är det lite andra budgetar man pratar om.
Men annars får man en ny 125'a, med reservdelskit för 90kkr, som man kan köra en hel sm-säsong plus en massa träningar för 90kkr. Plus soppa och däck då såklart. Däckkontot är dock inte stort..

Eftersom det är Teddy som frågat:

Hade han kört 125cc så hade han förmodligen kört med en std Honda vevaxel i pressad plåt för 2600:-. Shells W-Power pumpsoppa osv för att det gett honnom mest KPK. För en helt annan förare kanske det ger den mer KPK om den får ha en vevaxel i berylium med keramsika lager och titanvevstake för 3600 euro + moms och Repsols racebränsle för 8 euro/litern.

Hade han kört 1000cc så hade han köpt ut en hoj på skroten och köpt begagnade däck från en PRO-SBK förare. En som inte heter Teddy kanske ställer sig i kö för att få nya Ducati 1198R och sen utrusta den för minst lika mycket som hojen kostat i inköp och sen kört upp 1-2 set däck per 20 min för att det är det som ger honnon KPK.

90% av dom som kör oavsett klass från 125-1000cc i Sverige ligger närmre Teddy än den sistnämde. Vill och kan man köra billig så gör man det med en 125cc. Vill och kan man köra dyrt kan man göra det med med en 125cc. Ju högre upp man ligger i tabellen i en högre serie ju mer kräver man av materialet oavsett klass.

Själv håller jag mest med Dr_C att det oftast inte är hojen som avgör själva glädjen att köra på en bana. Det är så mycket runtomkring med. Vem man kört mot, vart man kört, vad som hänt osv. Roligast för mig har varit att fått köra race på en riktig GP bana som Assen och gatracet i Tyskland som jag kört slår det mesta med sin helhet med pris, proffessionalitet, vänlighet och respekt från arrangörer och publik + rolig bana att köra på.

Det är extremt sällan man saknar en 1000cc för att man tycker en raksträcka på en Svensk bana är så fruktansvärt lång och det är väldigt sällan man njuter av våra yxiga stop&go svängar på banorna med en 125cc.

Själv har jag inget bra svar till Teddys egentliga fråga då jag inte kört mer än 6-7 olika hojar på bana. Alla var kul på sitt sätt eget sätt. Ju dyrare ju roligare var dom med. Förmodligen för man fått så mycket bättre och nyare hoj. Så tipset är väll kanske att inte testa för bra hojar för att man tycker dom är värda sitt pris då? En som fått kört en fullkittad STK CBR1000RR från 2008 blir kanske inte så glad över att tvingas få köra en fd skrotad R1 från 1998.. :)

Last edited:
Gustav tack för marknadföringen av min hojförsäljning.:tummenupp Men hojen är numera i dansk ägo.:gråta

Vad Eskilsson menar fattar jag inte. I år har jag kört hela säsongen på ett set dunlop som köptes nya inför anderstorp summa 2500:-. Köpte även nya regndäck för 2500:- så 5000:- för däck en hel säsong plus att regndäcken hade dugit nästa år med. 100 liter Aspen plus 5 liter Castrol 747 summa ca 4000:- 4 liter växellådsolja 400:-
En ny kolv halvägs in i säsongen för 1300:-

Alltså 10700:- för en säsongs tävlande plus anmälningsavgifter och dylikt, men det är ju samma oavsett klass. Inte så blodigt.

Sen att körupplevelsen är den bästa jag har provat på hitintills gör ju saken bara bättre. (nästa år blir det nya upplevelser som definitivt slår 125:an)

/Pär

Låter helt grymt juh!:tummenupp
Du säger att du bytt en kolv halvvägs. OK. Men däremellan då??? ALLA tvåtaktsåkare står och piller JÄMT juh! Så något mer än en kolv måste det väl i rimlighetens namn gå åt!!! ELLER? vad håller ni på med annars när ni står och oljar ner er?
Och så var det ju det där med att få plats med 187 cm och 84 kg....:huvet

Eftersom det är Teddy som frågat:

Hade han kört 125cc så hade han förmodligen kört med en std Honda vevaxel i pressad plåt för 2600:-. Shells W-Power pumpsoppa osv för att det gett honnom mest KPK. För en helt annan förare kanske det ger den mer KPK om den får ha en vevaxel i berylium med keramsika lager och titanvevstake för 3600 euro + moms och Repsols racebränsle för 8 euro/litern.

Hade han kört 1000cc så hade han köpt ut en hoj på skroten och köpt begagnade däck från en PRO-SBK förare. En som inte heter Teddy kanske ställer sig i kö för att få nya Ducati 1198R och sen utrusta den för minst lika mycket som hojen kostat i inköp och sen kört upp 1-2 set däck per 20 min för att det är det som ger honnon KPK.

90% av dom som kör oavsett klass från 125-1000cc i Sverige ligger närmre Teddy än den sistnämde. Vill och kan man köra billig så gör man det med en 125cc. Vill och kan man köra dyrt kan man göra det med med en 125cc. Ju högre upp man ligger i tabellen i en högre serie ju mer kräver man av materialet oavsett klass.

Själv håller jag mest med Dr_C att det oftast inte är hojen som avgör själva glädjen att köra på en bana. Det är så mycket runtomkring med. Vem man kört mot, vart man kört, vad som hänt osv. Roligast för mig har varit att fått köra race på en riktig GP bana som Assen och gatracet i Tyskland som jag kört slår det mesta med sin helhet med pris, proffessionalitet, vänlighet och respekt från arrangörer och publik + rolig bana att köra på.

Det är extremt sällan man saknar en 1000cc för att man tycker en raksträcka på en Svensk bana är så fruktansvärt lång och det är väldigt sällan man njuter av våra yxiga stop&go svängar på banorna med en 125cc.

Själv har jag inget bra svar till Teddys egentliga fråga då jag inte kört mer än 6-7 olika hojar på bana. Alla var kul på sitt sätt eget sätt. Ju dyrare ju roligare var dom med. Förmodligen för man fått så mycket bättre och nyare hoj. Så tipset är väll kanske att inte testa för bra hojar för att man tycker dom är värda sitt pris då? En som fått kört en fullkittad STK CBR1000RR från 2008 blir kanske inte så glad över att tvingas få köra en fd skrotad R1 från 1998.. :)

Fan Axxexx, du får inte skriv såna här kloka fina BRA inlägg! Diskussionen lägger sig platt juh!:)

Last edited:
Du säger att du bytt en kolv halvvägs. OK. Men däremellan då??? ALLA tvåtaktsåkare står och piller JÄMT juh! Så något mer än en kolv måste det väl i rimlighetens namn gå åt!!! ELLER? vad håller ni på med annars när ni står och oljar ner er?

Service och underhåll. En motor som ger närmare 400 literhästar har en något högre trimningsgrad en än motor som ger 190 literhästar. Allting är mer optimerat, för att få ut effekten behöver det ibland bytas något munstycke i förgasaren etc, men det kan du en annan dag med rätt väder använda igen.

Kopplingarna mår bra av att tas isär och göras rent, på en gång ser man om någon lamell skulle börja bli dålig...

Finns tex Torkel som viker ihop sig på en 125a, andra fotpinneplattor och reglage löser problemet :tummenupp

Service och underhåll. En motor som ger närmare 400 literhästar har en något högre trimningsgrad en än motor som ger 190 literhästar. Allting är mer optimerat, för att få ut effekten behöver det ibland bytas något munstycke i förgasaren etc, men det kan du en annan dag med rätt väder använda igen.

Kopplingarna mår bra av att tas isär och göras rent, på en gång ser man om någon lamell skulle börja bli dålig...

Finns tex Torkel som viker ihop sig på en 125a, andra fotpinneplattor och reglage löser problemet :tummenupp

Och vad är "byta munstycken ibland"? Tre gånger innan varje körpass?
Och hur lång är Torkel? Jag såg en bild när Oscar körde Ullis bike, och han såg så himla fet ut att det inte var klokt! Och jag VET att han inte är SÅ fet!

Torkel!!!!

Det går lätt som en plätt!

Hur vet du det? Jag provsatt Watz 250 här för ett tag sedan och det fanns ju MASSOR av utrymme... men en 125.a har jag aldrig provsuttit....

Hmmmmm......

Last edited:
Hur vet du det? Jag provsatt Watz 250 här för ett tag sedan och det fanns ju MASSOR av utrymme... men en 125.a har jag aldrig provsuttit....

Hmmmmm......

Jag sitter och torrbryter en Honda RS125 i garaget dagligen :) Med mina 180 cm och 80+ går det utan problem iaf. Jag kommer dock förmodligen få problem med att mitt touringskinnställ inte är optimerat för den körställningen.

Man umgås med hojen helt enkelt, ger den lite kärlek bara. Vi "tvåtaktstalibaner" älskar ju hojen lika mycket som körandet.

Att det ska vara så mycket skruvande är bara överdrivet, visst ju mer kittat desto mer skruvande. Men det gäller ju 4 taktare med..
Nordgrentältet håller ju myten levande genom att skruva hela natten lång, men det beror ju på att dom börjar först efter alla vi som springer där och pratar har gått och lagt oss, ;)

Få plats? Jag är 188cm lång och väger nog 100 kilogram med utrustning. Torkel är 192 cm tror jag. Bara att vika ihop sig och gasa.

/Pär.

......

Jag körde 3 eller 4 race i rad med samma munstycken. 9-12 pass alltså. Inte förens det blev lite varmt på LMS behövde jag ändra. Den inställningen passade bra till nästa race med. Är det kallt på ett morgonpass går man upp 2 steg bara för att vara säker. Ett team i VM bytte bara mellan 3 olika nålar på hela säsongen i år. Resten av grejjerna bytte dom inte i förgasaren. Dom kom 4:a i VM och hade oftast högsta toppfarten på dom många pass.

I STK600 i STCC mappade vi om på båda passen på fredan efter bana och väder. Det är mer än vad jag bestyckar om på min hoj.

Enda gången jag varit med om att bestycka massor med gånger innan ett pass var på EM finalen i år. Men det var för att det varit så dåligt med att samla på sig info om setupen eftersom det regnade och var torrt varannat pass och konkurensen var så pass mycket högre så man behövde få ut allt som gick ur hojen.

Men jag måste påminna om att körglädje och mekglädje är två olika saker!! ;)

Och hur lång är Torkel? Jag såg en bild när Oscar körde Ullis bike, och han såg så himla fet ut att det inte var klokt! Och jag VET att han inte är SÅ fet!

Torkel!!!!

Hmmmmm......

Tja, beror på hur mycket effekt du vill ha för dagen :yoparty

Men vid större väderomslag eller så kör man med en 'säker' bestyckning och behöver inte byta munstycken alls. Men vad ska du då göra en hel helg mellan körpassen?

Man umgås med hojen helt enkelt, ger den lite kärlek bara. Vi "tvåtaktstalibaner" älskar ju hojen lika mycket som körandet.

Ja du, riktigt dit kommer jag nog aldrig....

Men vad ska du då göra en hel helg mellan körpassen?

Solar, dricker kaffe och snackar sönder huvet på mina konkurrenter och andra.

Men jag måste påminna om att körglädje och mekglädje är två olika saker!! ;)

Det verkar vara just detta som känns som kärnan i problemet; ALLA som håller tvåtaktsracing högt gillar att meka! Och det gör ju inte jag!

Få plats? Jag är 188cm lång och väger nog 100 kilogram med utrustning. Torkel är 192 cm tror jag. Bara att vika ihop sig och gasa.

/Pär.

Finns det bildbevis på detta?

Last edited:
Ja du, riktigt dit kommer jag nog aldrig....

Solar, dricker kaffe och snackar sönder huvet på mina konkurrenter och andra.

Det verkar vara just detta som känns som kärnan i problemet; ALLA som håller tvåtaktsracing högt gillar att meka! Och det gör ju inte jag!

Finns det bildbevis på detta?

Här är ett försök av mig att vika ihop mig.

Bifogat

• S08_375-125GP-t2s.jpg
    S08_375-125GP-t2s.jpg
    43.8 KB · Visningar: 71
  • F08_079-125GP-t2.jpg
    F08_079-125GP-t2.jpg
    36.1 KB · Visningar: 55
  • img_1209.jpg
    img_1209.jpg
    77.8 KB · Visningar: 57
Last edited:
Men för att återgå till ämnet som Taddy tog upp. Körglädje är ju väldigt inviduellt och svårt att mäta.
För mig är det hitintills 125 räser som är det. Hyfsat "billigt" och en enorm kick med kurvhastigheterna som går att hålla och dom sena bromspunkterna.
Men visst, R1:an jag körde med innan på bana gav ju en kick rakt fram. Så det fiins nog lika många svar på Taddys fråga som utövare.

/Pär

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...