Eftersom det är Teddy som frågat:
Hade han kört
125cc så hade han förmodligen kört med en std Honda vevaxel i pressad plåt för 2600:-. Shells W-Power pumpsoppa osv för att det gett honnom mest KPK. För en helt annan förare kanske det ger den mer KPK om den får ha en vevaxel i berylium med keramsika lager och titanvevstake för 3600 euro + moms och Repsols racebränsle för 8 euro/litern.
Hade han kört
1000cc så hade han köpt ut en hoj på skroten och köpt begagnade däck från en PRO-SBK förare. En som inte heter Teddy kanske ställer sig i kö för att få nya Ducati 1198R och sen utrusta den för minst lika mycket som hojen kostat i inköp och sen kört upp 1-2 set däck per 20 min för att det är det som ger honnon KPK.
90% av dom som kör oavsett klass från 125-1000cc i Sverige ligger närmre Teddy än den sistnämde. Vill och kan man köra billig så gör man det med en 125cc. Vill och kan man köra dyrt kan man göra det med med en 125cc. Ju högre upp man ligger i tabellen i en högre serie ju mer kräver man av materialet oavsett klass.
Själv håller jag mest med Dr_C att det oftast inte är hojen som avgör själva glädjen att köra på en bana. Det är så mycket runtomkring med. Vem man kört mot, vart man kört, vad som hänt osv. Roligast för mig har varit att fått köra race på en riktig GP bana som Assen och gatracet i Tyskland som jag kört slår det mesta med sin helhet med pris, proffessionalitet, vänlighet och respekt från arrangörer och publik + rolig bana att köra på.
Det är extremt sällan man saknar en 1000cc för att man tycker en raksträcka på en Svensk bana är så fruktansvärt lång och det är väldigt sällan man njuter av våra yxiga stop&go svängar på banorna med en 125cc.
Själv har jag inget bra svar till Teddys egentliga fråga då jag inte kört mer än 6-7 olika hojar på bana. Alla var kul på sitt sätt eget sätt. Ju dyrare ju roligare var dom med. Förmodligen för man fått så mycket bättre och nyare hoj. Så tipset är väll kanske att inte testa för bra hojar för att man tycker dom är värda sitt pris då? En som fått kört en fullkittad STK CBR1000RR från 2008 blir kanske inte så glad över att tvingas få köra en fd skrotad R1 från 1998..