Kosttillskott för ökad muskelmassa. Vad välja?

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Kära Bullen.

Efter att fått barn, diskbråck och upprepade ryggskott är det dags att bygga lite mullor i ryggen. Jag vill gå upp ett par kilo (~5) med större och stabilare rygg och axlar.

Så för att effektivisera så tänkte jag käka kosttillskott. Frågan är bara vad. När jag lyfte skrot för ett par år sen käkade jag protein för återhämtning och kreatin för att orka extra samt för att maximera muskeluppbyggnaden. Men det verkar vara rena dJuGneLn nu. Vad bör jag käka?

Målsättningen är inte att bli en pumpad gorilla (snarare fight club-kropp), utan starka fasta väldefinierade muskler. Planerar att lyfta skrot 2-3 pass i veckan. Fettförbrännande ämnen tror jag inte kommer att behövas, då jag inte är ett fetto..

1) Är detta bra, t.ex.?
http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/muskelokning/anabolic-halo-nano-vapor

2) Bör jag komplettera/ersätta med en burk Kreatin?
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Whey 100 Har hjäpt i mitt fall. Framför allt så känner jag att återhämtningen går snabbare.
 

Nemesis

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
1 Feb 2004
Ort
Repatriering
Hoj
ZX6R -07
Kära Bullen.

Efter att fått barn, diskbråck och upprepade ryggskott är det dags att bygga lite mullor i ryggen. Jag vill gå upp ett par kilo (~5) med större och stabilare rygg och axlar.

Så för att effektivisera så tänkte jag käka kosttillskott. Frågan är bara vad. När jag lyfte skrot för ett par år sen käkade jag protein för återhämtning och kreatin för att orka extra samt för att maximera muskeluppbyggnaden. Men det verkar vara rena dJuGneLn nu. Vad bör jag käka?

Målsättningen är inte att bli en pumpad gorilla (snarare fight club-kropp), utan starka fasta väldefinierade muskler. Planerar att lyfta skrot 2-3 pass i veckan. Fettförbrännande ämnen tror jag inte kommer att behövas, då jag inte är ett fetto..

1) Är detta bra, t.ex.?
http://www.gymgrossisten.com/1/sv/artiklar/muskelokning/anabolic-halo-nano-vapor

2) Bör jag komplettera/ersätta med en burk Kreatin?

Kolla här
http://www.bodybuilding.com/fun/index.html
eller
http://www.cheapuksupplements.com/shop/index.php
för tips & råd samt billigare priser!!
 

Walle

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2009
Ort
Västerås
Hoj
Buell xb9r
Först och Absolut främst äta, träna och sova duktigt!!

Sen massor med protein, totalt typ 2-3g protein/kg kroppsvikt och dygn. Whey 80 duger gott om man vill lägga på sig massa, om du tycker att det renare whey 100 är för dyrt.

Gainer efter träning om du inte vill få i dig kolhydrater på annat sätt. (Hamburgare är gott...)

Eventuellt Kreatin eller annan Pre-workout (Jag har bara erfarenheter från Rage, men detta fungerar bra för mig)

Lycka till!
/Niklas
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag äter Dahlblads Whey Class+, vilket iofs i princip är enbart protein, men jag märkte att det underlättade min återhämtning och återuppbyggnad. Visst, jag kan äta mycket mer, men jag äter redan massor och vill få i mig mer protein helt enkelt.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Alla som tränar hårdare än pensionärers morgongympa har nytta av snabba proteiner innan och efter träning, eller ännu hellre fria aminosyror, EAA. Tränar du mer än 3 pass i veckan inta även lite snabba kolhydrater efter träningen för snabbare återhämtning. Kreatin är i princip de enda övriga kosttillskottet som verkligen funkar. Omega3 och vitamintillskott ger i allafall i teorin bättre presteringar.. Om inte annat så kan det ju påverka hälsan positivt.

Folk som säger som långa farbrorn vet onekligen inte mkt om tränig och kost
 

Anndreeaas

otursfågeln
Gick med
3 Mar 2010
Ort
Eslöv
Hoj
Cagiva mito f 00
Hur mycket mer kan man vinna på kosttillskott?

käkar mycket skinksallade med pasta och äggmackor med mjölk och tycker de går fint att träna 3-5 gånger i veckan, men kan man få ut mer?
 

FreddaAbborre

Fina fisken
Gick med
29 Aug 2004
Ort
Lund
Hoj
Moto-Martin Z1 900, Z1 -74, Z1000 -78 to be superbike, VFR400 Repsol
Folk som säger som långa farbrorn vet onekligen inte mkt om tränig och kost

Rent teoretiskt borde det ju inte behövas mer än att man tänker på vad man äter, och äter lite mer om man tränar på den nivå TS pratar om (2-3ggr/vecka). Men jag kan tänka mig, utan att egentligen inte ha mycket mer att referera till än mig själv, att man lätt fastnar i samma vanor som man hade innan man började träna. Dvs äter på samma tider och så som tidigare, bara att man är lite hungrigare och äter då lite mer. Men att man inte lagar extra proteinrikt eller ser till att få i sig vettigare mellanmål än ett äpple när hungern börjar tränga sig på.
Så, har man bara självkontrollen att trycka i sig vettig och bra mat även innan man blir hungrig borde man klara sig utan kosttillskott. Eller är jag ute och cyklar?

Själv funderar jag på att köra på någon form av kosttillskott för jag vet med mig att jag har svårt att äta när jag behöver det, det går gärna 6 timmar mellan måltiderna.
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Folk som säger som långa farbrorn vet onekligen inte mkt om tränig och kost

Eller så handlar det mer om en vettig inställning till träning.

Pulver är ingen magi,du måste likförbannat träna ordentligt annars kan du ju äta pulver tills du kräks utan att det ger något.

Behöver man äta extra tillskott utöver en anpassad kost för att få upp lite muskler i ryggen ,då har man nog andra problem som doktorn bör kolla på.


Men kanske är placeboeffekten och känslan att ha en burk gainer stående i köket viktigare.
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Rent teoretiskt borde det ju inte behövas mer än att man tänker på vad man äter, och äter lite mer om man tränar på den nivå TS pratar om (2-3ggr/vecka). Men jag kan tänka mig, utan att egentligen inte ha mycket mer att referera till än mig själv, att man lätt fastnar i samma vanor som man hade innan man började träna. Dvs äter på samma tider och så som tidigare, bara att man är lite hungrigare och äter då lite mer. Men att man inte lagar extra proteinrikt eller ser till att få i sig vettigare mellanmål än ett äpple när hungern börjar tränga sig på.
Så, har man bara självkontrollen att trycka i sig vettig och bra mat även innan man blir hungrig borde man klara sig utan kosttillskott. Eller är jag ute och cyklar?

Själv funderar jag på att köra på någon form av kosttillskott för jag vet med mig att jag har svårt att äta när jag behöver det, det går gärna 6 timmar mellan måltiderna.


Oavsett vad du äter och när du äter det så kommer proteinsyntesen att öka kraftigt om man intar aminosyror innan och efter träning, och därmed muskeluppbyggnaden. De är klart man inte ska ersätta mat med kosttillskott, och de är inget kvitto på resultat, men rätt använt så kommer det öka presteringarna. K
 

R5+1

Guest
Du ska skaffa en PT, en personlig tränare!!!

Alla människor i hela världen är unika, t o m en tvilling kan ha andra förutsättningar. Du måste alltid utgå ifrån DIG och DIN kropp / ålder / kroppstyp / bakgrund osv. Det hjälper dig tränaren med! :tummenupp

Jag som tjej gick igenom några år med att rådfråga killar om träning (särskilt då på gym) och kost. OJ vilka olika svar jag fick och OJ vad inget funkade. Och OJ vad annorlunda det blev när jag hittade en coach som förklarade PÅ PLATS i gymmet precis vad JAG behövde veta.

Läs B&K (/Body) och snacka gym med polare för peppningens skull.
När det gäller konkreta råd ska du bara lyssna på den som är utbildad för det. De flesta har numer även utbildning i kost och diet.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Jag kommer inte skaffa en PT. Jag vet hur man tränar. Vad gäller kost så kommer man en bra it på vägen med vanlig mat, men för att växa/träna maximalt behöver man kosttillskott, så är det. Visst, man kan äta 5 Kg kött och 14 tonfiskburkar om dagen, men då tar jag hellre en skopa pulver.

Dessutom vill jag orka längre på mina pass. Nu tar go-go-juicen slut efter 30-40 min. Jag vill under ett par månader göra en kraftansträngning och komma upp i muskelmassa. Man når säkert samma resultat på 4-5 mån vanlig träning, men jag vill maximera min träning under en period. Dock endast med ofarliga, lagliga och vedertagna preparat.

Ska kolla upp det där Whey-80. Verkar vara standardtjafs. Ska kolla om det innehåller kreatin också.

Sen vill jag ha mest bang-for-a-buck också, förstås. :)
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Whey 80 har jag använt, funkar bra för mig. Inga halleluja moments kanske men det hjälpte till.
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Enligt min erfarenhet, gammal PT som jag är och - det ska väl erkännas - Max-OT-nörd, så ger det inte lika mycket att träna mer än 40 minuter per pass. Kör tyngre pass istället, håll dig till 40 minuter, ät dina gainers och bulka, och ta sedan bort det fett du vill med en deff.
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Enligt min erfarenhet, gammal PT som jag är och - det ska väl erkännas - Max-OT-nörd, så ger det inte lika mycket att träna mer än 40 minuter per pass. Kör tyngre pass istället, håll dig till 40 minuter, ät dina gainers och bulka, och ta sedan bort det fett du vill med en deff.

OK, så vilken "gainers" och "bulka" ska jag köra på då?

Vad är prisvärt på t.ex. gymgrossisten?
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Whey80 är ett prisvärt vassleprotein. Inget kreatin i det. Eaa är dock bättre i samband med träning på alla sätt förutom smaken.Ska du ha protein som mellanmål och dyl så funkar det, men jag hade hellre köpt nåt med en andel långsamt protein, tex mjölkprotein (75% vassle 25% )
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top