Kostnader för era försäkringar?

Har väl skrivit det i några trådar innan. Betalar 5 papp helårs halvförsäkrat på bilsport & MC. Helt ok för ett 114 kW-ekipage tycker jag, även om det 10 år gammalt och blytungt. Tog första hojkortet -97, tunga -99. Är en yngling fortfarande på 23 snurr. Bor i Östersund, vet inte vilket zon det räknas som?

Hoj: Suzuki TL1000R -99
Bor: Småstad (zon 4)
Ålder: 29
Hojkort sedan: -97
Haft MC sedan: -97
F.Bolag: LF
Premie: 5.419:-
Omfattning: Helår/Helförsäkring (Trafik/brand/glas/stöld/räddning/rättsskydd/vagnskada).
Självrisker: 1.000:-/1.500:-/1.000:-/3.000:-/1.200:-/1.000:-/8.000:-

Yamaha TRX 850-98
Klass 5
Bor mitt i Örebro(zon?)
33 år
Kk i 5 år
5100 hel/hel hos Länsförsäkringar

Hoj: R1 -03
Zon: 4
Ålder: 42
Hojkort sedan: -78
Premie: 6.402:-
Omfattning: Helår/Helförsäkring (Trafik/brand/glas/stöld/räddning/rättsskydd/vagnskada) [gällde även på bana, i alla fall förra året].

försäkring,,,

Hej !
jag måste bara fråga dig om dett du skrev om är 04-års priser ?
eller om det är förra årets priser ?(03 alltså).
kollade med trygghansa på mc mässan och dom ville ha 30 000:- för min 04 Aprilia mille,,,,,,, gissa om jag letar efter alternativa bolag att försäkra i.

mvh:JOcke i köping

FZ1 skrev:
Hoj: R1 -03
Zon: 4
Ålder: 42
Hojkort sedan: -78
Premie: 6.402:-
Omfattning: Helår/Helförsäkring (Trafik/brand/glas/stöld/räddning/rättsskydd/vagnskada) [gällde även på bana, i alla fall förra året].

Försäkringsbolag IF
32 år
Dalby (som det låter, en liten by, ligger utanför Lund)
Påställd: 1450kr/mån Helförsäkring.
Avställd: 42kr/mån Garageförsäkring.

Bor i villa med eget garage.

Tilläggas bör väl att jag var mycket nöjd när jag tecknade denna försäkring, då jag samtidigt lyckades sänka villa/hemförsäkringen med 300kr/mån. :tummenupp

Så även om 1450kr/månad känns tungt när den är påställd så blir det i alla fall en hyfsad snittkostnad över året.

jocke i köping skrev:
Hej !
jag måste bara fråga dig om dett du skrev om är 04-års priser ?
eller om det är förra årets priser ?(03 alltså).
kollade med trygghansa på mc mässan och dom ville ha 30 000:- för min 04 Aprilia mille,,,,,,, gissa om jag letar efter alternativa bolag att försäkra i.

mvh:JOcke i köping

Försäkringen löper mellan 030701 - 040701, får se hur nästa premieavi ser ut :eek:

Trygg ville ha 11 942:- förra sommaren, och den gällde inte på bana.

När jag skulle köpa nuvarande hoj sep-03 stod jag i valet mellan R1 och CBR. På CBR var Trygg billigast med 12 någonting, LF tecknade bara trafik på CBRen...så ring runt till alla bolag.

P-son skrev:
SHIT!!!!

Fick precis från Folksam:

72000 om året hel hel...

Man kan bara skratta!

Va! Dem var absolut billigast när jag kollade min.
ZX7R endast trafik 3000kr/halvår.

Jag = 21år körkort 2år Zon1.

Haha, det är verkligen som att spela på roulette detta med hoj försäkringar.

//Fredda

Ålder: 23år,
Hoj: gsx-r 750 -98
Bor: småstad
Bolag: FOLKSAM
4.800:- halv/halv

(dom ville ha 14.400:- hel/halv :mad: så jag chansar på en halv :gnissla )

Är sugen på en R1, är 26, hojkort sedan -95 och bor tyvärr inne i Malmö...
Ringde runt till olika bolag:
(Helförsäkring helår)

Trygg hansa: 40.656:-

IF: 33.396:-

Salusansvar: Kräver hemförs.

Tennant: Kräver hemförs.

Folksam: 37.944:-

Länsförsäkringar: Yamaha Power Insurance: 44.000:- (engångssumma!!)
Standard:73.000:-

Vad säger man...... Alla som kör nya sporthojar, har ni alla +65 släktingar i övre Norrland som ni skriver era försäkringar på!?!?

:huvet

Last edited:
Remus skrev:
(Helförsäkring helår)

Folksam: 37.944:-

Vad säger man...... Alla som kör nya sporthojar, har ni alla +65 släktingar i övre Norrland som ni skriver era försäkringar på!?!?

Helförsäkringen har jag räknat bort direkt, inte chans att man har råd, satsa på trafik /stora lås alt halv så kanske man har råd...

Remus skrev:
(Helförsäkring helår)

Folksam: Telefonsvarare, ber mig återkomma.

Welcome to the Jungle!
(Egentligen ville jag inte ge mig in i denna debatt då den lätt blir väldigt infekterad, men)
Efter att ha ringt runt till i stort sett samtliga bolag och jämfört mellan fyra olika hojar ställda på samma person (mig) så skiljer det som alltid väldigt stora summor mellan samma hoj, Exempelvis ZX7R som det på exakt samma sorts försäkring skiljer från det billigaste till det näst billigaste 4000kr.

Men vad som är ändå mer anmärkningsvärt är ju det faktum att deras påståda beräkningar inte heller går jämt upp. De säger att de går på effekt och vikt. SKITSNACK, det stämmer inte. ZXR400 var dyrare hos visa än vad GSF600N:en var. Likaså så skiljde det knappt en tusenlapp mellan en GSXR750 2000års modell jämfört med en ZX7R 1997års modell, helt sanslöst (GSXR = 167kg 140hk, ZX7R 200kg 120hk). Jag frågar om de är ute efter att blåsa sina kunder och han har inget bra svar jag gnäller vidare lite om att de måste ordna ett system som gör att det inte skiljer så fruktansvärt mycket mellan de olika företagen.

Hur som haver. De försöker ju blåsa oss så varför skulle vi inte blåsa dem?

JAG STÄLLER DEN PÅ FARSAN!
Då jag endast är intresserad av trafikförsäkring så spelar det ingen roll vem som står för den i princip. Jag skulle kunna ställa den på farsan 76år gammal och bor under samma tak. Jag är helt öppen med försäkrings killen och säger att farsan inte ens kommer få provsitta hojen men fortfarande så är det så länge jag endast använder trafik försäkring helt okey.
Däremot om jag vill teckna halv/hel då måste försäkringstagaren vara den huvudsakliga brukaren av fordonet. Annars tecknar jag "i intresse" och det bryter emot deras villkor = de kan neka mig ersättning vid krasch.

Men endast trafik försäkring då är det grönt ljus fritt fram.

Då för att ge er slutsummeringen. Jag får exakt samma villkor, skillnaden är att på mig kostar det nästan 12 000kr. Medans på min far kostar 3000kr.
Varför skulle jag i detta skede ställa den på mig själv? Jag kan inte motivera mig till det.

1. Jag bryter inte emot några villkor/lagar.
2. De försöker ju blåsa mig, de faktorer de hävdar att de räknar med är helt felaktiga och det fick jag tydligt bevisat med mina exempel hojar (t.o.m. försäkringskillen skrattade)
3. Jag sparar 9000kr och får exakt samma förutsättningar

Ända tills försäkringsbolagen kan hitta ett system som verkligen ger någon rättvisa och inte påminner så djävla mycket om bingolotto så önskar jag alla kreativa försäkringslösare lycka till!

Till er som endast tänker skriva hur korkad man är som försäkrar på sin farsa (inte skenförsäkrar då jag inte bryter emot verken lagar eller villkor) kan väl läsa alla andra trådar. Ni som däremot ser den verkliga problematiken är välkomna att skriva några väl valda ord.

//Fredda (riktigt djävla less på försäkringsdjungel)

Last edited:
1299:- Hel/Hel, Det lönar sig att ha en gammal -84:a! :lol

Hepp!
Bolagen borde ha en grundfråga att ställa till alla försäkringstagare:
Kommer du att köra lugnt med hojen?
Ja!! Jag vill varken mosa cykeln eller mig! :3freak

Lutar ju åt trafikförsäkring = kommer att köra som en kärring!

Mitt problem är att jag inte har $ att köpa hojen kontant = Mc med återtaganderätt & skriven på mig i samband med köpet!
Så jag MÅSTE ha försäkringen på mig.. Annars hade jag satt trafikförsäkringen på min morfar i Gällivare!

Iofs! Visst, jag kan leva med kostnaden av en trafikförs. men hade jag kunnat, utan att begå regelbrott så hade jag klart som f-n satt den på ngn annan!

Tips ang. köp med återtaganderätt VS försäkring emottages gärna!!

Remus skrev:
Lutar ju åt trafikförsäkring = kommer att köra som en kärring!

:va det där uttrycket har jag alltid undrat över...!!! :D

För min Honda CBR 900 RR -00 betalar jag 6340:-helförsäkring/helår hos Länsförsäkringar.

Är 33 år och bor i zon 4, har haft körkort sen -97.

Chatchi...chatchi...!!!

//Madelene

Undra inte för högt bara så försäkringsbolaget hör dig, för då åker antagligen premien upp.

Jag får i år som bäst en premie på 16 papp hel/hel på min ZX6R 03:a. 40 år, mc-kort sen hedenhös, zon 3. Hade jag vart flikka, hade jag också kanske fått en premie på 6340:-

Fredda66 skrev:
Welcome to the Jungle!
(Egentligen ville jag inte ge mig in i denna debatt då den lätt blir väldigt infekterad, men)
Efter att ha ringt runt till i stort sett samtliga bolag och jämfört mellan fyra olika hojar ställda på samma person (mig) så skiljer det som alltid väldigt stora summor mellan samma hoj, Exempelvis ZX7R som det på exakt samma sorts försäkring skiljer från det billigaste till det näst billigaste 4000kr.

Men vad som är ändå mer anmärkningsvärt är ju det faktum att deras påståda beräkningar inte heller går jämt upp. De säger att de går på effekt och vikt. SKITSNACK, det stämmer inte. ZXR400 var dyrare hos visa än vad GSF600N:en var. Likaså så skiljde det knappt en tusenlapp mellan en GSXR750 2000års modell jämfört med en ZX7R 1997års modell, helt sanslöst (GSXR = 167kg 140hk, ZX7R 200kg 120hk). Jag frågar om de är ute efter att blåsa sina kunder och han har inget bra svar jag gnäller vidare lite om att de måste ordna ett system som gör att det inte skiljer så fruktansvärt mycket mellan de olika företagen.

Hur som haver. De försöker ju blåsa oss så varför skulle vi inte blåsa dem?

JAG STÄLLER DEN PÅ FARSAN!
Då jag endast är intresserad av trafikförsäkring så spelar det ingen roll vem som står för den i princip. Jag skulle kunna ställa den på farsan 76år gammal och bor under samma tak. Jag är helt öppen med försäkrings killen och säger att farsan inte ens kommer få provsitta hojen men fortfarande så är det så länge jag endast använder trafik försäkring helt okey.
Däremot om jag vill teckna halv/hel då måste försäkringstagaren vara den huvudsakliga brukaren av fordonet. Annars tecknar jag "i intresse" och det bryter emot deras villkor = de kan neka mig ersättning vid krasch.

Men endast trafik försäkring då är det grönt ljus fritt fram.

Då för att ge er slutsummeringen. Jag får exakt samma villkor, skillnaden är att på mig kostar det nästan 12 000kr. Medans på min far kostar 3000kr.
Varför skulle jag i detta skede ställa den på mig själv? Jag kan inte motivera mig till det.

1. Jag bryter inte emot några villkor/lagar.
2. De försöker ju blåsa mig, de faktorer de hävdar att de räknar med är helt felaktiga och det fick jag tydligt bevisat med mina exempel hojar (t.o.m. försäkringskillen skrattade)
3. Jag sparar 9000kr och får exakt samma förutsättningar

Ända tills försäkringsbolagen kan hitta ett system som verkligen ger någon rättvisa och inte påminner så djävla mycket om bingolotto så önskar jag alla kreativa försäkringslösare lycka till!

Till er som endast tänker skriva hur korkad man är som försäkrar på sin farsa (inte skenförsäkrar då jag inte bryter emot verken lagar eller villkor) kan väl läsa alla andra trådar. Ni som däremot ser den verkliga problematiken är välkomna att skriva några väl valda ord.

//Fredda (riktigt djävla less på försäkringsdjungel)

fan håller med i allt,

när jag försäkra min hoj sa killen samma sak, jag var öppen o sa att farsan står på den, han sa ok bra, fick en ok premie,

halvförs./helåret med avställnig är runt 13kkr tror jag, spara väl i runda slag typ 30kkr

hade däremot inte gjort så om jag skulle ha helförs.

Hoj: Triumph daytona 600 -03
Zon:?
Ålder: 26
Hojkort sedan: 2003
F.Bolag: if (triumph försäkring)
Premie: nedsatt från 6780 till 2671kr jiippi :tummenupp
Omfattning: Helår/Helförsäkring (Trafik/brand/glas/stöld/räddning/rättsskydd/vagnskada)
Självrisker: 1.000:-/1.000:-/200:-+20%/5.000:-/300:-/20% lägst 1.000:-/12.000:- (huuu men bara tills jag e 30)

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025