Remus skrev:
Är sugen på en R1, är 26, hojkort sedan -95 och bor tyvärr inne i Malmö...
Ringde runt till olika bolag:
(Helförsäkring helår)
Trygg hansa:
40.656:-
IF:
33.396:-
Salusansvar: Kräver hemförs.
Tennant: Kräver hemförs.
Folksam: Telefonsvarare, ber mig återkomma.
Länsförsäkringar: Yamaha Power Insurance:
44.000:- (engångssumma!!)
Standard:
73.000:-
Vad säger man...... Alla som kör nya sporthojar, har ni alla +65 släktingar i övre Norrland som ni skriver era försäkringar på!?!?
Welcome to the Jungle!
(Egentligen ville jag inte ge mig in i denna debatt då den lätt blir väldigt infekterad, men)
Efter att ha ringt runt till i stort sett samtliga bolag och jämfört mellan fyra olika hojar ställda på samma person (mig) så skiljer det som alltid väldigt stora summor mellan samma hoj, Exempelvis ZX7R som det på exakt samma sorts försäkring skiljer från det billigaste till det näst billigaste 4000kr.
Men vad som är ändå mer anmärkningsvärt är ju det faktum att deras påståda beräkningar inte heller går jämt upp. De säger att de går på effekt och vikt. SKITSNACK, det stämmer inte. ZXR400 var dyrare hos visa än vad GSF600N:en var. Likaså så skiljde det knappt en tusenlapp mellan en GSXR750 2000års modell jämfört med en ZX7R 1997års modell, helt sanslöst (GSXR = 167kg 140hk, ZX7R 200kg 120hk). Jag frågar om de är ute efter att blåsa sina kunder och han har inget bra svar jag gnäller vidare lite om att de måste ordna ett system som gör att det inte skiljer så fruktansvärt mycket mellan de olika företagen.
Hur som haver. De försöker ju blåsa oss så varför skulle vi inte blåsa dem?
JAG STÄLLER DEN PÅ FARSAN!
Då jag endast är intresserad av trafikförsäkring så spelar det ingen roll vem som står för den i princip. Jag skulle kunna ställa den på farsan 76år gammal och bor under samma tak. Jag är helt öppen med försäkrings killen och säger att farsan inte ens kommer få provsitta hojen men fortfarande så är det så länge jag endast använder trafik försäkring helt okey.
Däremot om jag vill teckna halv/hel då måste försäkringstagaren vara den huvudsakliga brukaren av fordonet. Annars tecknar jag "i intresse" och det bryter emot deras villkor = de kan neka mig ersättning vid krasch.
Men endast trafik försäkring då är det
grönt ljus fritt fram.
Då för att ge er slutsummeringen. Jag får exakt samma villkor, skillnaden är att på mig kostar det nästan 12 000kr. Medans på min far kostar 3000kr.
Varför skulle jag i detta skede ställa den på mig själv? Jag kan inte motivera mig till det.
1. Jag bryter inte emot några villkor/lagar.
2. De försöker ju blåsa mig, de faktorer de hävdar att de räknar med är helt felaktiga och det fick jag tydligt bevisat med mina exempel hojar (t.o.m. försäkringskillen skrattade)
3. Jag sparar 9000kr och får exakt samma förutsättningar
Ända tills försäkringsbolagen kan hitta ett system som verkligen ger någon rättvisa och inte påminner så djävla mycket om bingolotto så önskar jag alla kreativa försäkringslösare lycka till!
Till er som endast tänker skriva hur korkad man är som försäkrar på sin farsa (inte skenförsäkrar då jag inte bryter emot verken lagar eller villkor) kan väl läsa alla andra trådar. Ni som däremot ser den verkliga problematiken är välkomna att skriva några väl valda ord.
//Fredda (riktigt djävla less på försäkringsdjungel)