kostnad för ny regplåt?

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
vad kostar det att köpa ny regplåt? Ska komma en och kolla på hojen aldeles strax och jag tror min plåt blivit stulen. Blir gode förbannad :kocko

jo det går, tror det kostar 300-400 eller nåt sånt, iaf till bilen, men de har ju 2.

Jag fick en plåt stulen jag med från en hoj, men det var ett bra tag sen.

edit: bara 60 spänn? överkommligt.

Har du också blitt av med din?
Jag blev av med min utanför Uddevalla när jag stannade och tankade, TROR jag... Inte troligt att den ramlade av i farten, då den satt fast bra..

Du fixar ny regplåt på www.vagverket.se
Gå in på Blanketter & tjänster/Fordonstjänster/Beställ registreringsskylt

Sen måste du dessutom ha nytt kontrollmärke, det beställer du också där.
Skylten kostar 60.
Du måste även polisanmäla stölden.

Det tar två dagar innan skylten kommer, men du kan få en tillfällig på närmaste polisstation, det är dessutom det enda ställe du får köra till innan du har en ny skylt...

//Anders.

UnderDOG skrev:
Du måste även polisanmäla stölden.

Det låter fånigt men är ack så viktigt. Finns exempel där oärliga människor använt stulna fordon med skyltar som i sin tur är stulna från andra fordon. Är inte skyltarna anmälda stula och dessutom sitter på en likadan bil/mc som de tillhör från början reagerar inte ens polisen vid en kontroll. Gissa vem som får påhälsning när deras fordon använts vid ett rån och dessutom visar sig inte vara stulet...

erik skrev:
Det låter fånigt men är ack så viktigt. Finns exempel där oärliga människor använt stulna fordon med skyltar som i sin tur är stulna från andra fordon. Är inte skyltarna anmälda stula och dessutom sitter på en likadan bil/mc som de tillhör från början reagerar inte ens polisen vid en kontroll. Gissa vem som får påhälsning när deras fordon använts vid ett rån och dessutom visar sig inte vara stulet...

Japp det är viktigt att polisanmäla skyltstöld. (Man skall även anmäla om man tappar sin skylt.) Även fast skylten/ fordonet inte används vid bankrån eller nått sånt, så finns det dom som stjäl skyltar för att dom har en likadan hoj, stulen kanske och chansar på att skyltstölden inte blir anmäld. Helt plötsligt så kan individen åka ganska obekymrat då han helt plötsligt har en "laglig" hoj... Det enda som behövs hålla koll på är när den rättmätiga ägaren ställer av och på sin hoj... Risken att båda hojarna blir stoppade samtidigt av polisen för kontroll är minimal.

Kan man köpa ny regplåt även om den gamla är kvar? Min är gammal, sliten och sprucken (är i plast). Vilket material är den nya i som man beställer från vv?

Joockey skrev:
2539093 Kan man köpa ny regplåt även om den gamla är kvar? Min är gammal, sliten och sprucken (är i plast). Vilket material är den nya i som man beställer från vv?
Bara att beställa.

De nya är i stansad alu. Finns med eller utan S-märke. 60 bagis är priset.

När man får hem skylten står det i det medföljande brevet att gamla skyltar, ska om möjligt förstöras.

*/ ?>
Nyheter
Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Donut Labs solid state-batteri – redo för användning i Verge-motorcyklar

Donut Labs VD Marko Lehtimä...

Donut Labs solid state-batteri – redo för användning i Verge-motorcyklar

Donut Labs VD Marko Lehtimä...