Kostnad för import av hoj? GB -> SWE

Suedish

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2009
Hoj
Återstår att se ...
Tjo.

Jag håller på och tar min lapp nu, och har hastigt och lustigt fått en ny tjänst i england så kommer lämna redan om en vecka. Kommer fortsätta (eller ja, börja om kanske är mer rätt hehe) att ta lappen där (kommentarer på det för övrigt?). När det väl är klar dock, vilket jag kommer sätta högsta fart med så fort jag kommit över, så måste jag försöka införskaffa en hoj givetvis. Så frågan är om jag ska köpa en i england, och sedan importera till sverige, eller om jag ska köpa en i sverige och köra i england sålänge jag är där? Hur länge kommer jag stanna där då, ja det vet jag inte riktigt, rullande 3 månaders kontrakt så i sämsta fall bara 3 månader, i bästa fall en vääääldigt lång tid.

Så ja, sammanfattat så undrar jag vad det kostar att importera en hoj från england till sverige om jag beslutar att köpa en där? Eller ska jag köpa en i sverige, och ta den till england? Ja ni förstår, kommentarer och tankar mottages hjärtligt!

Grattis till ditt uppdrag:tummenupp
Självklart skall du köpa hojen i England. Priserna är lägre och urprungskontroll+regbesiktning är under 3000:-SEK. Frakten hem behöver du ju inte kalkylera med då du ändå är där och skall hem (du kör väl?).
Det enda är väl några smådetaljer på hojen som behöver bytas för att kunna regbesiktiga den här.

Lycka till och hoppas att ditt kontrakt blir permanent!

Är jag helt off om jag påstår att man behöver byta lyktinsatsen? Vänstertrafik/Högertrafik prylen...

Inte säker men har för mig att det viskats kring det tidigare.

Tackar!
Då är det ju avgjort, köper den i england medans jag är där. Kör den hem sedan när det är dags att flytta hem igen. Skönt med över hundra mil eller vad det kan vara på en sporthoj :yoparty
Vad är det man behöver byta för att kunna regga den i sverige?

Tackar!
Då är det ju avgjort, köper den i england medans jag är där. Kör den hem sedan när det är dags att flytta hem igen. Skönt med över hundra mil eller vad det kan vara på en sporthoj :yoparty
Vad är det man behöver byta för att kunna regga den i sverige?

det är samma krav i hela EU på en reg bes. dvs att allt måste vara E-märkt
även reflexen där bak. plus att den måste vara org i utförandet. vid misstanke kan reg gubben neka regstring om annat. ett tips är att hitta en som är så org som möjligt. org ljuddämpare till 2000talet är ofta mkt kost samma. annars finns det ju Ebay.

lycka till med ditt köp!

jag har själv regat ett 10 tal bågar från uk:tummenupp

det är samma krav i hela EU på en reg bes. dvs att allt måste vara E-märkt
även reflexen där bak. plus att den måste vara org i utförandet. vid misstanke kan reg gubben neka regstring om annat. ett tips är att hitta en som är så org som möjligt. org ljuddämpare till 2000talet är ofta mkt kost samma. annars finns det ju Ebay.

Sweet, det borde ju vara ganska så smidigt ändå faktiskt. Nice! Fast ja, först och främst ska jag ju ta kortet med den puckade vänstertrafiken, 10 års bilkörning har ju satt högertrafiken i ryggmärgen, så kommer bli konstigt =) Men vanesak som allt annat givetvis.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025