Kostnad för hojkort?

jaded2

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2011
Hoj
Yamaha r6 2006
Tjena.
Funderar lite på vad det kan kosta att ta ett hojkort till sommaren. Har en Yamaha r6 som jag ska ut och härja på tänkte jag =) :yoparty

Eftersom du har egen cykel så kanske 5k om du har lite talang, kanske mindre.
runt 10-13k skulle ja tro medlet ligger på.

Körkortstillstånd: 220 kr
Uppskrivning: 220 kr
Risk 1: 600 kr
Risk 2: 2700 kr
Uppkörning: 1500 kr (om du har egen hoj)

Summa: 5240 kr

Detta utgår från att du inte tar en enda lektion på körskola och klarar alla proven på försa försöket.

Vet inte om kostnaden för riskutbildningarna är samma överallt, tog priset från körskolan där frugan går.

Samlade ihop alla kostnader som man måste betala förra året, så vet inte riktigt hur priserna ser ut idag. :va

Körkortstillstånd 220
Kunskapsprov 220
Körprov 1500
Tillverkning av KK 150
Foto 80
Risk 1 650 http://www.upplandstrafikskola.com/
Risk 2 1975 Gillinge
"Måstekostnader" 4795

http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=4637225&postcount=248

Utöver detta är det ju individuellt hur många körlektioner man behöver.

Jag körde mycket privat men tog ett fåtal lektioner för att få koll på teknikbanorna osv. Det som tillkommer kan vara Hyra av MC. Visst, jag ägde min hoj innan jag tog kortet, MEN hur skall jag få ned den till körskolan på uppkörningen? Teknik banan ligger en bit utanför Sundsvall, så... 1500:- Hyra av MC :gnissla

Hur som haver landade totalen för mig på 10200:-, inte spec farligt tycker jag, då mitt B- kort kostade ~samma för 13 år sedan.

Ca. 15100:- kostade det för mig förra året. Körde inget privat utan ALLT på körskola, blev väl ca. 8-10 lektioner om jag inte minns fel.

Mitt hojkort kostade 10-12 för en massa år sen, men då övningskörde jag enbart på körskolan, åas fanns inte risk1&2 på den tiden.

Bilkortet kostade ca 2 papp, helt privat, dock två uppkörningar, det var standard för alla privatister i Gävle på den tiden :huvet

Ah sen får du alltid räkna med lite lektioner. Flesta körskolor väll gärna mjölka en på lite pengar, trots om du gör allt privat :(

...ta ett hojkort till sommaren...

Om du vill ta körkort innan vintern är det dags att sluta fundera, och istället börja, ta kontakt med körskolan och börja boka in riskutbildningarna, uppkörning etc.

Jag såg förresten två hojar som var ute och övningskörde i stan imorse, första gången i år :)

Tiden går fort och det tar alltid längre tid än man tror, pga att man inte kan boka exakt när man vill, väntetider etc.

Lycka till :tummenupp

Jag drog en chansning, tog lätt mc genom FMCK (gratis), när jag var 17. Teorin hade jag alltså med mig, körde upp på vinst och förlust 1 år senare och lyckades. Summa summarum: en uppkörning och körkortstillstånd. Ibland ska man ha flyt helt enkelt.

Körkortstillstånd: 220 kr
Uppskrivning: 220 kr
Handledaravgift: 170kr (för varje handledare om du tänker övningsköra privat)
Uppkörning: 1500 kr (om du kör egen hoj)
Risk 1: 500 kr
Risk 2: 2500 kr (varierar beroende på var du gör dem)
Tillverkning av kortet + foto = 230kr
Summa på obligatoriska delar : 5340kr

Det jag betala utöver det obligatoriska:
Boniers övningsprogram för teorin, tror jag betala 120kr
4 körlektioner á 80minuter: 900kr/st
Summa övrigt: 3720

Summa: 9060kr
Nu hade jag en del 2hjulings vana sen innan så klara mig på 4 lektioner, men tror inte det ska va något problem att klara sig under 10k om man har någon att övningsköra med

Tog mitt 2008. Det blev ungefär runt 10 000kronor. Hade kommit billigare undan om jag valt rätt körskola från början :)

Men alltså hur kom ni så billigt undan!? Jag fick snyta upp 30 lax för mitt kort, allt kördes på skola. Dryga 1000:- per lektion och det blev väl en 15-20 lektioner, men tyckte inte alls det var en dålig skola, inte heller att jag suger hur mycket som helst... :D

Men alltså hur kom ni så billigt undan!? Jag fick snyta upp 30 lax för mitt kort, allt kördes på skola. Dryga 1000:- per lektion och det blev väl en 15-20 lektioner, men tyckte inte alls det var en dålig skola, inte heller att jag suger hur mycket som helst... :D

30 000kr? Herregud... :död

Jag tror jag betalade strax över 8000kr för mitt. Av det stod riskutbildningarna för ca 4000kr.

I snitt skulle jag dock säga ca 15000kr för ett körkort. Beror helt enkelt på hur lätt man lär sig och hur van man är tvåhjuliga fordon. Har man lång vana och lätt för att lära sig så kan man komma undan väldigt billigt.

mitt kostade ca 25k .... MEN
då är det inräknat 15 lektioner i ume (är man klar efter ca 10 lektioner MEN uppkörnings tid finns först 2-3månader senare blir det lätt 5 extra)
plus resa till Skåne(från ume) o +4 ytterligare lektioner för att få snabb uppkörnings tid via körskola.

Dvs jag körde upp o tog kortet ca 1 månad (maj) innan VV ume ens började ha uppkörningar (mitten juni).
Vill man se till att man har körkortet omgående så kostar det(om man bor i norra sverige)

11000:- för alles inkl. gortexställ bara på skolan utan en massa löjliga riskutb. Tog ca 1,5 månad sedan hade jag kortet i fickan.
Detta var 2008.

Betalade runt 13k totalt med allt och då va det 7 lektioner på skolan samt 1 lektion för uppkörning. Detta va i höstas.

Jag betalade 5300 för mitt kort, då fanns inte risk 1 och 2.

Tog 4 lektioner på Artrec och körde en del privat.

Körskolorna idag räknar med ca 20'000 om du bara kör på skolan :)

Lycka till!

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...