Kostnad för frakt av MC

Kostnad för frakt av hoj dörr till dörr.

  • Inget, jag tar tåget och kör hem hojen själv.

    Votes: 11 44.0%
  • 2000

    Votes: 4 16.0%
  • 4000

    Votes: 7 28.0%
  • 6000

    Votes: 2 8.0%
  • 8000

    Votes: 1 4.0%

  • Antal röstningar
    25

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det har varit några diskussioner om det här med att frakta MC mellan olika delar av Sverige, och jag är lite nyfiken på hur mycket folk skulle vara villiga tt betala för att få en hoj fraktad från säg Östersund till Stockholm, dörr till dörr så man slipper hålla på med att hämta saker på terminaler och sånt.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag själv sjulle köra, så därför värderar jag tjänsten lågt, men jag tror kanske att dom som inte vill köra själv skulle kunna betala 2-4000kr för dörr till dörr.

Men jag tror inte dom är särskilt många.

Ska man köpa hoj vill man ju ändå titta på den först, och då är man ju redan halvvägs SAS
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Det har varit några diskussioner om det här med att frakta MC mellan olika delar av Sverige, och jag är lite nyfiken på hur mycket folk skulle vara villiga tt betala för att få en hoj fraktad från säg Östersund till Stockholm, dörr till dörr så man slipper hålla på med att hämta saker på terminaler och sånt.
Jag har tagit tåg ëller buss när jag hämtat hojar. Vissa handlare erbjuder billig/gratis leverans. Hade kunnat tänka mig det om jag handlar från en seriös handlare där jag sett mycket bilder/video på hojen först. På en blocketannons vågar jag inte chansa.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Jag har tagit tåg ëller buss när jag hämtat hojar. Vissa handlare erbjuder billig/gratis leverans. Hade kunnat tänka mig det om jag handlar från en seriös handlare där jag sett mycket bilder/video på hojen först. På en blocketannons vågar jag inte chansa.
Momondo säger att det tar 50 minuter med flyg och kostar 400:- att flyga
 

Solo-Åke

Ny medlem
Gick med
25 Oct 2021
Ort
Västervik
Hoj
R1200RT
Jag skulle aldrig använda en sån tjänst. Jag vill själv se mc:n, känna, klämma, provköra träffa säljaren, oavsett om det är privat eller företag.
Antingen tar jag tåget dit (och hem, om det inte blir affär). Eller om det inte är säsong, egen bil och släpkärra.
 

sundström

bara grusleksaker kvar
Gick med
29 Nov 2006
Ort
sunne
Hoj
XR 650R 690r/sm
Det har varit några diskussioner om det här med att frakta MC mellan olika delar av Sverige, och jag är lite nyfiken på hur mycket folk skulle vara villiga tt betala för att få en hoj fraktad från säg Östersund till Stockholm, dörr till dörr så man slipper hålla på med att hämta saker på terminaler och sånt.
Finns ju redan ofta fasta priser från många handlare , från skånehandlare får ja som bor mitt i Värmland pris på 4” levererat hem till garaget och då är det runt 50mil, handlare inom cirkus 20mil har jag fått pris på runt 2” när jag kollat runt sen finns det ju några som levererar fritt men summorna ovan sett till avstånd känns rimliga om man inte är beredd att åka själv
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Karlstad-Luleå kostade 3500 spänn 2016. Då var det firman som pröjsade.
Gissar att det är lite dyrare idag.

Vad skulle jag betala? Tja, det är ju TIDEN som är problemet om man köper hoj annorstädes så nog skulle jag lätt betala 4-5000 för att slippa ta mig 120-150 mil bort och köra hem en hoj.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Karlstad-Luleå kostade 3500 spänn 2016. Då var det firman som pröjsade.
Gissar att det är lite dyrare idag.

Vad skulle jag betala? Tja, det är ju TIDEN som är problemet om man köper hoj annorstädes så nog skulle jag lätt betala 4-5000 för att slippa ta mig 120-150 mil bort och köra hem en hoj.
Håller med. Ställt i relation till inköpspriset så är den ekonomiska vinsten mot att köra själv är liten, särskilt med tanke på hur ospännande det är att mata motorväg för att komma på inte helt orimlig tid.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Det beror ju ganska mycket på vad det är man ska köpa också. I min värld är det stor skillnad på flång ny från en handlare och beggat från privatperson tex. Det finns ju otaliga exempel på köpare som har upptäckt att den fantastiska hojen var rena liket i verkligheten. Och visst, det är ju jävligt tråkigt att stå i Långtbortiträsk en eftermiddag och inse att det inte blev 40 mil hem på den nya hojen, utan 18h med buss. Men samtidigt så är det ju inte så förbannat kul att upptäcka det när man rullar ut hojen ur budbilen heller.
 

Tebax

Kör mindre än önskat
Gick med
14 Mar 2021
Hoj
Hoj med vingar & Kawasaki GPZ500S -96
För en hel del år sedan köpte jag en, vid den tiden tre år gammal ho,j i mitten av december i Uppsala.
Tåg dit respektive envägs lätt lastbil på Statoil hem behövdes för detta.
Men en kille här på SH körde och kikade på den först, i ersättning mot en flaska högoktanig singel malt. ?
Det räckte för mig då, för en så ny hoj på endast ca 1200 mil är aldrig skrot så att säga.
Mycket fint yttre skick och inget att anmärka på när motorn var igång, och växlarna gick i.
Så ett på förhand överenskommet vinterpris så hade jag inget problem att köpa hoj så.
Men en dag från jobb, samt tågbiljett och hyra av lastbil + bränsle hem kostade minst 4000kr redan då.
Men som sagt, med det vinterpriset så var det en väldigt bra deal ändå.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Köpte nuvarande knarr halvt spontant i Götet. Skulle ner och hälsa på en kompis och såg att det fanns en hos en handlare så jag tog med mig hela utrustningen och provkörde, helt fast så det blev några pilsner mindre den resan :)

Där och då var det inte ens ett problem att mata motorväg för att komma hem :D
 

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Karlstad-Luleå kostade 3500 spänn 2016. Då var det firman som pröjsade.
Gissar att det är lite dyrare idag.

Vad skulle jag betala? Tja, det är ju TIDEN som är problemet om man köper hoj annorstädes så nog skulle jag lätt betala 4-5000 för att slippa ta mig 120-150 mil bort och köra hem en hoj.
Håller med, tiden är en trång sektor, och även årstiden avgör.
Köper man en hoj och ska ta hem den i november-april kan det vara bekymmer med väglaget.
Senaste 4 åren har jag köpt 5 hojar osett söderöver, och har kontakt med en mindre budfirma som jag är mycket bekväm med.
Har betalat 4000kr för att få den hem till dörren, med förbehållet att han kör när det passar logistiskt.
Så jag har fått vänta en månad ibland, men det har jag tagit med i beräkningen.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Håller med, tiden är en trång sektor, och även årstiden avgör.
Köper man en hoj och ska ta hem den i november-april kan det vara bekymmer med väglaget.
Senaste 4 åren har jag köpt 5 hojar osett söderöver, och har kontakt med en mindre budfirma som jag är mycket bekväm med.
Har betalat 4000kr för att få den hem till dörren, med förbehållet att han kör när det passar logistiskt.
Så jag har fått vänta en månad ibland, men det har jag tagit med i beräkningen.

Det där sista är det nog många som inte tänker på. Om man ändå åker och det fanns en plats över blir det billigt. Skall man köra bilen enkom för detta en specifik tid blir det dyrt.
Finns möjligheten att ställa hojen i ett hörn på terminalen med instruktionen att ”ta med den när det finns plats” så kan det kosta en bullängd för en frakt genom hela landet…
För många år sedan fick jag fyra vinterhjul till Landcruisern fraktade från södra till norra Sverige på det sättet. Chauffören ville ha en hundring.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det har varit några diskussioner om det här med att frakta MC mellan olika delar av Sverige, och jag är lite nyfiken på hur mycket folk skulle vara villiga tt betala för att få en hoj fraktad från säg Östersund till Stockholm, dörr till dörr så man slipper hålla på med att hämta saker på terminaler och sånt.

Har du tänkt beställa frakt av en hoj, eller starta budfirma?

Det är ju alltid en viss skaderisk också, den är väldigt liten om hojen hanteras seröst vid lastning/transport/lossning, men det är något som kommer att behöva lösas förr eller senare.

Även om transportören är jäkligt seriös och försiktig så kan ju olyckor hända
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det där sista är det nog många som inte tänker på. Om man ändå åker och det fanns en plats över blir det billigt. Skall man köra bilen enkom för detta en specifik tid blir det dyrt.
Finns möjligheten att ställa hojen i ett hörn på terminalen med instruktionen att ”ta med den när det finns plats” så kan det kosta en bullängd för en frakt genom hela landet…
För många år sedan fick jag fyra vinterhjul till Landcruisern fraktade från södra till norra Sverige på det sättet. Chauffören ville ha en hundring.


Jepp.
Har man känningar går allt att lösa.

Behöver man ringa ett callcenter i Alvesta så blir det järntaxa.
...och skrymme ovanpå det.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag behövde frakta en bil från Linköping hem till Stockholmstrakten för en massa år sen. Ett alternativ var någon av dom stora drakarna som fraktar bilar som business, men då skulle den ha hamnat i Spånga, 3 mil bort på andra sidan av stan, inte ett alternativ. En mindre lirare svarade sluddrigt och undrade vilken dag det var, inte ett alternativ det heller. Så det blev knappa 20 mil bogsering med personbil istället.

Poängen är, verifiera att det är leverans från dörr till dörr, inte från depå till depå. Visst kommer hojen närmare, men det är inte alls säkert att du får öppna den på deras lastkaj och lämna emballaget där.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Har du tänkt beställa frakt av en hoj, eller starta budfirma?

Det är ju alltid en viss skaderisk också, den är väldigt liten om hojen hanteras seröst vid lastning/transport/lossning, men det är något som kommer att behöva lösas förr eller senare.

Även om transportören är jäkligt seriös och försiktig så kan ju olyckor hända
Mjaeh, jag tar racebussen när jag ska hämta hojar.

Men funderade lite över hur högt folk värderade een sån tjänst, så frågade helt enkelt. Har för mig att det var på grund av någon diskussion i blocket-trådarna som fick mig att fundera.
Vad gäller skador så vore det ju lite ogenomtänkt att ha en transportservice av dyra prylar utan att ha försäkring.
Mitt vanliga jobb har för hög lön för att det ska bli lönsamt att byta till att åka land och rike runt för att hämta hojar.

En annan tanke jag lekte med ett tag var en lastbil utrustad med MC-verkstad som kunde åka runt i tokholm och serva hojar, istället för att behöva strula med att lämna in på verkstad och fåna runt med tuben/bussar fram och tillbaka. Tokholm behöver en sån service. :hihi
Men tvivlar på att det skulle bli en bra affär.
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Det är svårt att köpa på distans, man vill ju gärna se objektet innan köp. Sedan tillkommer kostnad och besvär för resa eller transport. Knivigt!

Priset för transport är förstås en avvägning, men kan vara värt en slant. Och framför allt spara tid.

Å andra sidan kan man se den senare delen (tidsåtgången) som en utflykt, en resa till trakter man annars inte skulle ha besökt.

Senaste köpet gjorde jag i Helsingborg. En grov kalkyl sade att det skulle kosta ett par hundralappar Göteborg-Helsingborg med tåg, ett par hundralappar med taxi till handlaren (i ett industriområde) samt bränsle 22 mil hem. Alltså inte gratis att hämta själv, men ändå ganska billigt. Under tusenlappen.

Dock skulle det i praktiken ta mig en dag. Nu förhandlade jag med handlaren och fick transporten på köpet! (y) Han hade flera leveranser norröver så kostnaden för omvägen hem till min adress gick att förhandla bort. Skicket var jag inte orolig för, den var 1 år, hade gått 104 mil och kom precis från verkstaden efter ett försäkringsärende (nya plastkåpor).

Köpet innan var mer komplicerat och gjordes på landsbygden i Västerbotten, 5 mil väster om Skellefteå. Rätt ocentralt om man bor i Göteborg. :)

Transport var inte aktuellt eftersom jag ville se hojen med egna ögon innan jag tog beslut om köp. Hade jag inte gillat skicket, då hade jag fått åka hem igen! Jobbigt i så fall, men rent mentalt var jag beredd på det.

Så jag tog kvällståg en fredag till Stockholm, bytte till nattåg till Västerbotten. Blev upphämtad av säljaren på stationen lördag morgon och så körde vi hem till säljaren ute på landet (grusväg). Efter genomfört köp körde jag söderöver under lördagen, övernattade på hotell i Gävle, och rullade vidare till Göteborg på söndagen.

Det hela kostade ett par tre-tusenlappar för tågresorna, plus övernattning i Gävle, plus måltider, plus bränsle för 120 mils körning. Samt tog massor av tid, fredag kväll-söndag kväll.

Så den transporten hade jag lätt kunna betala några tusen för att slippa! Förutsatt jag hade kunnat övertyga någon här på Sporthoj att ta sig ut på landet i Västerbotten för att "besiktiga" och bedöma skicket på detaljnivå.

(Fördel: jag fick en hojtur i trakter jag normalt inte besöker. Vilket är kul och intressant i sig!)

Slutsats: det kan vara jäkligt komplicerat att köpa på distans! Och det kan vara värt att betala för viss support, både för "besiktning" och transport.
 
Nyheter
Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Sex nya MC-stipendiater

Sex mc-stipendiater får cha...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Förlängd Husqvarna-garanti

Husqvarna Motorcycles erbju...

Vi kör MV Agusta Enduro Veloce

Magnus Mossberg om första t...

Kör motorcykel som om du älskar livet!

Att värmen återvänder efter...

1 av 5 byter hjälm för sällan

I Svedeas senaste kundunder...

Top