KOSO DB01-R på YZF 750

Echoboy

Medlem
Gick med
30 Dec 2008
Ort
Ovanpå pizzerian
Hoj
YZF 750
Nu ska vi se då...

Riktar mig framför allt till de som är bra på elektricitet! Vilket jag då inte är!:huvet

Håller på och skall koppla in en koso mätare enligt rubrik på min Yamaha YZF 750.

Då mätaren har en jord in och endast en signalkabel in för respektive indikator lampa, kan man klippa de gammla ind. lamporna rakt av och använda sig av enbart strömkabeln till dessa? Vad bör man då göra med den andra kabeln? Kan man bara låta den vara eller bör den kopplas med på något sätt? Tänkte om det är någon slags "rundgång" så att man bryter någon krets på det viset?

Tacksam för svar då jag inte är bra på el!!

Mvh. Gustaf
 
Alla signallamporna har två kablar varav den ena är signal till den specifika lampan och den andra är jord. Om du har en central jord på din nya enhet så behövs inte jordkablarna från den gamla enheten så du kan klippa dem. Oftats brukar det inte spela nån roll om de hänger lösa då de bara jordas i chassiet men vill du vara säker på att inget strular med elen så samla alla jordkablarna i en härva och sätt på en ringkabelsko. Jorda sen denna i chassiet.
 
Varvräknaren...

Eftersom jag inte fick igång varvräknaren med hjälp av de gammla kablarna så kopplade jag in den på signalkabeln till ena tändspolen enligt instruktionerna... Men det funkade ju inte jättebra, inte alls faktiskt!:huvet
Någon som kopplat in den som vet hur man skall gå till väga?

Hlsn. Gustaf
 
Eftersom jag inte fick igång varvräknaren med hjälp av de gammla kablarna så kopplade jag in den på signalkabeln till ena tändspolen enligt instruktionerna... Men det funkade ju inte jättebra, inte alls faktiskt!:huvet
Någon som kopplat in den som vet hur man skall gå till väga?

Hlsn. Gustaf

Andra som haft probs med det. Testat att göra så här?

"1) Köp ett motstånd 100kOhm + en kondensator 10nF. (Kostnad max 5:-)
2) Koppla motståndet i serie med varvräknaringången.
3) Koppla kondensatorn mellan varvräknaringången och jord (efter motståndet från CDI-boxen sett dvs pulsen skall först passera motståndet innan konensatorn dyker upp).Nu har du gjort ett filter med en tidskonstant på 1 ms. Signaler med mindre bulsbredd (störningar) filtreras bort och varvräknaren blir bergstadig.
Nu har du gjort ett filter med en tidskonstant på 1 ms. Signaler med mindre bulsbredd (störningar) filtreras bort och varvräknaren blir bergstadig .

/IngvarB"

(IngvarB som tipsar om denna lösning, inte jag själv som har kunskapen alltså.)
 
Tack för tipset!
Fast det där blev lite komplicerat för mina el-kunskaper! (icke-kunskaper kanske)

Ska kolla i morgon om jag fått inställningarna rätt i mätarn också! Som sagt helt värdelös vad gäller elektriska grunkor...
 
*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back
Top