Kortslutet MC-batteri fungerar fortfarande. Farligt att använda?

Hypersport

Ny medlem
Gick med
23 May 2013
Ort
Kronoberg
Hoj
2009 Yamaha YZF-R125
Hej!

Såhär är det. Jag mekade under sadeln på hojen, och plötsligt såg jag att en sladd dragen från pluspolen hade kommit i kontakt med minuspolen = kortslutning. Det började ryka lite från minus innan jag fick bort sladden och därmed kunde bryta kretsen. Kortslutningen skedde kanske 5 sekunder.

Batteriet verkar helt. Hur det ser ut på insidan kan man ju aldrig veta. Jag testade att vrida på tändningen på hojen och detta fungerade, alla lampor osv, lyste men batteriet orkade inte dra runt startmotorn. Jag tänker att batteriet kan ha laddats ur en bra bit och därför inte orkar starta hojen (startmotorn snurrar).


Min(a) fråga(or) är då;

Kan det vara farligt att ladda upp batteriet med batteriladdare? Kan det även vara farligt att, om batteriet till synes fungerar, använda det vid körning?

Batteriet sitter i en KTM 390 Duke. Både hojen och batteriet är helt nya.



Tacksam för svar!


Tack på förhand.
 
Last edited:
Kortslutningen tömmer batteriet assnabbt och då kan det ta skada. Du märker om det inte går att ladda upp igen. Om det är farligt vet jag inte men under själva kortisen kan det explodera.
 
Det är bara och ladda upp det - inget kan ha hänt.

Ett mc batteri av bra märke klarar av att rödglödga en sked mellan polerna....utan problem.
Det kan lämna 200-250A kort tid och om din sladd inte var 3cm tjock och låg på en kvart rödglödgad så har inget tagit styck.

Desutom när du nämer "sladd" - den borde brunnit av fortare än en gris hinner blinka om det var total kontakt så jag tror inget hänt förutom att det kan vara smart och ladda upp batteriet.

Ett batteri kan bara i teorin explodera om man bryggar polerna med nått kraftigare gods än polerna som sitter utanpå och går in i batteriet och i omedelbar anslutning då det laddats och har knallgas ovanför cellerna.
Det som händer då att det brinner av inne i batteriet ovanför vätskeytan och tänder knallgasbladniningen.
Väldigt sällsynt - händer biltemabatterier av frisyra typ har jag hört....
 
"Batteriexplosion" brukar ju oftast vara att man ska ladda (eller ja starhjälp) ett batteri som sitter i ett tätt område. Alltså att man inte väntar på att knallgasen får ventileras om man har en huv över batteriet t.ex. och råkar göra en gnista när man ska sätta dit laddkablarna. Poff:brinnerup

Batterier är väldigt sällan farliga. Lyckas tända nå brandfarligt alternativt dricker innehållet är väl det som är farligt. =)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top