Kortslutet MC-batteri fungerar fortfarande. Farligt att använda?

Hypersport

Ny medlem
Gick med
23 May 2013
Ort
Kronoberg
Hoj
2009 Yamaha YZF-R125
Hej!

Såhär är det. Jag mekade under sadeln på hojen, och plötsligt såg jag att en sladd dragen från pluspolen hade kommit i kontakt med minuspolen = kortslutning. Det började ryka lite från minus innan jag fick bort sladden och därmed kunde bryta kretsen. Kortslutningen skedde kanske 5 sekunder.

Batteriet verkar helt. Hur det ser ut på insidan kan man ju aldrig veta. Jag testade att vrida på tändningen på hojen och detta fungerade, alla lampor osv, lyste men batteriet orkade inte dra runt startmotorn. Jag tänker att batteriet kan ha laddats ur en bra bit och därför inte orkar starta hojen (startmotorn snurrar).


Min(a) fråga(or) är då;

Kan det vara farligt att ladda upp batteriet med batteriladdare? Kan det även vara farligt att, om batteriet till synes fungerar, använda det vid körning?

Batteriet sitter i en KTM 390 Duke. Både hojen och batteriet är helt nya.



Tacksam för svar!


Tack på förhand.
 
Last edited:
Kortslutningen tömmer batteriet assnabbt och då kan det ta skada. Du märker om det inte går att ladda upp igen. Om det är farligt vet jag inte men under själva kortisen kan det explodera.
 
Det är bara och ladda upp det - inget kan ha hänt.

Ett mc batteri av bra märke klarar av att rödglödga en sked mellan polerna....utan problem.
Det kan lämna 200-250A kort tid och om din sladd inte var 3cm tjock och låg på en kvart rödglödgad så har inget tagit styck.

Desutom när du nämer "sladd" - den borde brunnit av fortare än en gris hinner blinka om det var total kontakt så jag tror inget hänt förutom att det kan vara smart och ladda upp batteriet.

Ett batteri kan bara i teorin explodera om man bryggar polerna med nått kraftigare gods än polerna som sitter utanpå och går in i batteriet och i omedelbar anslutning då det laddats och har knallgas ovanför cellerna.
Det som händer då att det brinner av inne i batteriet ovanför vätskeytan och tänder knallgasbladniningen.
Väldigt sällsynt - händer biltemabatterier av frisyra typ har jag hört....
 
"Batteriexplosion" brukar ju oftast vara att man ska ladda (eller ja starhjälp) ett batteri som sitter i ett tätt område. Alltså att man inte väntar på att knallgasen får ventileras om man har en huv över batteriet t.ex. och råkar göra en gnista när man ska sätta dit laddkablarna. Poff:brinnerup

Batterier är väldigt sällan farliga. Lyckas tända nå brandfarligt alternativt dricker innehållet är väl det som är farligt. =)
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top