Kortfilmen Abstruse R-600 på Åsen

Bussigt Micke, kul att se. Ser fram emot bandet, så jag kan köra en capture direkt från kameran. Ta den tiden du behöver på dig.

Om någon undrar varför jag ligger i mitt i utgången och på rakan ner så beror det på att jag vid två tillfällen tidigare bromsat mig förbi bl a Henrik i hårnålen och denne senare klippt mig brutalt ner på rakan. På slutet var min tanke då att jag håller mittenspår hela vägen ner då jag vet att jag bromsar någorlunda sent. Sålunda blir det svårt att ta mig på innern, även om de de facto går förbi. Skulle de klippa mig på yttern nerför rakan så har jag redan slagläge förberett och kan bromsa mig förbi direkt i Trösen.

Denna taktik skulle jag börjat med tidigare, då jag verkligen led på rakan av att köra standardmotor utan trim och blev avhängd hela tiden.

Hehe, daer har hornen vaext ut ser jag! Duktigt aggressiva inbromsningar. Du maste vael ha tagit runt 3 placeringar pa sista varvet? Snyggt!!

Don Quixote skrev:
Hehe, daer har hornen vaext ut ser jag! Duktigt aggressiva inbromsningar. Du maste vael ha tagit runt 3 placeringar pa sista varvet? Snyggt!!

Skitviktigt att komma ihåg - Rejset är inte slut före flaggan är passerad. Klassiskt från rookie-racing är att folk nöjer sig efter ca halva distansen och då är det vidöppet för folk som Jocke som rejsar distansen ut.

Nr 2 i det hela är ju att Sepahewe borde gjort precis som Jocke dvs lagt ett defensivt spår in i gokarten och hårnålen redan efter första omkörningen och sedan åkt ifrån bakomvarande ut på rakan. Nu är det saker som är skitlätt att komma på efteråt men samtidigt ett vanligt misstag. Själv lyckades jag precis med det de första tio varven och blockerade ett gäng som låg bakom och svor över att jag körde sakta. Är grymt mallig över att jag för första gången använt taktik under ett rejs....

Eller så säger man som Kenny Bräck - "Kör om eller bli omkörd". Ett sätt att blocka i kurvorna är ju att köra på attack in i böjen.

Omkörningarna ser fina ut, ser nog definitivt bättre ut än mitt försök i ejes iaf :tummenupp

Chrille skrev:
Nr 2 i det hela är ju att Sepahewe borde gjort precis som Jocke dvs lagt ett defensivt spår in i gokarten och hårnålen redan efter

Jag skulle ju vilja kalla det för offensivt spår i mitt fall. Men visst, hade Sepahewe lagt sig där och blockat, då hade det ju i hans fall kunnat kallats för defensivt då det varit i blocksyfte.

Don Quixote skrev:

Jag missade starten big time. Tror jag var runt femtonde in i trösen eller något liknande. Därefter började kampen om placeringarna...

oFFkeFF skrev:
Omkörningarna ser fina ut, ser nog definitivt bättre ut än mitt försök i ejes iaf :tummenupp

Tack. Jag var lite orolig för att jag kände mig så loj hela veckan. Körde mest omkring och myste, det var först på racet som jag tände till.

abstruse skrev:
Tack. Jag var lite orolig för att jag kände mig så loj hela veckan. Körde mest omkring och myste, det var först på racet som jag tände till.

En fråga till dig Apis, visste du att det var sista varvet, eller var det bara en rejäl skopa av tur som du gjorde att du gjorde dessa omkörningar på det varvet :confused:

Åsa #96 skrev:
En fråga till dig Apis, visste du att det var sista varvet, eller var det bara en rejäl skopa av tur som du gjorde att du gjorde dessa omkörningar på det varvet :confused:

FYI, så gjorde jag omkörningar i hårnålen vid tre, fyra tillfällen under racets gång. F ö förstår jag inte frågan. Är det race så är det "do or die" tills man passerat den schackrutiga flaggan vilket innebär att man kör om så ofta man kan och så snart tillfälle ges.

abstruse skrev:
FYI, så gjorde jag omkörningar i hårnålen vid tre, fyra tillfällen under racets gång. F ö förstår jag inte frågan. Är det race så är det "do or die" tills man passerat den schackrutiga flaggan vilket innebär att man kör om så ofta man kan och så snart tillfälle ges.

Jag menade inget illa med min fråga :(

abstruse skrev:
Är det race så är det "do or die" tills man passerat den schackrutiga flaggan vilket innebär att man kör om så ofta man kan och så snart tillfälle ges.
Njae, så är det väl inte riktigt. Se på t.ex Sviestad, där är det inte så bra att ligga först på rakan innan målgång eftersom man kan bli slipstreamad och ombromsad. Då är det bättre att inte göra den där "do or die"-omkörningen innan rakan utan själv ligga bakom och slipstreama om på sista varvet. Precis som jag inte gjorde på första SM'et med andra ord! :hej

Torkel skrev:
Njae, så är det väl inte riktigt. Se på t.ex Sviestad, där är det inte så bra att ligga först på rakan innan målgång eftersom man kan bli slipstreamad och ombromsad. Då är det bättre att inte göra den där "do or die"-omkörningen innan rakan utan själv ligga bakom och slipstreama om på sista varvet. Precis som jag inte gjorde på första SM'et med andra ord! :hej

Sant, men just i nämnda race körde jag om så ofta som möjligt då jag jagade placeringar då jag gjorde en otroligt dålig start. Jag blev själv aldrig omkörd någon annanstans än just på rakan, vill jag minnas. Där har jag inget att sätta emot för stunden, så det välkända fenomenet du nämner ovan är inget jag kan dra nytta av för stunden av kända skäl. Dock körde jag aningen blockande just på rakan, som jag skrivit tidigare i tråden. Frånsett min svagare motor är det heller inte direkt läge att tänka i termer som de ovan då racet bara varade i tio varv och jag från en sjätte plats på griden tappade till runt femtonde (?) före jag kom ner till Trösen. Då är det enbart fight som gäller.

/No prisoners

Fulkawan ligger ju först i klungan hela tiden!

*/ ?>
Nyheter
Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Vinn en batteriladdare från CTEK

I samarbete med CTEK har vi...

Video: KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Super Adventure och Teide ...

Bokningar pågår till Gotland Ring Bike Week!

Boka sommarens härligaste b...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Back