Kortedala MK Bankväll 2016

Som förra året så har vi koll. Vi har inga problem med att plocka folk av banan. :hihi
Förra året var en succe enligt deltagarna. :D

Ja den onsdagskörningen med er var lyckad - För oss som försöker vara på onsdagskörningarna så är den dock som vilken kvällskörning som helst. Mycket handlar om vädret såklart, samtidigt är 30 pers i varje grupp alldeles för många. Bäst körning (tycker jag) blir det på falkenbergsbanan när det är max 20 ekipage.
 
30 är bristningsgränsen såklart. Inget vi strävar efter. Men det är det maxantal som banan tål. :)
 
Då kanske du kan prata honom tillrätta:gnissla

Jag fattar inte vad du snackar om.

Vår bankväll har INGET med Svemo att göra. Vi har ingen licensgrupp. Detta är som en touringkörning med helt vanliga lagliga gathojar. Som när du kör som vanligt ute på stan. Är detta klarlagt nu tro? :fakta
 
Tyvärr finns det olika åsikter i Svemo idag. FMK och Arc kräver prova på licens och borttagen reg plåt och övertejpade lampor.

Har KMK krav på skinnställ? FMK har det kravet sedan 2015.

Okej! Jag har pratat med fmk och enligt dem är det svemo som har infört provapå-licensen, likaså att gathojarna skall vara najade! Ngn av er berättar uppenbarligen inte sanning men vem:va
 
Last edited:
Jag fattar inte vad du snackar om.

Vår bankväll har INGET med Svemo att göra. Vi har ingen licensgrupp. Detta är som en touringkörning med helt vanliga lagliga gathojar. Som när du kör som vanligt ute på stan. Är detta klarlagt nu tro? :fakta

Enligt fmk har svemo tvingat på sina svemoanslutna klubbar att vanliga gatförare skall lösa en sk engångslicen för att få köra en helt vanlig bandag för gatförare. Dom reglerna borde isf gälla även er om ni hyr en bana och ordnar en bandag för gathojar eller är det ngt jag missar? Ni är ju också en svemoansluten klubb således bör samma regler gälla även er oavsett om ni hyr en banan eller kör på hemmaplan!
 
Last edited:
Men alltså vad snackar du om?
Sluta snacka om Svemo. Vår körning har INGET med Svemo att göra.
Lägg nu av med att tramsa i tråden annars ber jag admin att rensa tråden.
 
Men alltså vad snackar du om?
Sluta snacka om Svemo. Vår körning har INGET med Svemo att göra.
Lägg nu av med att tramsa i tråden annars ber jag admin att rensa tråden.

Okej! Vi gatförare tycker inte att svemo har med fmk:s bandagar för gathojar att göra med heller med påtvingade licenser, najning av hojen men likt förbannat tvingar dom oss gatförare till åtgärder och tvingar oss att lösa engångslicens för att få delta, därför drog jag slutsatsen att svemos nya regler även omfattar när en svemoansluten klubb hyr och arrangerar en vanlig bandag av en annan svemoansluten förening! Ursäkta tjötet benny men jag vet inte om du har hängt med vad som har hänt på sistone! Många är nämligen lite osäkra vad som gäller! Men du får gärna be en admin rensa tråden om du tycker att det är för mkt sidospår.
 
Som jag sa. Vår man som har fixat banan sitter i Svemos styrelse.
En privat hyrning av en bana för privat körning har INGET med Svemo att göra.

Vi kör INGEN licensgrupp som jag också sa.
 
Som jag sa. Vår man som har fixat banan sitter i Svemos styrelse.
En privat hyrning av en bana för privat körning har INGET med Svemo att göra.

Vi kör INGEN licensgrupp som jag också sa.

Svemos nya regler tar inte hänsyn till om det är licensgrupper eller gatgrupper, alla ska lösa licens oavsett men skitsamma, det löser sig men som du märker lyckas avemo än en gång måla in sig i ett hörn, jag utgick från att reglerna även gällde när en svemoanslutwn förening hyr en svemoanslutens förenings bana men är det en privatperson från fmk som hyr banan är det inga problem men då det har varit lite luddigt och en del snack den sista tiden är det bra att du benar ut frågan benny, hörs den 25:e maj:tummenupp
 
Onsdagen den 25 Maj anordnar Kortedala Motorklubb en bankväll på Falkenbergs Motorstadion.

Incheckning från kl 15.00 vid tornet bandepån.
Vid incheckning kommer samtliga förare att få fylla i en försäkran
att fordonet är i godkänt skick, dvs försäkrat, besiktigat, skattad.

Ladda ner pdf HÄR och ta med ifylld till incheckningen så går det lite smidigare.

Förarmöte kl 16.45
Körning mellan kl 17.00-20.00.

Plats: Falkenbergs Motorstadion tornet bandepån.
Falkenbergs Motorbana

Platser & priser
Vi har plats för max 90 deltagare.
Platser tilldelas i den ordning som kompletta anmälningar kommer in, som komplett anmälning räknas inskickat anmälningsformulär och erlagd betalning.

Anmälan till bandagen gör du här.
Betalning görs till klubbens plusgiro: 62 84 52-5.
Kortedala MK medlem: 420kr
Medlemskap kostar 400kr för enskild medlem och ansökan görs här.

Icke medlem: 550kr

Anmälan kan ske direkt vid banan om plats finnes. 600kr

Kortbetalning möjlig.

Grupper
Varje deltagare blir placerad i en grupp enligt förmåga.
Grön grupp (Långsam), Gul grupp (Medel), Röd grupp (Snabb).
Varje grupp kommer att få 3 pass på banan.
Max antal deltagare per grupp är 30 deltagare.
Varje pass är 20 minuter inklusive ut och invarv.
Deltagare som hamnad i fel grupp kan efter godkännade av arrangören byta till en mer passande grupp. En förare kan endast köra i en grupp.

Vi har tyvärr ingen möjlighet att ha någon licensgrupp denna gången.
Försäkring
Det är ett krav att alla deltagare har en gällande trafikförsäkring!
De flesta försäkringsbolag godkänner inte skador på fordon som sker på bana.

Vi har glädjen att meddela att alla som har en helförsäkring i SVEDEA har fullt försäkringsskydd i klasserna långsam och medel. Kortedala MK är godkända av SVEDEA liksom SMC och BMW-klubben. Det gör oss stolta.

Körning sker alltid på egen risk och Kortedala MK betalar inte ut ersättning för skador orsakade av deltagare.

Sjukvård
Ambulans kommer att finnas vid banan

Förtäring
Cafeterian är öppen mellan 16.00-20.30
Bränsle
Självklart kommer man fulltankad till banan.

Ljud/buller
Som alla motorbanor har vi krav på ljudnivåer. Vi kommer därför ha ljudmätare på plats. Fordon som överskrider ljudvärdet kommer ej få köra utan återbetalningsrätt.
Kravet är max 95 db vid förbipassage.
 
Skall vara helt ärlig, och jag förstår svårigheter med att arrangera sådana här saker MEN. Kan vi inte ha en licensgrupp för oreggade hojar är det bättre att låta bli. Låt Falkenberg ha sin onsdagskörning som inte utesluter de som vill träna på banan. Som det är nu så tas viktig träningstid på tävlingsbanan upp, och det är minst sagt kontraproduktivt om man vill främja motorsporten.
Som det är nu finns det fem halvkvällar att träna på fram till SM.
 
Anledningen till att vi inte har licensgrupp är tidsbrist.
Vi hade heldag på Gelleråsen 2014 och då var det gott om åka för alla.
Förra året och i år har vi 3 timmar. Det funkar inte att trycka in en 4:e grupp.
 
Jag är helt med på tidsbrist men när klubbens verksamhet motverkar möjligheten att träna på bana inför tävling så blir jag lite putt. Då är det bättre att låta bli.
Vi bör väll i främsta hand främja tävlings/tränings-verksamhet?
Eller ta bort en gatgrupp och kör en licensgrupp så vi som har klubbens namn på våra licenser kan köra.
Det känns rätt konstigt att vara med i en klubb med en RR sektion och så utesluter man sina förare från sin egna bandag och dessutom tar upp värdefull träningstid...
Men det här är min syn på saken och det finns säkert många som ser annorlunda på det.
 
Det är ju så att vi väljer inte dag. Vi får ta det som FMK vill ge oss. Så jag föreslår att du kontaktar FMK i ärendet. Sen är det Touringsektionen som handhar bandagen. RR-sektionen står utan sektionsledare. Vi hade precis årsmöte. Folk i RR-sektionen kanske kan engagera sej en aning i verksamheten så kanske det blir lite bättre? Det är lätt att stå vid sidan om och ha synpunkter. Hjälp till istället. Om RR-sektionen tar tag i och arrangerar en bankväll med kanske 2 licensgrupper och 1 vanlig? Inga problem. Men banan skall ju betalas också.
 
ok.
Önskar en trevlig "bandag" och hoppas att RR sektionen kan få styrfart.
 
Jag förstår irritationen - Det är egentligen en "hederlig onsdagskörning" som försvinner, och en exakt likadan kommer till 17:00-20:00 (fast utan licensbiten då) ..............men i privat regi.

Inget ont om Kortedala för detta - Men "våra" onsdagskörningar funkar bra.
 
Jag förstår irritationen - Det är egentligen en "hederlig onsdagskörning" som försvinner, och en exakt likadan kommer till 17:00-20:00 (fast utan licensbiten då) ..............men i privat regi.

Inget ont om Kortedala för detta - Men "våra" onsdagskörningar funkar bra.

Det här är ingen privat träning. Det är Svemo klubben KMK. Det är Fredrik Hansson som är TL ( Svemo domare och utbildningsansvarig i Svemo)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top