korta gaffeln???

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
har hört att man kan kapa av gaffeln o göra nya gängor invändigt..
nåra problem med det?
nåt man ska tänka på?
hur får man fjädringen o bli hårdare så den inte bottnar?

tack på förhand.
 
enklare att byta till kortare gaffelben, leta på skrotarna.
 
tassen skrev:
enklare att byta till kortare gaffelben, leta på skrotarna.

jo men då kanske de inte passar ihop med fälg o bromsar nerevid juhe :3freak

de e ju jobbit oså att få till det
:rolleyes:

sen e de kanske oså lite dyrare..
köper jag hellre en hel usd gaffel...
jag tror jag kan få gängorna gjort på jobbet kanske :va
 
Last edited:
är det "upp" det heter :va
 
Räcker det inte med att skjuta upp gaffelbenen i kronan?
Varför vill du ha kortare gaffelben?
Hårdare gaffel går väl att ordna med andra fjädrar/tjockare olja!

.
 
xrperra skrev:
Räcker det inte med att skjuta upp gaffelbenen i kronan?
Varför vill du ha kortare gaffelben?
Hårdare gaffel går väl att ordna med andra fjädrar/tjockare olja!

.

håller på med ett bygge o nja..dessa gafflar komma sticka upp högre än jag själv då..eller nja nästan.
vi snackar ca 10+ cm
 
Nackdelen med att korta en (förmodar jag) offroadgaffel är att ytterbenen kommer se oproportionerligt långa ut om det är en vanlig gaffel. men visst borde det funka. Gängorna kan man nog prassla till i en svarv med rätt gubbe vid spakarna.
Antagligen behöver du kortare fjädrar om du skall ha bibehållen styvhet i gaffeln, om du bara kapar originalfjädrarna blir de antagligen för mjuka (kanske om du kortar dem mindre än själva gaffeln?).

Vad är det för dämpning i gaffeln? sitter det ett innerrör som i en USD-gaffel?
Då bör du väl kapa den med motsvarande längd.
 
Pebl skrev:
Nackdelen med att korta en (förmodar jag) offroadgaffel är att ytterbenen kommer se oproportionerligt långa ut om det är en vanlig gaffel. men visst borde det funka. Gängorna kan man nog prassla till i en svarv med rätt gubbe vid spakarna.
Antagligen behöver du kortare fjädrar om du skall ha bibehållen styvhet i gaffeln, om du bara kapar originalfjädrarna blir de antagligen för mjuka (kanske om du kortar dem mindre än själva gaffeln?).

Vad är det för dämpning i gaffeln? sitter det ett innerrör som i en USD-gaffel?
Då bör du väl kapa den med motsvarande längd.


har inte kika in än..
kanske bäst o göra de först innan man planera nåt..kanske inte funka alls. :va
 
Gaffeln lär ju bottna på ett sätt konstruktören inte tänkt sig......Blir intressant se hur...
Däcket slår i kronan ?

Kortare fjädrar behövs säkert. Då blir dom automatiskt hårdare. Bra i detta fall, antar jag.

Btw. räcker det inte med att ta bort förspänningsdistanser och korta fjädrarna ?
Varför måste benen kortas ?
Är det inte gaffelns längd m hojen på marken som ska minskas bara ?
/u
 
Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa

Det händer en hel del när d...

Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back
Top