Kort testrepa med en Buell XB12S

Wiseguy

Medlem nr.8 sen starten
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR900RR Fireblade, CBR1100XX Blackbird
Jag var förbi Tullinge idag. HD hade testkörningsdag där. (Innan ni skriker varför jag var där. Så körde jag förbi i annat ärande, såg skyltarna och bestämde mig för att prova).

Provade endast en hoj. Sen gav jag upp.
Det blev en kort provtur på en BuellXB12S.
Provsträckan var väl inte alltför lång. Men lite kurvor fanns för den som ville svänga.

Börjar med att kolla på hojen. Den är faktiskt riktigt snygg. Låter bra gör den också på tomgång.
Sen gled jag iväg på rakan....Slog i varvstoppet på dom 3 första växlarna. Innan jag hajade att den inte ville varva mer än 6000-någonting.
Hhhmmmm.....Var det allt den hade...damn...

Nåja, den skall ju ha hela 100-hästar och ett enormt vrid.
Men dom där 100-hästarna är nog inga fullblod. Dom verkade ganska tama och inte allt för vana att galopera.

Vridet då...på papret har den ju mer vrid är min CBR900RR fighter. Men det märktes i varje fall inte.
Min fighter kändes tom. piggare än Buellen upp till 6000. Har iofs drevat om min fighter lite. Men min fighter vaknar till liv vid 6000. Samtidigt som Buellen slog i varvstoppet.
Så ingen större kraft i Buellen i form av hästar eller vrid...

Köregenskaperna då.
Buellen skall ju ha extrem chassigeometri.
Men det kändes bara som om den var lite nervös. Inte snabbstyrd, bara nervös.
Tyckte att den var svår att bryta ned i kurvorna. Den ville liksom framåt när jag ville svänga.
Inte som på en vanlig sporthoj som svänger när man tänker på det.
Sen skakade/vibrerade den som en HD. Vet inte ifall det är en nackdel eller fördel.

Efter att ha provat Buellen gav jag som sagt upp och begav mig iväg på mitt ärande med tanken att Buellen passar nog någon som inte kört sporthoj eller fighter tidigare.
Men kommer du från sporthoj-världen så kanske det här inte är hojen för dig.
Men visst den är ju fortfarande snygg.

Vad tycker ni andra.. ?

Bifogat

• XB12S_c3.jpg
    XB12S_c3.jpg
    73.8 KB · Visningar: 207
Jag gillar faktiskt utseendet på de flesta Buell's men tycker att de hamnar lite för mycket i mitten med HD motorn.
Körskolan jag körde på för några år sedan hade Lightning XB9S som övningshojjar och jag tyckte dom var ganska skoj och smidiga och köra, går säkert att leka på med men de saknar som sagt lite pulver. Sen blev det lite mycket kopplingsköra inne i stan om man inte ville hoppa fram, plus att om man ville se nåt i backspeglarna var man tvungen att dra in kopplingen, släppa gasen och vänta en sekund tills det slutade skaka.

Håller mig nog till min Triple jag.

Tänkte först skriva att du hade ju kunnat fråga t ex mig ist för att provköra, men det är ju alltid kul & bra att provköra själv och bilda sig en egen uppfattning.
Mina intryck överrensstämmer i princip helt & hållet med dina, provkörde på Barkarby flygfält tidigare i somras. Kan tillägga att bromsen var ganska dålig och hojen föll otäckt mycket i kurvorna vid motorbroms (kändes lite som man tappade balansen). Konstig men fräck hoj, i synnerhet ljuddämparen. Mer poserande än prestanda.

jag har länge varit sugen på en Buell! mest för utseendet och alla annorlunda lösningar... designmässigt så finns det inte många som kan konkurrera med Buell i mina ögon, smaken är ju olika som tur är! har hittils inte haft möjlighet att provköra en utan bara fått höra hur slö å tråkig den är! hursomhelst så är jag fortfarande sugen.... iaf tills jag provkört :hihi går ju att överladda V-twins oxå :yoparty

madmagnus skrev:
jag har länge varit sugen på en Buell!
Jag har också gått i dom tankarna flertal gånger. Men efter detta rekomenderar jag en ordentlig provkörning.
Speciellt i ditt fall.
Du kommer nog iofs sakna effekt även om du skulle byta till en GSX-R1000 K6. :tungan

Wiseguy skrev:
Det blev en kort provtur på en BuellXB12S.

Jag provkörde också en Buell, fast här i Malmö. Jag fick ha den i en halvtimme.

Jag håller med dig helt och hållet! Jag kör Fazer 1000 vanligtvis och upplevde bullen vara lite tröttare än Fazern upptill de magiska sextusen då bullen bara stannade. Skönt för juvelerna med en sluttande tank för de första gångerna var det ganska abrupt slut på registret.

Den sägs vara bättre med trimsats. Undrar hur mycket den kan ge? Turbo, lustgas eller en RSVMillemotor hade nog varit att föredra.

Fast den är ju jäkligt tuff. Hade den inte varit så dyr kunde man ju ha den till att zippa omkring i stan och köra ärenden på. Fast det har vi ju offroadaren till...

pilsner

Jag kan bara ställa mig i kö och hålla med fullständigt....
Jag provkörde en Bulle för 2 år sedan och jag var ordentligt besviken efteråt.
Som du säger så tar registret slut innan det börjar, det kanske känns bättre efter man vant sig men jag har svårt att tro det...

Försäljaren som lånade ut den påstod att den kurvade bättre än den R6 jag provade alldeles innan.
Bullshit säger jag! Precis som du skriver Wiseguy så känndes det inte alls som om hojen ville svänga, det var bara att bryta för kung och fosterland :skrämd

Nej den hojen var en besvikelse rakt igenom :död

Jag testade 12R här i linköping för några veckor sen..
Jag har varit lite sugen på en 12s ganska länge..

Jag blev tyvärr grymt besviken fast jag fick höra innan att det inte var nått drag i den... Jag hade väntat mig lite drag iaf...

Den turen blev ganska kort... tyckte oxå att bromsarna var kassa o chassiet skumt..

åkte tibax o bytte till SuperDuken... Den var grym... men det är en annan historia..

Tycker precis som Wiseguy... Hade funderat på att köpa en faktist men ändrade mig efter en provtur...

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN