God morgon eminenta SH besökare!
Undrar om någon med lite kunskap om aeroteknik eller fysik för den delen kan hjälpa mig med ett litet problem jag stött på under skrivandet av mitt projektarbete. V1-raketen från andra världskriget har enligt uppgift en dragkraft på 2900N, medan vikten låg på 2150kg. Detta skulle innebära att gravitationskraften på besten låg på 2150 x 9,8 = 21070N. Med en dragkraft på endast 2,9kN, hur kunde den hålla sig i luften?
Har säkert gjort något dumt fel någonstans, men hittar verkligen vart
Eller så har jag helt enkelt bongo värden som någon tönt hittat på. Kunniga får gärna förklara vart mitt resonemang brister.
Sarkastiska inlägg undanbedes, tacksam för informativa svar!
Mvh,
Undrar om någon med lite kunskap om aeroteknik eller fysik för den delen kan hjälpa mig med ett litet problem jag stött på under skrivandet av mitt projektarbete. V1-raketen från andra världskriget har enligt uppgift en dragkraft på 2900N, medan vikten låg på 2150kg. Detta skulle innebära att gravitationskraften på besten låg på 2150 x 9,8 = 21070N. Med en dragkraft på endast 2,9kN, hur kunde den hålla sig i luften?
Har säkert gjort något dumt fel någonstans, men hittar verkligen vart
Eller så har jag helt enkelt bongo värden som någon tönt hittat på. Kunniga får gärna förklara vart mitt resonemang brister.Sarkastiska inlägg undanbedes, tacksam för informativa svar!
Mvh,
Eller så har jag som sagt fel uppgifter.