Korrekt vikt , blade 954

  • Thread starter Thread starter R2
  • Start date Start date

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
Vad väger en blade -02-03 954?
asså inte på pappret (bike ljuger) utan på riktigt?
 
SMoto skrev:
168 står det i manualen...
Tillverkarnas fanatsisiffror är ett mysterium. Hur gör dom för att få fram sina siffror? Ingen har ju någonsin lyckats väga in sina hojar på den av tillverkaren angivna vikten. Tillverkarnas siffror är hur som hellst ointressanta, det intressanta är vad vågen säger. Det sprids mycket osanning kring vikt och effekt och ofta är sanningen den omvända. 160 kg och 200 hk brukar ofta betyda 160 hk och 200 kg.
 
jo, men det stämmer ju högst sällan
rulla förbi bilprovningen och kolla på vågen :)
 
Teddy skrev:
Tillverkarnas fanatsisiffror är ett mysterium. Hur gör dom för att få fram sina siffror? Ingen har ju någonsin lyckats väga in sina hojar på den av tillverkaren angivna vikten. Tillverkarnas siffror är hur som hellst ointressanta, det intressanta är vad vågen säger. Det sprids mycket osanning kring vikt och effekt och ofta är sanningen den omvända. 160 kg och 200 hk brukar ofta betyda 160 hk och 200 kg.

Verkar tyvärr vara så.... Det är ganska otroligt egentligen men de väger väl utan däck... kedja..... och såna onödiga saker....
 
Spelar det nån större roll? Siffrorna används väl mest som en jämförelse med andra hojar..
 
Sep skrev:
Spelar det nån större roll? Siffrorna används väl mest som en jämförelse med andra hojar..
för mig spelar det roll, bygger om en 954 och vill veta hur mkt jag lyckats sänka vikten.
 
Torrvikten som tillverkarna anger är med betoning på torr.
Ingen gaffelolja, inget kylarvätska, batterivätska,bromsvätska m.m.
Helt torr och okörbar.
 
Sep skrev:
Spelar det nån större roll? Siffrorna används väl mest som en jämförelse med andra hojar..


Jo.. Så är det.. Den som ljuger mest får flest kunder. *IRONI*

MEN.. för sakens skull kanske man skall nämna att "Torrvikten" är enligt tillverkarna utan
*Bensin
*Motorolja
*Kylvätska
*Bromsolja
*Gaffelolja/stötdämparolja
*Batteri

Ducati angav tidigare sina hojars torrvikt inkl alla vätskor utom soppa och effekten som fanns bakhjulet, men har nu också börjat med fantasisiffror efter sedvanlig japansk standard.
 
Last edited:
Är inte till och med den "nya" Japanska trenden. Torrvikt betyder, utan tank och vätskebehållare. Kylaren sitter dock på plats men utan expantionskärl. Gaffeln är tom och ingen olja i motorn.

För då är det garanterat att ingen orkar väga upp och kolla om det verkligen stämmer. Nä fram för vägning med alla vätskor och full tank.
 
KTM har fortfarande den goda smaken att ange vikten på sina hojar som allt utom bensin. Bara att hoppas att de inte följer strömmen.
 
Hmm Honda verkar inte ha "underdrivet" vikten på vtr iallafall =), en kompis till mig vägde sin när han regbesiktiga. Den vägde 198 kg med halv tank. 193 kg anges torrvikt till.

Men i det stora hela så är det nog som så att den låga vikten överdrivs likasom effektsiffrorna.
 

Bifogat

  • Dscn0988small.jpg
    Dscn0988small.jpg
    62.4 KB · Visningar: 66
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top