Korkade uttalanden om MC

Maggy

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Kalix
Hoj
MXR
Jag ska börja använda mig av ordet moppe i framtiden när jag snackar med folk om deras hojar. För det jag tycker det är ganska roligt hur kränkta bikers blir, trots att den som "kränker" dessutom bara gör det av okunskap. Särskillt verkar det vara färska bikers som blir kränkta. :banana

Och om jag kallar min för moppe så blir du bortkollrad! :tungan :hihi
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Med ett MC-relaterat dödsfall i släkten så är hela bunten självutnämnda trafiksäkerhetsexperter...Ingen av dom har ens suttit på en hoj.

Släkt: -"Hur många kubik är den på då???"
Jag: -"800..men vad..".
Släkt: (avbryter och skakar på huvudet) "..alltså du..jag ska tala om en sak för dig".....

Eller denna:

Släkt: (Med arg ton) -"VAD Står det för Max på mätaren???!"
Jag: -"Vad spelare det för roll?
Släkt: (Nu med irriterad ton) -"Ja vad står det?????"
Jag: -"280....?"
Släkt: -"Du jag ska tala om för dig när jag var ung......blah blah baaaaaajs!!!!

Det som retar mig mest är hur enormt skickliga icke-mc förare (bilister) är på att prata om "trafiksäkerhet". Den ena kör trimmad skoter (med underdimensionerade bromsar...-"jag kör bara på cykelvägar")...den andra cyklar utan hjälm etc.....

Man blir så trött.

Min mätare är ju en utbytt digital tjosan och den slutar räkna vid 999.9 km/h.
Det kan du hälsa släkten.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Min mätare är ju en utbytt digital tjosan och den slutar räkna vid 999.9 km/h.
Det kan du hälsa släkten.

Min har en digital från fabrik, och jag har ingen aning alls vad den har för toppmarkering. :hihi Alltid skönt att kunna svara med det när det frågas.
Hojens toppfart har jag däremot rätt bra koll på. :crash
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
-Ingen produktionshoj går att köra fortare än 230km/h. Det är fysiskt omöjligt att hålla sig kvar på hojen i högre hastigheter än så.

Joråserrusåattehhh... Man lär så länge man lever. Undrans om vederbörande tror på att CIA framkallade översvämmningarna i Serbien också?
 

Svenne100

Snart i ett staket nära dig
Gick med
28 Jun 2008
Ort
Lund
Hoj
Triumph Street Triple R -10
-Vilken årsmodell är hojen?
-Det är en 99:a.
-Aha, 2099?

Gubben var fullt seriös (och troligen ganska senil :hihi )
 
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
-Ingen produktionshoj går att köra fortare än 230km/h. Det är fysiskt omöjligt att hålla sig kvar på hojen i högre hastigheter än så.

Joråserrusåattehhh... Man lär så länge man lever. Undrans om vederbörande tror på att CIA framkallade översvämmningarna i Serbien också?

Folk måste tro att det är oerhört dramatiskt när man kör motorcykel, hela tiden.
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Min farbror sålde nyss en srad 96a till en väldigt osäker kille som inte riktigt verkade säker på om han ville köra hoj. Min farbror bor 1 km in på en grusväg, och körde ut till stora vägen på en moped för att synas så inte killen kör förbi. Han kommer dit och killen kör bakom hela vägen upp, kommer ut ur bilen och tar i hand och säger

- "Vad modig du var med mopeden. Har du kört hoj länge eller?"
- "Öh ja, sen jag var 16. Det är drygt 40 år sedan nu."
- "Grusväg är fruktansvärt att köra på, jag skulle nog ramla direkt."

Han kollade in hojen och åkte hem, ringde dan efter och tåg tåget upp och skulle handla. Killen var så otroligt osäker över grusvägen, han vågade inte köra den kilometern ut till vägen så han skulle LEDA den. Då sa Farbror att jag skjutsar ut dig, så han skjutsade ut killen till vägen på hojen för att han inte vågade köra på grus, och gick sen tillbaka.

En detalj som kan sägas att han körde hela vägen hem till Göteborg med hojen oförsäkrad och avställd. Han var inte lika rädd för farbror blå som för grusväg...
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
-Ingen produktionshoj går att köra fortare än 230km/h. Det är fysiskt omöjligt att hålla sig kvar på hojen i högre hastigheter än så.

Joråserrusåattehhh... Man lär så länge man lever. Undrans om vederbörande tror på att CIA framkallade översvämmningarna i Serbien också?

Fan, vi är lite som humlor då...?
Det man inte vet, lider man inte av.
 

TS

Ny medlem
Gick med
14 May 2014
Ort
hus
Hoj
cbr900rr -98
Tja!

Mitt bidrag får bli detta.

Liten kille utanför Konsum:
Måste du ha hjälm på dig, även när det går så sakta?
Jag: ja, det är så det funkar.
Lillkillen:fegis!



Måste även tala om att jag faktiskt skulle köra ihjäl mig DIRECT, eller kanske efter en liten stund...
Har något mentalt fel i hjärnan. Kör ca 10 000 mil/år med bil. Trött gammalt skåp. Lugna fina mil för det mesta.

MEN när jag sätter mig på en mc så händer det något... Även med en lite snabbare bil.

Börjar alltid lite lugnt, lite uppvärmning sådär 100-160 i 5-10min, sen en omkörning kanske en till. Ligger med i trafik flödet lugn o fin.

Sen minns jag sällan vad som orsakar hjärnan att tappa nästan all vett och sans.

Fullt spätt på landsvägen allt vad det går... En bit in på rödmarkeringen på sexan, tills det dyker upp en bil eller traktor tvärnitar känner adrenalinet spruta ur öronen. Kör lite lugnt nån minut, för att i nästa sekund dra fullt igen.
Känner, nu får jag nog ta en lite mindre väg. Där upprepas proceduren med skillnaden att det går inte köra lika fort.

Summa sumarum:

Motorväg, landsväg, byväg, grusväg det går säkert gasa lite till.(förutsatt folktomt också inga hus)

Det händer även med skåpet emellanåt, bakhjulsdriven Toyota hiace, går köra riktigt fina ställ på grusvägar, vintervägar och blöta rondeller. (Ja, den är tyvärr också "toppad" mätarn ut):rolleyes:

Ja, Jag vet att det är fel,dumt och oansvarigt. Kan inte förstå, jag är mycket lugn som person, stresstålig, brusar sällan upp vare sig på vägen eller hemma.(då ser jag ändå ganska mycket på vägen):dummer

Det är nåt fel i huvudet, alltid fullt medveten om vad jag gör, ändå händer detta gång på gång...:confused:
 

igohugo

Ny medlem
Gick med
3 Feb 2014
Ort
vallentuna
Hoj
gixxer 2000
Är rätt ny på hoj samt att jag jobbar på akuten.
Är rätt trött på det självklara frågan/påståendet "du som jobbar på akuten, borde inte du veta bättre?"
Till en början svarade jag "jag vet ju vad som kan hända, jag om någon borde väl verkligen köra hoj, bla bla" har slutat med det svaret och svarar istället väldigt förvånad "faaaan där sa du nåt, det har jag aldrig tänkt på. Det e ju helt livsfarligt ju"
 

PimX

Ny medlem
Gick med
4 Oct 2011
Ort
Södra Sandby
Hoj
Suzuki GSXR 750 L0
Jag gick in på netto och skulle handla snus och utanför stod några tuffa 12åringar när jag kom med min gixxer k6. Så fort jag hade stannat och klivit av hojen så frågar den ena om det är en v10a
-jadå... svara jag och sedan handlade jag vad ja skulle och när jag kom ut igen så stod dom kvar.
precis när jag stoppade in en snus frågar ena killen om det är gott med snus, varpå jag svarar ja men det är dyrt... (ville ju inte att dom skulle börja)
12år- Om det nu är så dyrt varför slutar du inte då och köper en ferrari?
-Jo den hör hojen är snabbare än en ferrari så jag behöver inte det.
Då blev han lite paff och slutade dryga sig :yoparty
 

Longkalsong

Medlem
Gick med
14 May 2005
Ort
På andra sidan bron
Hoj
Aprilia Tuono 1000 Factory, Honda 900 Hornet, MotoGuzzi Stornello samt en WR250 och en Yamaha RD 500
Kanske inte korkat men kanske ett visst mått på okunskap, jag tyckte det var lite kul i alla fall.

Svängde in på en parkering med RD 500:an, lite uppför mot slutet och knappt styrfart, och med tanke på tvåtaktarns minst sagt risiga bottenvrid (stendöd under 6000, bara död upp till 8000 sen blir man ivägskickad med slangbella), så där kommer jag varvar och slirar koppling. Parkerar bredvid ett par andra hojar kliver av och trasslar ut huvet ur hjälmen bara för att känna och se det väldoftande tvåtaktsmolnet som hänger i luften.

Då kommer ägarna till de andra hojarna fram och den ene säger: Du borde nog kolla ringarna på den där. Den andre fyller i med: Eller styrningarna. Jag förklarade att det var en tvåtaktare och att det skulle vara så, då såg de ut som fågelholkar och sa: Jaha det är en moppe, fräckt. Just precis sa jag och knallade vidare.
 

Orecic

http://www.youtube.com/watch?v=7-5_8af3T
Gick med
16 Aug 2007
Ort
San Francisco, CA
Hoj
2007, Kawasaki, ZX10R
Kanske inte korkat men kanske ett visst mått på okunskap, jag tyckte det var lite kul i alla fall.

Svängde in på en parkering med RD 500:an, lite uppför mot slutet och knappt styrfart, och med tanke på tvåtaktarns minst sagt risiga bottenvrid (stendöd under 6000, bara död upp till 8000 sen blir man ivägskickad med slangbella), så där kommer jag varvar och slirar koppling. Parkerar bredvid ett par andra hojar kliver av och trasslar ut huvet ur hjälmen bara för att känna och se det väldoftande tvåtaktsmolnet som hänger i luften.

Då kommer ägarna till de andra hojarna fram och den ene säger: Du borde nog kolla ringarna på den där. Den andre fyller i med: Eller styrningarna. Jag förklarade att det var en tvåtaktare och att det skulle vara så, då såg de ut som fågelholkar och sa: Jaha det är en moppe, fräckt. Just precis sa jag och knallade vidare.

Vart är världen påväg när folk inte vet vad en tvåtaktare är. :gråta

Vanligaste korkade uttalanden om hoj;
- DU vet väll att det är livsfarligt att köra hoj?
- Ja
- MEN, varför kör du då?!
- För att det är livsfarligt
- MEN, vadå, vill du dö?
- Nej
- MEN... jag förstår inte :gråta
- Nej jag förstår det.
 
Last edited:

Clampster

Mer Vrid
Gick med
29 Apr 2007
Ort
Sollefteå
Hoj
XR600R -94
Alltid lika fascinerad hur pass ofta man får höra klassikern: "Ja på en sådan där skulle jag köra ihjäl mig direkt..!"
Den slutar liksom aldrig att komma...
 

Nikel

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Strömstad
Hoj
Nintale 600. WR250 Moddlaren Edition. TDR250
Kanske inte korkat men kanske ett visst mått på okunskap, jag tyckte det var lite kul i alla fall.

Svängde in på en parkering med RD 500:an, lite uppför mot slutet och knappt styrfart, och med tanke på tvåtaktarns minst sagt risiga bottenvrid (stendöd under 6000, bara död upp till 8000 sen blir man ivägskickad med slangbella), så där kommer jag varvar och slirar koppling. Parkerar bredvid ett par andra hojar kliver av och trasslar ut huvet ur hjälmen bara för att känna och se det väldoftande tvåtaktsmolnet som hänger i luften.

Då kommer ägarna till de andra hojarna fram och den ene säger: Du borde nog kolla ringarna på den där. Den andre fyller i med: Eller styrningarna. Jag förklarade att det var en tvåtaktare och att det skulle vara så, då såg de ut som fågelholkar och sa: Jaha det är en moppe, fräckt. Just precis sa jag och knallade vidare.

När jag var på Rudskogen var det ett ungt gäng killar som tittade på cr500:an.
-Kolla moppen.

Dom var lite bleka när moppen drog jämt med deras 600or.
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top