Jag har kn på samtliga 5 hojar o på 3 bilar. Jag kan inte hålla med boost 3 att dom filtrerar dåligt kan man köra croos med kn på tvåtaktare i flera år med normal filter service utan något slitage i cyl eller vevparti så renar kn absolut så det är ok.
Kn skulle aldrig ge den motor garantin som följer med varje filter om dom inte är trygga i filtrets funktion.
Kn är alltid förinoljade från fabrik o skall utan bekymmer klara 1000mil körning.
My 50 cent
Kn filter filtrerar sämre än standardfiltren. Det är ett faktum.
Huruvida den skillnaden resulterar i ett märkbart större slitage är en annan sak. Den lilla skillnaden i filterkapacitet märks förmodligen inte förrän efter väldigt många mil. Såpass många mil att det är i stort sett omöjligt att avgöra om det beror på filtret eller hade hänt ändå. så förmodligen har det i det avseendet försumbar betydelse.
Vad som dessutom är känt är att skillnaden i motoreffekt är försumbar.
I bästa fall. Dvs vid extremt bra förutsättningar så tjänar man kanske 1% eller i undantagsfall något högre.
Det är alldeles för lite för att man ska kunna känna av det då man brukar säga att det krävs en skillnad på ca 10% innan det är en märkbar ökning av motoreffekten.
I normalfallet får man ingen skillnad eller en liten försämring eftersom original luftburk vanligen är avstämd för att ge resonanser i luftflödet så att den ökar luftintaget.
Dvs den vanligaste följhden om man byter till KN filter är att det blir samma eller något sämre. Blir det mot förmodan en förbättring så är den inte märkbar.
Vad som dessutom är känt är att KN filter släpper ifrån sig mikroskopiska droppar av oljan dom är indränkta i. I synnerhet när glada amatörer oljat in filtret så att dom ska vara säkra på att det är "tillräckligt"
Har du då en motor med luftmängdmätare med varmtrådsgivare (vilket rätt många bilar har) så har du en havererad LMM inom några hundra mil eller i bästa fall något tusental mil. En LMM som i många fall betingar ett pris på ett skapligt antal tusenlappar. Och med havererad LMM så går motorstyrningen över i nödläge och du får i bästa fall halva motoreffekten.
Frågan om man bytt till KN filter är fråga ett på i stort sett alla motorforum när någon tar upp att dom har problem med LMM då det är otaliga fordonsägare som råkat ut för det efter att dom haft ambitionen att försöka få ur mer effekt ur sin bil.
Så KN filter filtrerar sämre, ger inga märkbara ökningar av motoreffekten och kan för många motorer leda till relativt dyra reparationer.
Så jag har lite svårt att se varför man skulle vilja ha det.
Undantaget crossar där man kör i så dammig miljö att man annars skulle behöva byta filter väldigt ofta.
- - - Updated - - -
Kom ihåg att för mycket inoljning ger ett sämre luftflöde med minskad effekt som följd.
Och det kan dessutom ge dig en relativt kostsam reparation om du har en motor med Luftmängdmätare med varmtrådsgivare eftersom oljedropparna förstör LMM:en.