Korkad fråga om K&N filter

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Har försökt hitta men hittar inget, ska man olja in ett nytt K&N filter? Jag utgår ifrån att dom borde vara inoljade från fabrik men tänkte att jag frågar här där folk brukar ha koll.

Oftast är filtret inoljat från fabrik. Har filtret en röd färg är det olja på det i annat fall är det vitt. K&N:s filterolja är röd :)

De är som sagt oljade från fabrik men spruta gärna på mer olja för de filtrerar värdelöst.

Din fråga: KN är inoljat vid leverans ! I varje fall det KN filter som kom till mig !

Men varför KN filter ? Spara pengar ? Genom att jobba med filterrengöring, omoljning ?
För behöver du dom extra hästkrafterna har du vanligen köpt fel hoj !
Har KN filter till GSX1300R, mappad med KN-filter. Kör normalt med Suzuki originalfilter.
För bättre filtrering.
För jag klarar mig utan de sista 2 - 3 hk KN-filter kan ge.
Har med en GSX1300R, hk så det räcker för mig.....
och blir över.....:)

Last edited:
Din fråga: KN är inoljat vid leverans ! I varje fall det KN filter som kom till mig !

Men varför KN filter ? Spara pengar ? Genom att jobba med filterrengöring, omoljning ?
För behöver du dom extra hästkrafterna har du vanligen köpt fel hoj !
Har KN filter till GSX1300R, mappad med KN-filter. Kör normalt med Suzuki originalfilter.
För bättre filtrering.
För jag klarar mig utan de sista 2 - 3 hk KN-filter kan ge.
Har med en GSX1300R, hk så det räcker för mig.....
och blir över.....:)
Kan tänka mig att 2-3 hästar inte är avgörande på en Hayabusa. Men på en Truxton med 70 hk i original kan några extra hästar här och var göra skillnad. Har själv gjort lite andra fix som förbättrar andningen, gasrepons, och varvvillighet.

Jag har däremot inte bytt filter (till KN) ännu. Men det kommer! :)

PS. Förlåt en ofin fråga, men varför har du KN-filter om det nu är så himla onödigt..? ;) :va

PS. Förlåt en ofin fråga, men varför har du KN-filter om det nu är så himla onödigt..? ;) :va

Därför GSX1300R hade KN-filter när jag köpte den 2013. Och jag trodde KN-filter var Jättebra.
Det var ungefär samtidigt med bänkningen hösten 2017 jag lärde mig att skillnaden var inte är så stor, lite mer hk med KN, lite sämre filtrering med KN.
Och enligt en tråd här på SH med länk till Brooks trimning av en Suzuki GSX-R1000R(?) så lärde jag mig i videon att man tom kan ha samma mapp med standardfilter och KN-filter.
Skillnaden är så liten.
Och på en Thruxton med 70 hk rör det sig kanske bara om 1 hk.
Om luftfiltret är mindre än på en GSX1300R. Är luftfiltret lika stort som på en GSX1300R för det får plats. Jag då blir tryckfallet i filtret ungefär 70/197 x 70/197
=1/8 av tryckfallet i filtret på en GSX1300R.
Så lågt att det inte märks alls innan standardfiltret är smutsigt.....

Hmm det där tog inte hänsyn till 2 cyl mot 4 cyl,
4 cyl GSX1300R ger jämnare luftflöde genom filtret.....än för Thruxton 2 cyl.

Last edited:
Jag har kn på samtliga 5 hojar o på 3 bilar. Jag kan inte hålla med boost 3 att dom filtrerar dåligt kan man köra croos med kn på tvåtaktare i flera år med normal filter service utan något slitage i cyl eller vevparti så renar kn absolut så det är ok.

Kn skulle aldrig ge den motor garantin som följer med varje filter om dom inte är trygga i filtrets funktion.

Kn är alltid förinoljade från fabrik o skall utan bekymmer klara 1000mil körning.

My 50 cent

Då har jag fått svar på frågan.

Hittade ett nytt K&N filter till Thruxton på tradera och fick det för drygt halva priset så då tyckte jag att det var okej pris att köpa det. Tanken är att rensa luftburken och montera TOR-dämpare och sen mappa om hojen men då jag ändå fick tag i K&N filtret så för det bli det också.

Verkar ju vara många som byter till K&N och är nöjda då am läser om det, sen vet man väl inte resultatet säkert utan att bänka.

Då har jag fått svar på frågan.

Hittade ett nytt K&N filter till Thruxton på tradera och fick det för drygt halva priset så då tyckte jag att det var okej pris att köpa det. Tanken är att rensa luftburken och montera TOR-dämpare och sen mappa om hojen men då jag ändå fick tag i K&N filtret så för det bli det också.

Verkar ju vara många som byter till K&N och är nöjda då am läser om det, sen vet man väl inte resultatet säkert utan att bänka.

Ja många är nöjda och det är inget fel på KN-filter. Men skumfilter i.s.f. ett tunt bomullslager som KN har, filtrerar bättre och flödar bättre som t.ex. BMC och Pipercross.

Kom ihåg att för mycket inoljning ger ett sämre luftflöde med minskad effekt som följd. :tummenupp

Jag har kn på samtliga 5 hojar o på 3 bilar. Jag kan inte hålla med boost 3 att dom filtrerar dåligt kan man köra croos med kn på tvåtaktare i flera år med normal filter service utan något slitage i cyl eller vevparti så renar kn absolut så det är ok.

Kn skulle aldrig ge den motor garantin som följer med varje filter om dom inte är trygga i filtrets funktion.

Kn är alltid förinoljade från fabrik o skall utan bekymmer klara 1000mil körning.

My 50 cent

Kn filter filtrerar sämre än standardfiltren. Det är ett faktum.
Huruvida den skillnaden resulterar i ett märkbart större slitage är en annan sak. Den lilla skillnaden i filterkapacitet märks förmodligen inte förrän efter väldigt många mil. Såpass många mil att det är i stort sett omöjligt att avgöra om det beror på filtret eller hade hänt ändå. så förmodligen har det i det avseendet försumbar betydelse.

Vad som dessutom är känt är att skillnaden i motoreffekt är försumbar.
I bästa fall. Dvs vid extremt bra förutsättningar så tjänar man kanske 1% eller i undantagsfall något högre.
Det är alldeles för lite för att man ska kunna känna av det då man brukar säga att det krävs en skillnad på ca 10% innan det är en märkbar ökning av motoreffekten.
I normalfallet får man ingen skillnad eller en liten försämring eftersom original luftburk vanligen är avstämd för att ge resonanser i luftflödet så att den ökar luftintaget.
Dvs den vanligaste följhden om man byter till KN filter är att det blir samma eller något sämre. Blir det mot förmodan en förbättring så är den inte märkbar.

Vad som dessutom är känt är att KN filter släpper ifrån sig mikroskopiska droppar av oljan dom är indränkta i. I synnerhet när glada amatörer oljat in filtret så att dom ska vara säkra på att det är "tillräckligt"
Har du då en motor med luftmängdmätare med varmtrådsgivare (vilket rätt många bilar har) så har du en havererad LMM inom några hundra mil eller i bästa fall något tusental mil. En LMM som i många fall betingar ett pris på ett skapligt antal tusenlappar. Och med havererad LMM så går motorstyrningen över i nödläge och du får i bästa fall halva motoreffekten.
Frågan om man bytt till KN filter är fråga ett på i stort sett alla motorforum när någon tar upp att dom har problem med LMM då det är otaliga fordonsägare som råkat ut för det efter att dom haft ambitionen att försöka få ur mer effekt ur sin bil.

Så KN filter filtrerar sämre, ger inga märkbara ökningar av motoreffekten och kan för många motorer leda till relativt dyra reparationer.
Så jag har lite svårt att se varför man skulle vilja ha det.
Undantaget crossar där man kör i så dammig miljö att man annars skulle behöva byta filter väldigt ofta.

- - - Updated - - -

Kom ihåg att för mycket inoljning ger ett sämre luftflöde med minskad effekt som följd. :tummenupp

Och det kan dessutom ge dig en relativt kostsam reparation om du har en motor med Luftmängdmätare med varmtrådsgivare eftersom oljedropparna förstör LMM:en.

Enligt mina tester på senare år så filtrerar Kn filter så dåligt att man blir mörkrädd. Jag rek Kn filter till alla här på sporthoj för några år sedan men nu tjatar jag om hur värdelös dem är på "filtrera"

Testet är enkelt ....smörj in insugets väggar efter filter så långt in ni kommer åt med tunt lager fett. Kör sedan de mil som ni normalt kör mellan tvätt. Jag kan garantera att ni aldrig sätter dit kn filtret igen för ni kommer få sådan chock av allt fingrus/damm ni hittar i insuget. Jag kör endera org pappfilter eller inoljat skumfilter för de släpper inte igenom et skit på flera hundra mil.

Jag köpte KN filter till min i våras.
Det stod på kartongen om det var inoljat från fabrik eller inte.
Mitt var inoljat.

Intressant det dära.
Bytte till Pipercross på Hondan då jag vill krama ut varenda ledig häst i aset.
Filtreringsytan var mer än dubbla jämfört med orginal, så gissar att det fanns lite att hämta.

Det filtret har ett serviceintervall var 160:e mil, alltså 1/10 av K&N.
Skumfilter som skall tvättad & oljas, men då det sitter förgasare på knarren så är LMM inte ett bekymmer.

K&N filter är ju ett bra "trimfilter" och bör inte utan justering luft/bränsle användas i kombination öppet system.
Antar det är till Thruxtonen? Finns ingen anledning att köpa ett K&N filter(dyrt) när det finns eftermarknads bra filter(typ Hiflo) som kostar ca 180 spänn.

Omvandlat i pengar så hinner man byta Hiflo upp till minst ca 6500mil innan man kommit upp i samma pengar som ett K&N kostar.

Tänkte också på det där Brock-klippet, K&N känns överskattat.....precis som all annan låtsastrimning

Man känner ju knappt 20-25hk påstådd effektökning, mer än på topp då...

Last edited:
Nå skit samma jag har ju köpt filter "billigt" far väl prova och se om man märker skillnad, annars kör man väl med originalfiltret.

Men jag kan nog hålla med att tro att man ska få märkbart mer effekt med att bara byta luftfilter är väl inte troligt, dock kan jag tro att man kanske kan märka nån liten skillnad om man rensat luftburken så man har andra förutsättningar.

Japp om du öppnar upp luftburken mer så kan du få ordentlig effektökning. Hur mycket effekt beror på hur mycket tillverkaren strypt luftburken. På KTM 990 gör öppning av sidolock på luftburken oerhört mycket den blir så mycket rappare så man upplever det som 10hk mer.

Det är ju det som är tanken att skära av snorkeln alt byta ut locket till filtret, ta bort den baffel som sitter inne i luftburken som verkar ha ett väldigt litet hål och sen ska det på Triumphs TOR dämpare. I samband med luftburksmoddningen verkar många byta till K&N filter och det var då jag hittade ett billigt filter som jag slog till på det.

Dock har jag ett lite dilemma, för att få ut effekten vid öppnare luftburk och ljuddämpare så måste man väl mappa om hojen, frågan är vilken mapp som man ska ha från Tune ECU och sen rädslan att nåt ska gå snett vid omappningen så man åker på nåt jäkla strul för det har jag inte lust med.

Det är ju det som är tanken att skära av snorkeln alt byta ut locket till filtret, ta bort den baffel som sitter inne i luftburken som verkar ha ett väldigt litet hål och sen ska det på Triumphs TOR dämpare. I samband med luftburksmoddningen verkar många byta till K&N filter och det var då jag hittade ett billigt filter som jag slog till på det.

Dock har jag ett lite dilemma, för att få ut effekten vid öppnare luftburk och ljuddämpare så måste man väl mappa om hojen, frågan är vilken mapp som man ska ha från Tune ECU och sen rädslan att nåt ska gå snett vid omappningen så man åker på nåt jäkla strul för det har jag inte lust med.

De låter som en bra plan (förutom Kn filtret). Du behöver inte oroa dig för mapparna du hittar på Tuneecu för de festa mappar överlag görs allmänt fet för att motorn inte ska gå ojämnt i jämn fart. Välj någon av mapparna som stämmer bäst med dina moddar och provkör,, byt mapp om du får något oönskat ryck o knyck eller dåligt gassvar.
Jag har testat närmare 40 olika mappar från tuneecu och snubbar på forum som gjort egna mappar mot Bredbandslambda och alla mappar va åt feta hållet i hela registret. Men de har gett bra effekt så de va inge fel på dem ,de är bara jag som vill ha eccomapp och full effekt samtidigt och de tar längre tid att ställa in.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman