Kopplingsvätskan svartnar

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Hej.
Min moppe har hydraulisk koppling och medan vätskan i koppen för frambromsen är sexigt pissgul så liknar vätskan för kopplingen mer cuba libre. Läste nånting om att de kunde trycka igenom olja från motorn. Vad är orsaken till detta och vad gör man åt det? Strunta i det har funkat bra hittills men jag tänker att det kanske kunde vara bra i längden att göra nåt åt det.

Peace!
 
Någon har bytt bromsvätskan men inte brytt sig om kopplingens, det är iaf min teori för om du låter bromsvätskan vara ett decennium blir den oxå svart.
 
Fast det stämmer tyvärr inte för jag bytte när jag köpte den i våras och några hundra mil senare är den svart igen.
 
Kolla också att det inte är ett Magura-system (Ska ha Maguras mineral) som ngn istället har hällt bromsvätska i.
 
Jag har fått förklaringen att kopplingsvätskan mörknar snabbare för att den utsätts konstant för värme från motorn. Jag har alltid tyckt det låtit jävligt logiskt så jag har köpt det resonemanget.

Har hänt på samtliga hojar jag ägt iaf, utan något som helst mekaniskt knas.
 
Jag gillar den enkla och billiga förklaringen så jag köper den tills vidare. En skvätt bromsvätska är ju inte dyr om man vill fräscha till det emellanåt.
 
Kopplingshydraulvätskan far fram&tillbaka i slangen till skillad från bromsvätskan som nästan inte rör sig alls. Dvs, det är avlagringar/slitage från slangen som ger färgen. Inget att bry sig speciellt mycket om.

...enl tillsynes logisk förklaring från en mc-mekaniker.
 
Kopplingshydraulvätskan far fram&tillbaka i slangen till skillad från bromsvätskan som nästan inte rör sig alls. Dvs, det är avlagringar/slitage från slangen som ger färgen. Inget att bry sig speciellt mycket om.

...enl tillsynes logisk förklaring från en mc-mekaniker.

Fast rör sig gör ju bromsvätskan den med, i övrigt stämmer det.

Sen kan det ju vara så att TS kanske inte längre har gummi i sina bromsslangar.
 
på den bunt hojar med hydraulkoppling jag haft har alltid vätskan varit klar.
 
Inte många tiondels mm, ...eller hur menar du?

Volymen i pumpen är rätt mycket större än den i slangen, men ja många mm rör den sig inte.

Har sätt många bromssystem med svart vätska i, så det är inte så att den inte blir det med tiden. Men det kräver konventionella gummislangar.
 
Volymen i pumpen är rätt mycket större än den i slangen, men ja många mm rör den sig inte.
Jag syftade på skillnaden i sträcka som vätskan transporteras i slangen, vilken ju bör vara proportionell med hur långt kopplingens tryckplatta respektive bromsbeläggen ska förflyttas. Tryckplattan, typ 5mm, ...bromsbeläggen typ 0.2mm. Man kan utgå från handtagens arbeterörelse också för den delen.
 
Jag syftade på skillnaden i sträcka som vätskan transporteras i slangen, vilken ju bör vara proportionell med hur långt kopplingens tryckplatta respektive bromsbeläggen ska förflyttas. Tryckplattan, typ 5mm, ...bromsbeläggen typ 0.2mm. Man kan utgå från handtagens arbeterörelse också för den delen.
Jag förstod, men för att dina ok skall flytta sig några tiondelar så krävs det en hel del vätska, då arean på bromsokens cylindrar är rätt stor. På slavcylindern är den rätt liten även om arbetet den utför är större mätt i mm.

Men någon med ork kan väl räkna på huvudcylindrarnas volym i förhållande till varandra?
 
DesmoHellman är den som har svaret. Värmen mörkar vätskan. Det är likadant på alla luftoljekylda suckor med hydralkoppling. Kopplingsvätskan mörknar ganska fort oavsett om det är gummislang eller som jag hade på min förra hoj, stålomspunnen teflonslang(bara för att matcha bromsslangen).
 
Skulle nog tro att bromsvätskan får smaka på betydligt högre temperaturer

Har aldrig varit med om nån fadande koppling pga varm vätska , Därimot en hel del bromssystem

Drevkåpan där slavcylindern blir inte speciellt varm den heller

Min teori är nog snarare att värmen från bromsarna hjälper till att hålla fukten ute från vätskan
och där igenom minskar angrepp på ståldetaljerna så som fjädrar mm

Man ser offta ärgbildningar i slavcylindrarna vilket inte blir lika mycket på bromsdetaljer
 
Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Back
Top