Kopplingsvätskan svartnar

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Hej.
Min moppe har hydraulisk koppling och medan vätskan i koppen för frambromsen är sexigt pissgul så liknar vätskan för kopplingen mer cuba libre. Läste nånting om att de kunde trycka igenom olja från motorn. Vad är orsaken till detta och vad gör man åt det? Strunta i det har funkat bra hittills men jag tänker att det kanske kunde vara bra i längden att göra nåt åt det.

Peace!
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Någon har bytt bromsvätskan men inte brytt sig om kopplingens, det är iaf min teori för om du låter bromsvätskan vara ett decennium blir den oxå svart.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Fast det stämmer tyvärr inte för jag bytte när jag köpte den i våras och några hundra mil senare är den svart igen.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kolla också att det inte är ett Magura-system (Ska ha Maguras mineral) som ngn istället har hällt bromsvätska i.
 

DesmoHellman

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jul 2009
Ort
Falköping
Hoj
Ducati MTS 1200 Enduro -16 och Ducati SportClassic 1000 -06
Jag har fått förklaringen att kopplingsvätskan mörknar snabbare för att den utsätts konstant för värme från motorn. Jag har alltid tyckt det låtit jävligt logiskt så jag har köpt det resonemanget.

Har hänt på samtliga hojar jag ägt iaf, utan något som helst mekaniskt knas.
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Jag gillar den enkla och billiga förklaringen så jag köper den tills vidare. En skvätt bromsvätska är ju inte dyr om man vill fräscha till det emellanåt.
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Kopplingshydraulvätskan far fram&tillbaka i slangen till skillad från bromsvätskan som nästan inte rör sig alls. Dvs, det är avlagringar/slitage från slangen som ger färgen. Inget att bry sig speciellt mycket om.

...enl tillsynes logisk förklaring från en mc-mekaniker.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Kopplingshydraulvätskan far fram&tillbaka i slangen till skillad från bromsvätskan som nästan inte rör sig alls. Dvs, det är avlagringar/slitage från slangen som ger färgen. Inget att bry sig speciellt mycket om.

...enl tillsynes logisk förklaring från en mc-mekaniker.

Fast rör sig gör ju bromsvätskan den med, i övrigt stämmer det.

Sen kan det ju vara så att TS kanske inte längre har gummi i sina bromsslangar.
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
på den bunt hojar med hydraulkoppling jag haft har alltid vätskan varit klar.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Inte många tiondels mm, ...eller hur menar du?

Volymen i pumpen är rätt mycket större än den i slangen, men ja många mm rör den sig inte.

Har sätt många bromssystem med svart vätska i, så det är inte så att den inte blir det med tiden. Men det kräver konventionella gummislangar.
 

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Ort
Malmö ...ungefär
Hoj
FZR skrot
Volymen i pumpen är rätt mycket större än den i slangen, men ja många mm rör den sig inte.
Jag syftade på skillnaden i sträcka som vätskan transporteras i slangen, vilken ju bör vara proportionell med hur långt kopplingens tryckplatta respektive bromsbeläggen ska förflyttas. Tryckplattan, typ 5mm, ...bromsbeläggen typ 0.2mm. Man kan utgå från handtagens arbeterörelse också för den delen.
 

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Ort
Hemma
Hoj
monark
Jag syftade på skillnaden i sträcka som vätskan transporteras i slangen, vilken ju bör vara proportionell med hur långt kopplingens tryckplatta respektive bromsbeläggen ska förflyttas. Tryckplattan, typ 5mm, ...bromsbeläggen typ 0.2mm. Man kan utgå från handtagens arbeterörelse också för den delen.
Jag förstod, men för att dina ok skall flytta sig några tiondelar så krävs det en hel del vätska, då arean på bromsokens cylindrar är rätt stor. På slavcylindern är den rätt liten även om arbetet den utför är större mätt i mm.

Men någon med ork kan väl räkna på huvudcylindrarnas volym i förhållande till varandra?
 

Anders R

Konaklubben
Gick med
15 Sep 2003
Ort
Här
Hoj
GSXS1000F/DR650/Dew+/SecteurElite
DesmoHellman är den som har svaret. Värmen mörkar vätskan. Det är likadant på alla luftoljekylda suckor med hydralkoppling. Kopplingsvätskan mörknar ganska fort oavsett om det är gummislang eller som jag hade på min förra hoj, stålomspunnen teflonslang(bara för att matcha bromsslangen).
 

Andersson turbo

Turbotok
Gick med
6 Mar 2003
Ort
upplands väsby
Hoj
suzuki hayabusa/1000r hybrid turbo 445.32hk SÅLD + Funnybiken + Brandgul Surbusa
Skulle nog tro att bromsvätskan får smaka på betydligt högre temperaturer

Har aldrig varit med om nån fadande koppling pga varm vätska , Därimot en hel del bromssystem

Drevkåpan där slavcylindern blir inte speciellt varm den heller

Min teori är nog snarare att värmen från bromsarna hjälper till att hålla fukten ute från vätskan
och där igenom minskar angrepp på ståldetaljerna så som fjädrar mm

Man ser offta ärgbildningar i slavcylindrarna vilket inte blir lika mycket på bromsdetaljer
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top