Kopplingsproblem ZX10r -04

Reichel

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Borås
Hoj
Kawazaki zx-10r 04
Hej, har en Kawa zx10r -04 med ca 1450mil på mätaren. I höstas vid avställningen bytte jag olja och filter. Sen har den stått i varmgarage fram tills nu. Tog ut den nu i påskas o körde ca 20mil, Märkte inget fel på kopplingen, bara att växlingarna kändes lite "klonkiga". Nu har jag varit ute på en tur på ca 20 mil o märkte efter ca 6-7mil att kopplingen tog mindre och mindre, fick knappt i neutralen när vi stannade o kollade. Sträckte bara kopplingsvajern o körde vidare, men det kom tillbaka och nu har jag justerat ut sträckaren till max. Hojen frikopplar knappt och kopplingen känns svampig. Läste nåt om "kladdig koppling" här men körde ju ca 20 mil utan problem samt att det spelar ingen roll om motorn kommit upp i temp. Stibix i Borås sa att det var den oljan jag skulle köpa; "Moto 4 XT Tech SAE 10W50, JASO MA, API SG". Vad tror ni, kan det vara oljan eller är det bäst att låta en verkstad kolla på en gång?
Mvh Reichel
 

Lassis

Ny medlem
Gick med
30 Apr 2009
Ort
Mora
Hoj
Kawa Zx10r -04
Är inte tillräckligt insatt för att svara eg, men själv valde jag att byta hela kopplingen när min gjorde samma sak...(Jag suger på att skruva själv) och om du kommer till den situationen så kan jag säga att priset för det låg mellan ca 3000kr till 5500kr... Så kolla upp det nog om du måste lämna in det...

Hoppas att nån mer insatt ger dig ett bättre svar... :)
 

Johnnie

Que?
Gick med
1 Mar 2007
Ort
Tibro
Hoj
MV Agusta F4:a, Aprilia RS250, Aprilia AF1 samt en Compact
Jag skulle nog satsa på att byta olja & filter igen och köpa en riktigt bra olja typ Castrol eller liknande och göra en ny körning. Bättre och testa och se hur sen verkar. Man får nog prova några mil eller en stund på tomgång så kopplingen får "smaka" av den nya oljan! Testa innan du börjar o riva koppling!
 

sNajgel

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
XT660 stadsmoppe, Ktm200exc
Det är inte så enkelt att kopplingsvajern håller på att gå av?
 

ragge86

Krashkung
Gick med
19 Nov 2005
Ort
Vasa, Finland
Hoj
Kawasaki ZX10R -10
Bel'Ray funkade inte i min gamla zx-6r -05. Bytte iställe til Motul, och då funkade allt felfritt igen.
 

Showtime

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R6 race -17, R6 race -13, z800 -15
låter lite som mitt problem jag har med min K6.. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=204111

verkstaden sa att det troligtvis beror på att tidigare ägare har bytt fabrikat eller mellan helsyntet o delsyntet när de bytt olja, vilket gör att den kan vara sån..
Dom sa att jag skulle byta ut lamellerna och sen byta olja så borde det lösa problemet.. Det skulle inte räcka med att bara byta olja, då den har smetat in sig i lamellerna osv..
 

Reichel

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Borås
Hoj
Kawazaki zx-10r 04
låter lite som mitt problem jag har med min K6.. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=204111

verkstaden sa att det troligtvis beror på att tidigare ägare har bytt fabrikat eller mellan helsyntet o delsyntet när de bytt olja, vilket gör att den kan vara sån..
Dom sa att jag skulle byta ut lamellerna och sen byta olja så borde det lösa problemet.. Det skulle inte räcka med att bara byta olja, då den har smetat in sig i lamellerna osv..

Det låter ju som det kan vara det, har ingen aning vad föregående ägare haft för olja. Men det borde ju räcka att ta loss lamellerna o rengöra dessa ordentlig? Om jag häller i likadan olja igen behöver jag byta oljefilter då? Bara kört ca 40 mil med det gamla.
Nån som tagit isär kopplingen på sin zx10r 04-05? Frågan är om fjädrar o brickor flyger ut när man lossar kåpan..:skrämd
 

Reichel

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Ort
Borås
Hoj
Kawazaki zx-10r 04
Så då var kopplingen isärplockad och tror jag hittade felet. Lamellerna såg jättefräscha ut men däremot så var centrum muttern till kopplingskorgen helt lös. Nu gäller det bara att ta reda på vilket moment muttern skall dras med och fylla på ny olja. Sen kan jag förhoppningsvis ut och köra igen:banana
 
Nyheter
Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top