Kopplingsproblem Yamaha V-Max -86

Driver hojen framåt med växel i och koppling intryckt?

Jag hade skumma problem med min koppling (helt annan hoj och wire-koppling). Men den slirade och drev även framåt med växel i och koppling intryckt (hade svårt att få i växlarna).

Bytte lameller och sedan dess har det funkat kanon.

Last edited:
Jajag har läst tråden...
Men jag undrar som sagt hur den beteer sig. "Dryg" är ju en mer känslomässig beskrivning.

Men om jag tolkar rätt så både slirar den samt tjyvdrar alltså?

/J
En billig 10/40 mineralolja :rolleyes:

Den slirar och allmänt drygt. Hopplös att få i växlar om man inte garas upp och smeker i dem. VI har snackat lite här fram o tillbaka. Ska hem o lufta igenom allt totalt och se, sen efter det så får man väl testa och byta oljan, för det kan vara att det pisset gör att de klibbar, inte direkt den dyra varianten vi testade ;) hehe..

(anledningen till det var att jag hade en dunk för 500 kr.. som jag råkade slå ut, he he he. Och fanns inga andra varianter att tillgå inom den närmsta radien på en lördag) :banana

ok jag fatta inte att den slira när kör också, nu börjar det låta som olja/lammeller. tycker jag mer.

Vore det luft i systemet så skulle ju inte hojen slira på kopplingen för det, bara bli svår att koppla ur.

Undra vad du hällde i för olja egentligen :va

Om allt var skysst innan vintern och det kom i samband med oljebyte så pröva byta olja. Vissa kopplingar tål inte vissa oljor.

Thunderace tål inte Castrol GPS dyrskitolja som jag ständigt vart rekomenderad.

Hade inte kört många mil innna den börja slira på kopplingen då, gav mig fan på att det inte va den så bytte lammeler och slängde i den jag då trodde dyrfinbra rekomenderade av mchandlaren Castrol GPS åter igen i motorn och samma visa igen efter inte många mil.

Vart så sur så lustläste på sporthoj och jag var tydligen inte ensam om det där problemet så gjorde som alla andra bytte till en anna billigare olja och jävlar vad bra kopplingen funnka sen :banana

Men buhu.. nya lameller, 1200 spänn + olja 500 spänn.. plus dämpare som jag beställde i förra veckan. Känns som något går sönder på hojen så fort jag köper något nytt, haha

Nä, jag ska fan testa med ny olja. Hjälper inte det så får ja plocka ut lamellerna o köra över dem med lite sandpapper, blir det bättre så är det ju ett ganska säkert kort på att skiten håller på att ge sig =)

Last edited:
Du har bytt oljemärke och kopplingen började krångla efter det?

Kanske byta tillbaka till den oljan det senast funkade med och se om det är så enkelt?

Lär ju vara billigaste och enklaste du kan göra i detta läget.

Henrik

Du har bytt oljemärke och kopplingen började krångla efter det?

Kanske byta tillbaka till den oljan det senast funkade med och se om det är så enkelt?

Lär ju vara billigaste och enklaste du kan göra i detta läget.

Henrik

Mjo, känns ju som det enda rätta alternativet. Men sen är detta en gammal men fräsch kamel, så man vet ju faktiskt inte när lamellerna va bytade senast.

Mjo, känns ju som det enda rätta alternativet. Men sen är detta en gammal men fräsch kamel, så man vet ju faktiskt inte när lamellerna va bytade senast.

Nope,vet man sällan på beggade gamla maskiner.

Bara byta olja och lameller om du vill slippa fundera/testa.

Annars byt olja först och lameller om problemet kvarstår.
I bästa fall går det bra,i värsta fall får du byta lamellerna.....

Henrik

Din nya olja är halare än den begagnade som fanns i. Då börjar kopplingen slira, dvs din gamla olja maskerade problemet.

Är du 100% på att kopplingen slirar? Gör en ordentlig dragracingstart, slirar det då? Kör rakt fram med lagom motorvarv, dra in kopplingen och ge fullt, släpp kopplingen. Faller motorvarvet distinkt eller svajjar det?

Problem med urkopplingen brukar vara hydrualiken eller sliten kopplingskorg. Då du kör blysänke är det troligen kopplingskorg i stål och då kan den uteslutas.
Alternativt så är det stålskivor som slagit sig, det förklarar det märkliga beteendet och orsakas ofta av slirande koppling.

Nu har jag luftat igenom hela systemet ordentligt, blev nästan 2 korgar fulla med olja som jag körde igenom. Det som slog mig efter jag lyckats få ut all luft, fått upp ett bra tryck va det lite "squirtande" ljudet uppe i från kopplingshandtaget.

plockade ut den lilla cylindern innan och rengjorde den tillsammans med fjädern. Men sen när jag kikade in så känns det som att jag nog bör byta de packningarna där. För jag tror att det kan vara där den tjuvar in och släpper luft. Verkar inte riktigt som den håller helt 100% tätt. Ska peta ut en liten kort runda sen och känna på den :)

Så får ni hålla tummarna! :D

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...