Kopplingsproblem Yamaha V-Max -86

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Hoj
Kawa
:BugarTjena.

Skulle behöva lite inputs på ett problem jag har råkat ut för innan jag börjar beställa prylar.

Detta här har blivit värre och värre kan man säga.

När jag drar igång hojen, så har jag problem att få i 1:an, testar och luftar. Får upp lite tryck, fast där kommer inte ut några större mängder luft ur själva nippeln.

Drar igång hojen och den är fortfarande lite tjurig med kopplingen, tvungen att dra upp den ganska bra i varv för att kunna smeka i de andra växlarna.

Inbillar mig att det går bättre att växla när hojen är varm.

Detta tyder på att lamellerna är slut?

Så frågan är vad det kan vara? Hade inte detta problemet innan, men har en annan olja i nu. Kan ju vara den som gör att det klibbar?

Vad gissar vi på?

Pissolja så det klibbar ihop?
Lamellerna är slut?
Slagcylindern i blocket är slut?

öh...

Eftersom att jag inte för ut några direkta luftbubblor från nipplen när jag luftar, så känns det inte som det är luft i systemet (logiskt nog) hehe.
Men jag tycker det känns som där är lite dåligt tryck, kopplingen känns lite sumpig..

Nån som har haft samma strul med sin hoj? Tacksam för kreativa, ingående och sjukt givande svar :D

Last edited:
Lite svårtolkat
"fast där kommer inte ut några större mängder luft ur själva nippeln"

Bettyder det att du luftat av så att du är säker på att du kan utesluta luften för det låter onekligen som luft i systemet för mig.
Hade samma skit på en thunderace förut och då var det luften i alla fall. Pumpa igenom systemet ordentligt är mitt första råd.

Hade det vart lamellerna som klibbat ihop så hade dom släppt under körning om du kopplat lite, det är då mina erfarenheter. Har dock bara råkat ut för det precie efter byte av lameller.

Men kolla luften igen och om du absolut kan utesluta det så är det bara öppna kåpan för kopplingen och se hur den beter sig när du kopplar.

(Var försiktigt när du lyfter av kåpan så borde du klara pakningen och slipper köpa ny)

Men hittar du ingen lösning efter det så återkom så får du nog hjälp av dom riktiga mekgudarna här ;)

Jag tippar på oljan, vad hade du i för något?

Har för mig det va en 10/40 mineralolja som jag har i nu. Haft ett annat märke innan och det har funkat klockrent, fick det på rekommendation.

Men sen sä är där vissa som kör med 20/50 mineral, men jag vet inte riktigt vilket man ska gå på. Testade en ny variant nu när jag bytade filter. Men bevisligen så va det ingen höjdare då ;)

Har för mig det va en 10/40 mineralolja som jag har i nu. Haft ett annat märke innan och det har funkat klockrent, fick det på rekommendation.

Men sen sä är där vissa som kör med 20/50 mineral, men jag vet inte riktigt vilket man ska gå på. Testade en ny variant nu när jag bytade filter. Men bevisligen så va det ingen höjdare då ;)

Kört med mc-olja? Tillsats för våtkoppling som inte finns i vanlig olja.

Tycker det låter konstigt om det är oljan ändå om det är rekomenderad olja i maskinen.

Dock en sak som jag vet av erfarenhet när jag kör stunt och tankar i en liter extra olja för att förhindra haveri när jag kör på bakhjulet så blir växellådorna jävligt tröga om det är för mycket olja i.
Och jo jag vet att det inte är så bra men efter reomendation och egen beprövning.

Honda har skottsäkra motorer :banana

Jag har själv märkt ganska stor skillnad på kopplingen beroende på olja.
Pytsade senast i statoils mc olja och det blev märkvärt svårare att få i växlarna.

Lite svårtolkat
"fast där kommer inte ut några större mängder luft ur själva nippeln"

Bettyder det att du luftat av så att du är säker på att du kan utesluta luften för det låter onekligen som luft i systemet för mig.
Hade samma skit på en thunderace förut och då var det luften i alla fall. Pumpa igenom systemet ordentligt är mitt första råd.

Hade det vart lamellerna som klibbat ihop så hade dom släppt under körning om du kopplat lite, det är då mina erfarenheter. Har dock bara råkat ut för det precie efter byte av lameller.

Men kolla luften igen och om du absolut kan utesluta det så är det bara öppna kåpan för kopplingen och se hur den beter sig när du kopplar.

(Var försiktigt när du lyfter av kåpan så borde du klara pakningen och slipper köpa ny)

Men hittar du ingen lösning efter det så återkom så får du nog hjälp av dom riktiga mekgudarna här ;)

Haha jo, gott och kunna resonera lite med folk innan man börjar slakta ner allt.

Ah kanske var lite flummigt svar, haha. Men jag har mjölkat fram o tillbaka, bubblar till nån gång kanske. Men jag ska ta och dra igenom det ordentligt när jag kommer hem från jobb =) Så får ni den fortsatt spännande utvecklingen ikväll :rolleyes:

Haha jo, gott och kunna resonera lite med folk innan man börjar slakta ner allt.

Ah kanske var lite flummigt svar, haha. Men jag har mjölkat fram o tillbaka, bubblar till nån gång kanske. Men jag ska ta och dra igenom det ordentligt när jag kommer hem från jobb =) Så får ni den fortsatt spännande utvecklingen ikväll :rolleyes:

Yes do it, luft har en jävla förmåga att gömma sig och inte vilja komma ut. Men om du nu får ut nån liten bubbla lite då och då så har du ju luft i systemet ;)

Lyft på locket till behållarren på kopplingshandtaget och se om det kommer upp en massa luft där när du punpar.

Lycka till

Kört med mc-olja? Tillsats för våtkoppling som inte finns i vanlig olja.

Huh? Den oljan jag haft i innan va Castrols 10/40 hojolja:yoparty.

Eller mena du att jag kanske köpt någon vanlig 10/40 historia till bil o slagit i?

Yes do it, luft har en jävla förmåga att gömma sig och inte vilja komma ut. Men om du nu får ut nån liten bubbla lite då och då så har du ju luft i systemet ;)

Lycka till

Inte ens då och då.... utan typ... blubb... olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja...blubb.. olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja.. sen inget mer ;)

Last edited:
Huh? Den oljan jag haft i innan va Castrols 10/40 hojolja:yoparty.

Eller mena du att jag kanske köpt någon vanlig 10/40 historia till bil o slagit i?

Inte ens då och då.... utan typ... blubb... olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja...blubb.. olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja olja.. sen inget mer ;)

:rofl Fråga mekgudarna här.
Men eftersom jag tar för givet du har rätt olja i och rätt mängd så finns det väll bara luft i systemet och klibbande lameller kvar.
En kollpling är ju inte så avancerad.

Hoppas du knäcker gåtan snart

:rofl Fråga mekgudarna här.
Men eftersom jag tar för givet du har rätt olja i och rätt mängd så finns det väll bara luft i systemet och klibbande lameller kvar.
En kollpling är ju inte så avancerad.

Hoppas du knäcker gåtan snart

Ah för det är bara det man blir lite paranoid, det är ju en gammal kamel, och man pallar inte riktigt att slagcylindern eller något i den stilen strular, för då blir det mer pengar av det. Man har precis lagt en del på DJ kit o fliter, avgassystem.. ja du vet ;)

En fråga har du märkt det nu när du plockat fram hojen för premiär eller har du kört ett tag och det blivit värre och värre?

En fråga har du märkt det nu när du plockat fram hojen för premiär eller har du kört ett tag och det blivit värre och värre?

Hmm.. jo det skulle jag nog påstå. Plocka ut den efter vintern, sen körde jag ner till verkstaden. Installerade dj 7 + luftfilter. Bytade avgassystem, olja och oljefilter. Sen nu de 2-3 senaste turerna har de blivit värre.

Låter verkligen som oljan :näsblod Svårt och tänka mig va det annars skulle kunna vara. Men kan ju iof kolla lamellerna bara för att vara säker dock.

Vad är problemet med kopplingen? Är det dålig frikoppling eller slirar den?

Last edited:
Vet inte om jag läst slarvigt i tråden men vilken olja har du i nu?

En billig 10/40 mineralolja :rolleyes:

Vad är problemet med kopplingen? Är det dålig frikoppling eller slirar den?

Den slirar och allmänt drygt. Hopplös att få i växlar om man inte garas upp och smeker i dem. VI har snackat lite här fram o tillbaka. Ska hem o lufta igenom allt totalt och se, sen efter det så får man väl testa och byta oljan, för det kan vara att det pisset gör att de klibbar, inte direkt den dyra varianten vi testade ;) hehe..

(anledningen till det var att jag hade en dunk för 500 kr.. som jag råkade slå ut, he he he. Och fanns inga andra varianter att tillgå inom den närmsta radien på en lördag) :banana

Last edited:
Nyheter
Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...