Kopplingsproblem vid kallstart

tks

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha TDM850'92 Suzuki SV650N'99
Nu när det börjat bli en aning kyligt på morgonkvistarna så har jag märkt att min XT inte tycker om kyla längre. Till att börja med så kan startmotorn stå och snurra själv, och drar bara med sig resten av motorn något varv då och då (som iofs brukar räcka att få igång skräpet). Nästa problem är att lägga i växel. Kopplingen verkar inte alls vilja vara med, verkar bli värre ju kallare det blir. Förut då temperaturen låg på några plusgrader brukade hojen bara hoppa till litegranna då ettan lades i, men i morse så blev det stort hopp och tvärdö, som om jag inte använt koppling alls.

När jag väl kom iväg så märkte jag vid varje växling att det kändes som jag inte använde koppling... samma sak då jag försökte frikoppla med växel i, då rullade hojen vidare.

Så fort motortemperaturen kommit upp sig en aning så gick det riktigt fint igen, men det här är riktigt skumt beteende.

Vad säger expertpanelen? Vari kan felet ligga? Lämplig åtgärd?

Det kan vara kopplingen som "klibbat" ihopa. Det fenomenet hade jag på min Fazer när den hade stått hela förra vintern. Då hade jag inte någon koppling alls, så jag ringde till verkstaden på stället jag hade köpt hojen och då fick jag veta att kopplingen kunde "klibba" ihopa efter att ha stått i ganska kylig miljö och att det släppte när hojen blev varm. Det kan ju vara samma som du upplever nu :)

Kan möjligtvis vara oljan. Sökte lite på forumet nyss och hittade en del liknande trådar.

Startmotorn fungerar fint så länge motorn är varm, bara vid kallstarter (då den stått över natten utomhus) som den krånglar. Låter skumt att det kan ha med oljan att göra, men får se vad som händer om jag byter olja.

Vad rekommenderas för olja inför vintern? Delsyntet? Vad för "viskositetssiffror"?

TheDude skrev:
Det kan vara kopplingen som "klibbat" ihopa. Det fenomenet hade jag på min Fazer när den hade stått hela förra vintern. Då hade jag inte någon koppling alls, så jag ringde till verkstaden på stället jag hade köpt hojen och då fick jag veta att kopplingen kunde "klibba" ihopa efter att ha stått i ganska kylig miljö och att det släppte när hojen blev varm. Det kan ju vara samma som du upplever nu :)

Låter logiskt. Att oljan som är i nu blir riktigt trögflytande vid låga temperaturer och kläggar igen kopplingen, men vid högre temperaturer (sommarvärme och uppåt antar jag...) får rätt viskositet och fungerar finfint.

0W-30 syntet bör funka bättre upp till max +10C om du ska envisas med att köra i den här kylan. Över 10C, kör hellre på 10W40.

andersbrink skrev:
0W-30 syntet bör funka bättre upp till max +10C om du ska envisas med att köra i den här kylan. Över 10C, kör hellre på 10W40.

Finns det 0W-30-oljor avsedda för mc?

Det _tror_ jag inte men jag kan säga att jag ivarje fall inte är anpassad för MC om man måste ha 0W-XX i motorn.
Inbillar mig att jag sett 5W på nån burk i en hojbutik, och det var inte gaffelolja.

Har själv haft samma problem.. Och har det fortfarande. Alltid första gången när den är kall och man lägger i ettan, hoppar den till lite, ibland även dör samtidigt.. Om jag sen testar att lägga den i neutral och därefter ettan igen så är det lugnt och inget konstigt hörs..

Att startmotorn inte vill när det e kallt kan bero på att där är något inbyggt frihjul som skyddar mot överbelastning. Är motorn då kall med trögflytande olja går den trögt runt vilket kan utlösa skyddet

tks skrev:
Finns det 0W-30-oljor avsedda för mc?

Motor som motor. Själv avskyr jag syntet, men Mobil-1 funkar om man inte kör som en flåbuse. Får du problem med att kopplingen slirar, byt till en mineralolja och kör lugnt ett tag så kommer kopplingens fiberlameller att nöta bort den hårda koksade filmen från lamellytan. Vill du skruva kan du fixa det med lite sandpapper och rugga upp ytan på fiberlamellerna. Låt stållamellerna vara - varken blästra eller sandpappra - det sliter väldigt hårt på fiberlamellerna efter en sån operation. Att dom är blå spelar ingen roll - huvudsaken att dom inte är skeva eller krokiga.

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP