Kopplingsproblem Thunderace

HGW

Ny medlem
Gick med
28 Sep 2010
Hoj
Yamaha Fz8
Hej!

Jag har lite problem med min koppling på ace:en att den inte kopplar ur ordentligt. Man känner att den vill driva lite, hugger när man lägger i ettan och ganska svår att få i friläget med motorn igång. Har kollat lamellerna och dom ser helt ok ut, rengjorde även dessa när jag hade dom nere och smörjde in dom med samma olja som jag har i motorn.
Jag vet inte om det har någon betydelse, men jag har fått för mig att det kan bildas en hinna på kopplingen om det har varit felaktig olja i? Rätt/fel?

Testade även idag att byta vätskan i i den hydrauliska kopplingen. Detta hjälpte föga, men nu är den ny och nyluftad..

Det jag förundrades över var när jag hade av locket på behållaren och pumpade med kopplingen så stod det som en kvast rakt upp ur behållaren med vätska som trycktes upp när jag frikopplade.
Är det verkligen normalt? Eller kan det vara det som är mitt problem? Dags för en liten renovering av huvudcylinderna kanske?

Hur ser kopplingskorgen ut. Är den sliten med stora gropar där lamellerna ska löpa fritt så kan de bli sådär

Mjao, det ska inte spruta upp nån vätska ur behållaren. Tyder på nåt fel iallafall.

Daniz: kopplingen hade jag nere i höstas innan jag ställde in den. Dock så var inte korgen sliten vad jag kan minnas. Annars är det bara till att plocka ner igen och kika:)

Men jag tror dock att jag ska börja med att kika på huvudcylindern och kanske se om det går att renovera den eller nåt :)

Har du märkt att vätskenivån i behållaren sjunkit nått? Kan i så fall vara slavcylindern som felar!

Nix, jag har har aldrig behövt fylla på den iaf. Och jag har haft hojen i min ägo i snart två år. Så det tror jag ska vara lugnt, men är det någon mer som vet om det ska komma tillbaka vätska när man pumpar på kopplingen eller ej? Isf kanske man ska börja kolla där

Är det ok ska det inte hända något speciellt när du pumpar med locket av,låter som nått knas,jag skulle nog titta lite på huvudcylindern,plockade isär min gamla innan jag bytte till bättre prylar,kan säga att det var rätt kletigt, skitit efter alla år.tätningarna såg för jävliga ut,så börja titta på den.

Jag har aldrig locket på när jag luftar bromsar och kopplingar. Har ALDRIG varit med om att det sprutat nåt där. Har väl gjort detta hundra gånger kanske.

Jag har lite problem med min koppling på ace:en att den inte kopplar ur ordentligt. Man känner att den vill driva lite, hugger när man lägger i ettan och ganska svår att få i friläget med motorn igång.
Hade dom här symptomen. Efter avverkat alla förklaringar / orsaker / kollat utan det hjälpte återstod sista punkten i Haynes lista av orsaker: Muttern som håller inre kopplingskorgen på axeln har lossnat. Och det felet var det. Fick trycka ut låsbrickan, gänga av muttern, ta ut och platta till låsbrickan, sätta tillbaka låsbrickan och gänga på mutter, lägga i 6an, tryck ner fotbromsen och dra muttern med momentnyckel. Böja till låsbrickan och sätta ihop kopplingen och på med kopplingskåpan och fylla på ny olja.
För den gamla oljan hade gått ca 250 mil och då brukar jag byta.
När du avverkat allt annat återstår att kolla muttern.....

Jag har aldrig locket på när jag luftar bromsar och kopplingar. Har ALDRIG varit med om att det sprutat nåt där. Har väl gjort detta hundra gånger kanske.

På bromssidan så är ju vätskebehållaren placerad en bit ifrån själva "pumpen" så där riskerar man ingen fontän men på kopplingssidan så är ju behållaren placerad rakt ovanför pumpen så pumpar jag till snabbt där så får jag en fontän som sprutar upp på undersidan av kåpglaset och betsar glaset om jag inte torkar bort det direkt. Thundern och FZ-an har ju samma kopplingskonstruktion och jag har lyckats göra bort mig på båda hojarna. Pumpar jag långsamt så händer inget särskilt. Bara en liten krusning på ytan i behållaren.

Intressant att vi har så olika erfaranheter.

Hade dom här symptomen. Efter avverkat alla förklaringar / orsaker / kollat utan det hjälpte återstod sista punkten i Haynes lista av orsaker: Muttern som håller inre kopplingskorgen på axeln har lossnat. Och det felet var det. Fick trycka ut låsbrickan, gänga av muttern, ta ut och platta till låsbrickan, sätta tillbaka låsbrickan och gänga på mutter, lägga i 6an, tryck ner fotbromsen och dra muttern med momentnyckel. Böja till låsbrickan och sätta ihop kopplingen och på med kopplingskåpan och fylla på ny olja.
För den gamla oljan hade gått ca 250 mil och då brukar jag byta.
När du avverkat allt annat återstår att kolla muttern.....

http://www.youtube.com/watch?v=of38faEZjMA

Klicka fram till 15 minuter in i filmen så hittar ni muttern ifråga.

På bromssidan så är ju vätskebehållaren placerad en bit ifrån själva "pumpen" så där riskerar man ingen fontän men på kopplingssidan så är ju behållaren placerad rakt ovanför pumpen så pumpar jag till snabbt där så får jag en fontän som sprutar upp på undersidan av kåpglaset och betsar glaset om jag inte torkar bort det direkt. Thundern och FZ-an har ju samma kopplingskonstruktion och jag har lyckats göra bort mig på båda hojarna. Pumpar jag långsamt så händer inget särskilt. Bara en liten krusning på ytan i behållaren.

Intressant att vi har så olika erfaranheter.

Håller med.
Det sista som händer när kopplings- eller bromshandtaget släpps ut, är att det ger sk flytläge till slavcylindern. Dvs en kanal som förbinder tryckledningen med vätskebehållaren öppnas. Det är när denna tryckutjämning sker som det på många hojar kan bli en liten fontän i kärlet.

Till TS:
Förutom det som redan nämnts i tråden, kan det även vara värt att kolla planheten på stålskivorna när du felsöker din koppling.

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra