Kopplingskorg?

Biker78

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
lite här o lite där
Hoj
En svart Kawwa o en svart Sucka
Hur brukar ni göra för att låsa inre kopplingskorg?
Nu har jag iallafall dragit av ena fästet i korgen blir till att ta med den till jobbet svetsa dit det igen :mad:

Med nya lammeller är det väl sagt att dom ska ligga i olja över en natt? gäller även det om man inte har bytt lamellerna?
 
Drar först åt med handen, sen mutterdragare i 2-3 sekunder. På tävlingar drar jag åt med "hammarslag på spärrskaft" - och det sitter. För att få av skiten krävs oftast mutterdragare. Biltema säljer manuella "mutterdragare/slagmejslar" för 1/4" hylsanslutning. Funkar i nödfall. Använd "Stark" Loctite om du är orolig. Om muttern av nån anledning lossnar kommer du att känna det direkt i kopplingshandtaget.

Nya knastertorra fiberlameller ska dränkas i olja nån minut, mer behövs inte. Kör dom bara inte för hårt de första milen.

T.ex. nya Suzuki-lameller kommer oftast inoljade från fabrik och kan monteras direkt. Hur det är från Kawa har jag ingen aning.
 
andersbrink skrev:
Drar först åt med handen, sen mutterdragare i 2-3 sekunder. På tävlingar drar jag åt med "hammarslag på spärrskaft" - och det sitter. För att få av skiten krävs oftast mutterdragare. Biltema säljer manuella "mutterdragare/slagmejslar" för 1/4" hylsanslutning. Funkar i nödfall. Använd "Stark" Loctite om du är orolig. Om muttern av nån anledning lossnar kommer du att känna det direkt i kopplingshandtaget.

Nya knastertorra fiberlameller ska dränkas i olja nån minut, mer behövs inte. Kör dom bara inte för hårt de första milen.

T.ex. nya Suzuki-lameller kommer oftast inoljade från fabrik och kan monteras direkt. Hur det är från Kawa har jag ingen aning.

Hur får du korgen att vara stil med spärrskaft o hammar slag? Jag hade moment nyckel drog o drog ansåg att detta kan inte stämma och pang sa det så gick skruvpicken i korgen sönder, hade låst korgen med en 10 mm alu plåt.
 
Jag monterar lamellerna, lägger sen på tryckplattan och lägger tryck på den med knät. Då snurrar den inte så lätt. Du kan även lägga i högsta växeln och sätta en träpinne i bakhjulet. Det funkar dock bara med mutterdragare eller slagmetoden. Drar man för hand (dvs långsamt) kan man ju inte uppnå ett speciellt högt moment innan det rör på sig. Utnyttja tröghetslagarna. Jag har även en manuell "impact driver" som jag använde tidigare innan jag upptäckte att det inte behövs så mycket moment - bara man kör med Loctite. Korgen sitter ju på splines och med rakskurna drev blir det väldigt lite sidokrafter.
 
Hög växel o skruvmejsel som spärr i kedjan, lämpligen mot nåt oömt.
Fotbroms brukar väl oxå funka.
För lös motor så trä kedjan i en slinga runt drevet, dubbel genom ett rör o lås m mejsel genom länkarna mot rörändan.
/u
 
Nyheter
Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Back
Top