Kopplingskorg?

Biker78

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
lite här o lite där
Hoj
En svart Kawwa o en svart Sucka
Hur brukar ni göra för att låsa inre kopplingskorg?
Nu har jag iallafall dragit av ena fästet i korgen blir till att ta med den till jobbet svetsa dit det igen :mad:

Med nya lammeller är det väl sagt att dom ska ligga i olja över en natt? gäller även det om man inte har bytt lamellerna?
 
Drar först åt med handen, sen mutterdragare i 2-3 sekunder. På tävlingar drar jag åt med "hammarslag på spärrskaft" - och det sitter. För att få av skiten krävs oftast mutterdragare. Biltema säljer manuella "mutterdragare/slagmejslar" för 1/4" hylsanslutning. Funkar i nödfall. Använd "Stark" Loctite om du är orolig. Om muttern av nån anledning lossnar kommer du att känna det direkt i kopplingshandtaget.

Nya knastertorra fiberlameller ska dränkas i olja nån minut, mer behövs inte. Kör dom bara inte för hårt de första milen.

T.ex. nya Suzuki-lameller kommer oftast inoljade från fabrik och kan monteras direkt. Hur det är från Kawa har jag ingen aning.
 
andersbrink skrev:
Drar först åt med handen, sen mutterdragare i 2-3 sekunder. På tävlingar drar jag åt med "hammarslag på spärrskaft" - och det sitter. För att få av skiten krävs oftast mutterdragare. Biltema säljer manuella "mutterdragare/slagmejslar" för 1/4" hylsanslutning. Funkar i nödfall. Använd "Stark" Loctite om du är orolig. Om muttern av nån anledning lossnar kommer du att känna det direkt i kopplingshandtaget.

Nya knastertorra fiberlameller ska dränkas i olja nån minut, mer behövs inte. Kör dom bara inte för hårt de första milen.

T.ex. nya Suzuki-lameller kommer oftast inoljade från fabrik och kan monteras direkt. Hur det är från Kawa har jag ingen aning.

Hur får du korgen att vara stil med spärrskaft o hammar slag? Jag hade moment nyckel drog o drog ansåg att detta kan inte stämma och pang sa det så gick skruvpicken i korgen sönder, hade låst korgen med en 10 mm alu plåt.
 
Jag monterar lamellerna, lägger sen på tryckplattan och lägger tryck på den med knät. Då snurrar den inte så lätt. Du kan även lägga i högsta växeln och sätta en träpinne i bakhjulet. Det funkar dock bara med mutterdragare eller slagmetoden. Drar man för hand (dvs långsamt) kan man ju inte uppnå ett speciellt högt moment innan det rör på sig. Utnyttja tröghetslagarna. Jag har även en manuell "impact driver" som jag använde tidigare innan jag upptäckte att det inte behövs så mycket moment - bara man kör med Loctite. Korgen sitter ju på splines och med rakskurna drev blir det väldigt lite sidokrafter.
 
Hög växel o skruvmejsel som spärr i kedjan, lämpligen mot nåt oömt.
Fotbroms brukar väl oxå funka.
För lös motor så trä kedjan i en slinga runt drevet, dubbel genom ett rör o lås m mejsel genom länkarna mot rörändan.
/u
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top