Kopplingskorg XR650

Om du låst dig på standardkvalificeringar så kanske du bör titta på Jaso också. Hur det funkar med våtkoppling alltså

Blue skrev:
Om den visar vilken kvalitet som krävs och olja är av samma kvalitet kan det väl för bövelen inte vara någon skillnad.

Api är en amerikansk standard
Acea är en Europeisk standard

MB 228.1 m.fl. är Mercedes m.fl. egna standarder.

Bilolja till bilar
Motorcykelolja till motorcyklar
Bakaxelolja till hypoidväxlar
Etc. Etc.
:fatta!

Det låter som om du är bonde och snålar med oljan.
Har jag rätt? :tungan

SM 570 RR skrev:
Det är inte säkert att din olja, som är gjord för en diesel/(bensin)driven bilmotor ,klarar av en våtkoppling eller en växellåda.
Inte heller om din koppling tål den oljan, även om den inte slirar.

Det är ingen problem för växellådan! och slirar inte kopplingen så är det inga probs att köra med dem.
Det ända som man bör tänka på att oljan är temperaturstabil, alltså inte blir tunn som vatten när den är jättevarm vilken den blir oftast vid hårdkörning.

Visst, blir oljan för tunn kan kopplingen börja slira och lådan kännas trög.
Så därför funkar vissa dieseloljor och andra inte........

xrperra skrev:
Kan ju bli rätt dyrt att pröva med fel olja :gnissla

.

Jo, nya lameller + mellanskivor har iaf jag fått punga ut med efter att försökt spara ett par kronor på oljeblasket..

Per skrev:
Jo, nya lameller + mellanskivor har iaf jag fått punga ut med efter att försökt spara ett par kronor på oljeblasket..
Tips!! om man byter till aluminium mellaskivor så får man en rappare motor!! märkbar skillnad! stor vicktskillnad. passar från cr 250-500 maskinerna vet ej vilken årgång? (den lilla skivan går ej få tag på i alum, tror jag) :tummenupp Benny

xrperra skrev:
Kan ju bli rätt dyrt att pröva med fel olja :gnissla

.

Vilken jä_la olja ska man köra med då????

Jag körde med helsyntet shell olja...vilket var en miss...:Bugar !! Funkade klockrent 300mil därefter började den slira lite...

Men kompisen har kört Motul mineral (rek av HONDA) och hans XR har OXÅ börjat slira :3freak

VILKEN OLJA ÄR RÄTT OLJA TILL XR???

Boost 2 skrev:
Tips!! om man byter till aluminium mellaskivor så får man en rappare motor!! märkbar skillnad! stor vicktskillnad. passar från cr 250-500 maskinerna vet ej vilken årgång? (den lilla skivan går ej få tag på i alum, tror jag) :tummenupp Benny

Hmm... mindre massa att varva upp?!?!

Hur mycket skiljer det i vikt???

Boost 2 skrev:

Hur mycket kan vevaccelarationen skilja på de få gram i vikt som är mellan tunna alu platter mot stål? Säkert lite, men då får man ju snabbare spån i dyroljan också :gnissla
Benny, i vilket fall du har lovat mig lite support även fast du inte kommer ihåg det. Vg PM'a ditt telenummer så jag kan ringa och ställa dumma frågor :kocko :D

Kostet78 skrev:
Vilken jä_la olja ska man köra med då????

Jag körde med helsyntet shell olja...vilket var en miss...:Bugar !! Funkade klockrent 300mil därefter började den slira lite...

Men kompisen har kört Motul mineral (rek av HONDA) och hans XR har OXÅ börjat slira :3freak

VILKEN OLJA ÄR RÄTT OLJA TILL XR???

Jag har kört med ett antal olika fabrikat och det är bara agip som varit helt åt helvete = Bara byta koppling (Flera andra med samma erfarenhet)
Enligt mig så funkar moppen med vxllåda osv bäst till priset per liter med 1. Biltema rejsingolja helsyntet. 2. Castrol GPS delsyntet(? minns ej) 3.Motul5100 (dyrare)
Har man pungslagit en försäljare så man får nåt fabrikat skitbilligt vilket funkar bra så är det klart man kör på det. Annat vore ju hål-i-huve't

Tillägg:
Med nya lameller o plattor, skitfunkis koppling så råkade jag hälla upp olja i en gammal agipflaska. (Kanske litelite kvar på botten) Efter det så började kopplingshelvetet slira igen! Trots HRCfjädrar och faans hans moster.
Som tur var räckte det denna gång att bara tvätta lamellerna. Det är dyrt med nytt!

Boost 2 skrev:

Moppevarning. :näsblod

Aluskivor är värdelöst.

Körde 1100 icke snälla mil med min XR på castrol
gps 10-40 delsyntet.Funkade klockrent :D
Finns väl som 15-50 om man vill ha lite tjockare olja!
Har använt castrol gps i ett antal olika hojar och aldrig haft några
problem(det här börjar se ut som reklam för castrol :tungan )

.

420 skrev:
Skicka ett PM till DetVetDU här på forumet. Han hade samma problem när han trimmade sin XR.
Kommer inte ihåg hur han löste det men jag är ganska säker på att han inte köpte en ny och jag vet att det blev bra.

hade aldrig problem men jag byggde om den innan den började krångla...
Slipade ur nitarna så jag hade koirgen och drevet löst. sedan så köpte jag de hårdaste bultarna du får tag på. gängade korgen med hellicoil eller vad det heter. Drog bultarna så hårt jag kunde med det starkaste loctite. sendan bara at slipa ner skallarna så att korgen får plat. bara dunka in skiten å börna!

devetdu skrev:
hade aldrig problem men jag byggde om den innan den började krångla...
Slipade ur nitarna så jag hade koirgen och drevet löst. sedan så köpte jag de hårdaste bultarna du får tag på. gängade korgen med hellicoil eller vad det heter. Drog bultarna så hårt jag kunde med det starkaste loctite. sendan bara at slipa ner skallarna så att korgen får plat. bara dunka in skiten å börna!

Tackar...det var det jag ville veta. Hade funderingar på att göra så, tänkte bara kolla innan om någon hade gjort något liknande.

Nu blir jag vansinnig!!!
Har haft problem med min koppling i sommar på xr:en sedan jag satte på en sliponburk. Satte i hårdare fjädrar som en polare hade från en gsxr750. Passade direkt :) Blästrade stålskivorna och satte ihop skiten. Funkade kanon :) Tills nu när dubbdäcken kom på så slirar aset mer och mer. Igår ville jag lämna skiten på grusvägen och gå hem :huvet
Kör på Castrol GPS 10W40. (Killen innan sa att han hade kört på vanlig mineralolja...)
Hjälp!!!
MVH//
Jimmy

Har du mätt lamellerna så de är inom service limit?
Tvättade du lamellerna när du samtidigt blästrade skivorna?
Hur fräscha var fjädrarna du stoppade i egentligen?
Finns ju de som stoppar dit en extra skiva längst in för att få mer tryck också.

Jag säger som Bruce Ogivile; tvätta rent grejerna och häll i Biltema räserolja. Om inte lamellerna är helt slut dvs.

Per skrev:
Har du mätt lamellerna så de är inom service limit?
Tvättade du lamellerna när du samtidigt blästrade skivorna?
Hur fräscha var fjädrarna du stoppade i egentligen?
Finns ju de som stoppar dit en extra skiva längst in för att få mer tryck också.

Jag säger som Bruce Ogivile; tvätta rent grejerna och häll i Biltema räserolja. Om inte lamellerna är helt slut dvs.

Hojen hade gått knappt 200 mil så lamellerna var fräscha.
Lamellerna tvättade jag.
Nya fjädrar i kartong.
Har oxå hört att man kan sätta dit en extra skiva. Var köper man den NU???

Hos din lokala Honda Åf kanske?

Original var ungefär samma pris som pirat

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC