Kopplingskorg XR650

Parabol-kungen skrev:
Hojen hade gått knappt 200 mil så lamellerna var fräscha.
Lamellerna tvättade jag.
Nya fjädrar i kartong.
Har oxå hört att man kan sätta dit en extra skiva. Var köper man den NU???
Om du har otur så har skivorna slagit sig! svårt att se! omöjligt? Om så är fallet hjälper det inte att sätta dit nya lameller! eller blästra. Pg lundmark hade stora problem med detta på sin xr 650! Jag har kört närmare 900mil med min xr varav 500 med turbo! gsx 750 fjädrar ex förstär, ej bytt en enda lamell! kör bellray mineral 5-50 mc med slick 50! Med denna oljeblandning kan man köra höglyftande kammar med hårda ventilfjädrar 1000tals mil utan en skråma på kam/lyftare!! Mindre bra vid hård körning = huggande koppling vid start! Men inget slirande!! :tummenupp
 
Rev isär kopplingen igår och det enda som syns är att sista stålskivan har blivit sliten av den där "judder spring". Har mätt alla skivor och de håller måtten med god marginal. Har beställt en extra stålskiva, men är osäker om man ska byta bort judder spring mot en till fiberplatta?
Ma få proov!! :tummenupp
 
Boost 2 skrev:
Om du har otur så har skivorna slagit sig! svårt att se! omöjligt? Om så är fallet hjälper det inte att sätta dit nya lameller! eller blästra. Pg lundmark hade stora problem med detta på sin xr 650! Jag har kört närmare 900mil med min xr varav 500 med turbo! gsx 750 fjädrar ex förstär, ej bytt en enda lamell! kör bellray mineral 5-50 mc med slick 50! Med denna oljeblandning kan man köra höglyftande kammar med hårda ventilfjädrar 1000tals mil utan en skråma på kam/lyftare!! Mindre bra vid hård körning = huggande koppling vid start! Men inget slirande!! :tummenupp

Slick 50?!?! Är inte det ett teflonpreparat?

Anledningen till att man inte använder bilolja i mc är väl att de innehåller friktionsminskande tillsatser som gör att kopplingen slirar.. Teflon om något bör väl göra att det slirar, nu får du förklara dig tycker jag :va

P.s Jag har kört snart 2000 mil med Motul 300v 15w50 helsyntet, inga problem hittills. :tummenupp
 
Monobike skrev:
Slick 50?!?! Är inte det ett teflonpreparat?

Anledningen till att man inte använder bilolja i mc är väl att de innehåller friktionsminskande tillsatser som gör att kopplingen slirar.. Teflon om något bör väl göra att det slirar, nu får du förklara dig tycker jag :va

P.s Jag har kört snart 2000 mil med Motul 300v 15w50 helsyntet, inga problem hittills. :tummenupp
Har kört slick 50 i tio år nu i alla mc. 0 slir! med belray 20-50 ej syntet. Kör visserligen in slicket på ett udda sätt! 1 Häll i slicket, starta motorn men tryck ej in kopplingen inte ens vid start!! spring upp den i fart o lägg i växel, kör så i 20 min gå igenom (obs rör ej kopplingen)växlarna hela tiden! Sedan kör lungt (med kopp) i typ 30 min eller så länge man har tålamod :tummenupp
 
Boost 2 skrev:
Har kört slick 50 i tio år nu i alla mc. 0 slir! med belray 20-50 ej syntet. Kör visserligen in slicket på ett udda sätt! 1 Häll i slicket, starta motorn men tryck ej in kopplingen inte ens vid start!! spring upp den i fart o lägg i växel, kör så i 20 min gå igenom (obs rör ej kopplingen)växlarna hela tiden! Sedan kör lungt (med kopp) i typ 30 min eller så länge man har tålamod :tummenupp

Hmm... blev inte mycket klokare efter det men..

Har du någonsin gjort det med en annan olja? Är det bara i början som Slicket fäster vid ytor eller? i sådanna fall bör det vara anledningen till varför din koppling inte slirar.. Är fortfarande skeptisk :va

Vad kostar Bel-ray 20-50 och hur ofta byter du?
 
Boost 2 skrev:
Har kört slick 50 i tio år nu i alla mc. 0 slir! med belray 20-50 ej syntet. Kör visserligen in slicket på ett udda sätt! 1 Häll i slicket, starta motorn men tryck ej in kopplingen inte ens vid start!! spring upp den i fart o lägg i växel, kör så i 20 min gå igenom (obs rör ej kopplingen)växlarna hela tiden! Sedan kör lungt (med kopp) i typ 30 min eller så länge man har tålamod :tummenupp

Märkligt att inga andra kör med slick 50 längre.... :va
 
Monobike skrev:
Hmm... blev inte mycket klokare efter det men..

Har du någonsin gjort det med en annan olja? Är det bara i början som Slicket fäster vid ytor eller? i sådanna fall bör det vara anledningen till varför din koppling inte slirar.. Är fortfarande skeptisk :va

Vad kostar Bel-ray 20-50 och hur ofta byter du?
Ja har provat andra oljor/slick har funkat. Men har man halvsletna lamm så rekom ej slick. Pt/f1 lagret sätter sig så fort man sopat igång moppen. beloljan ligger på runt 130-150 kr mineral Det finns även helsyntetskit = dyrare. Har bara dålig erfarenhet av helsynt! mer knackande/slammrande motor " rinner av kamen vi stillastående blaskigare/tunnare oljefilm i växelådan. kamhaveri/släphaeri! Har provat helsynt motorhaveri direckt 3 gånger på raken! först en xr 600, sen på en husaberg 650 och nu senast vevlagret på xr650. Alldrig mer helsynt på en ensyllar :4skrika
 
Boost 2 skrev:
Ja har provat andra oljor/slick har funkat. Men har man halvsletna lamm så rekom ej slick. Pt/f1 lagret sätter sig så fort man sopat igång moppen. beloljan ligger på runt 130-150 kr mineral Det finns även helsyntetskit = dyrare. Har bara dålig erfarenhet av helsynt! mer knackande/slammrande motor " rinner av kamen vi stillastående blaskigare/tunnare oljefilm i växelådan. kamhaveri/släphaeri! Har provat helsynt motorhaveri direckt 3 gånger på raken! först en xr 600, sen på en husaberg 650 och nu senast vevlagret på xr650. Alldrig mer helsynt på en ensyllar :4skrika

Hmm.. ok. Jag har inga dåliga erfarenheter av helsyntet alls, förutom kanske Castrol R4 som någon rekommenderade mig efter första service, det blev ganska mycket ljud från toppen/ kamkedjan samt att växellådan kändes skrapig, typ att man kände drevkuggarna varje gång man växlade. Jag bytte till Motul 300V ganska snabbt o har kört det sedan dess, motorn blev mycket tystare och växellådan kändes mjuk o följsam, inge mer skrapkänsla.

1950mil har hojen gått och inte speciellt snällt heller, jag använder ALLTID koppling när jag drar upp hojen på slangen och många mil har den gått på ett hjul.. :banana
Kammen ser sprillans ut, oljan ligger kvar o klibbar fast sig överallt i toppen (kollade ventilerna nyligen efter hojen hade stått i några månader, det fanns olja på allt) och kopplingen känns som ny.. Ska nog aldrig byta till någon annan olja, fast den kunde ju va lite billigare förstås.
 
Last edited:
Monobike skrev:
Hmm.. ok. Jag har inga dåliga erfarenheter av helsyntet alls, förutom kanske Castrol R4 som någon rekommenderade mig efter första service, det blev ganska mycket ljud från toppen/ kamkedjan samt att växellådan kändes skrapig, typ att man kände drevkuggarna varje gång man växlade. Jag bytte till Motul 300V ganska snabbt o har kört det sedan dess, motorn blev mycket tystare och växellådan kändes mjuk o följsam, inge mer skrapkänsla.

1950mil har hojen gått och inte speciellt snällt heller, jag använder ALLTID koppling när jag drar upp hojen på slangen och många mil har den gått på ett hjul.. :banana
Kammen ser sprillans ut, oljan ligger kvar o klibbar fast sig överallt i toppen (kollade ventilerna nyligen efter hojen hade stått i några månader, det fanns olja på allt) och kopplingen känns som ny.. Ska nog aldrig byta till någon annan olja, fast den kunde ju va lite billigare förstås.
Lät förtroendeingivande ut! kan bara säga det att honda hade problem med sina v4 motorer kammarna gick ner sig. vet ej årgångarna? Länge sen jag läste! gissa vilken olja som löste problemen! Har kört 1400 mil varav 700 på baksl med en xr650 60 kus på baken sen small kedjan av = motorblock, men motorn såg ut som ny i övrikt :tummenupp
 
Boost 2 skrev:
Ja har provat andra oljor/slick har funkat. Men har man halvsletna lamm så rekom ej slick. Pt/f1 lagret sätter sig så fort man sopat igång moppen. beloljan ligger på runt 130-150 kr mineral Det finns även helsyntetskit = dyrare. Har bara dålig erfarenhet av helsynt! mer knackande/slammrande motor " rinner av kamen vi stillastående blaskigare/tunnare oljefilm i växelådan. kamhaveri/släphaeri! Har provat helsynt motorhaveri direckt 3 gånger på raken! först en xr 600, sen på en husaberg 650 och nu senast vevlagret på xr650. Alldrig mer helsynt på en ensyllar :4skrika

Helsyntet är inte bra i XR, men motorhaveri :va vad jag hört är det enbart på grund av att vissa additiv i helsyntetolja gör att kopplingen börjar slira.... :3freak
 
Mycket oljesnack på vintern?

Till varenda modern diesel rekommenderas helsyntet och där är det rejäla påfrestningar på vevlagren.
När farfar var ung så fanns det nog bara fiskleverolja och mineraldito:t att välja på.
Nu står det 2005 i kalendern och hos närmaste Biltema finns RäserRRsmörja att fylla mopparna med.
Kanske låter som jag har varit på väckelsemöte hos ovan nämnda företag men blasket fungerar som om Fader Abraham själv blandat ihop det!




Edit: Det är ju vinter nu (fast vem fn kan tro't?)
 
Last edited:
Boost 2 skrev:
Ja har provat andra oljor/slick har funkat. Men har man halvsletna lamm så rekom ej slick. Pt/f1 lagret sätter sig så fort man sopat igång moppen. beloljan ligger på runt 130-150 kr mineral Det finns även helsyntetskit = dyrare. Har bara dålig erfarenhet av helsynt! mer knackande/slammrande motor " rinner av kamen vi stillastående blaskigare/tunnare oljefilm i växelådan. kamhaveri/släphaeri! Har provat helsynt motorhaveri direckt 3 gånger på raken! först en xr 600, sen på en husaberg 650 och nu senast vevlagret på xr650. Alldrig mer helsynt på en ensyllar :4skrika

Det börjar bli moppevarning på ditt snack.
För det första så har helsynteten runt 40% starkare oljefilm och om du tycker oljan är för tunn så är det bara att byta till en annan viskositet. :fatta! :kocko
 
joJJe_XR skrev:
Någon mer än jag som har problem med att nitarna i kopplingskorgen lossnat?
En ny är ju inte gratis........nästan 5000:-

eller så gör du som min pappa gjorde på en chrysler voyger(stavning) :)
han köpte vanliga nitar och nitade själv :tummenupp
 
SM 570 RR skrev:
Det börjar bli moppevarning på ditt snack.
För det första så har helsynteten runt 40% starkare oljefilm och om du tycker oljan är för tunn så är det bara att byta till en annan viskositet. :fatta! :kocko
Joråå helsynteten ska vist tåla högre varv/ värme innan den brister!! Därför har jag kört helsyntet ett flertal gånger, Med skramlande motorer som följd + ras!! Slicket vill jag påstå fungerar bättre än syntetet i oljorna!
 
Boost 2 skrev:
Joråå helsynteten ska vist tåla högre varv/ värme innan den brister!! Därför har jag kört helsyntet ett flertal gånger, Med skramlande motorer som följd + ras!! Slicket vill jag påstå fungerar bättre än syntetet i oljorna!
Skramlet beror i så fall på att du valt fel viskositet om du påstår att det skramlar mindre med mineralolja. :7peta
 
*/ ?>
Nyheter
Katalogen börjar ta form!

Stora Motorcykelkatalogen 2...

KTM och Husqvarna återkallelser

Pressreleaser från KTM och ...

Provkörning pågår: KTM 1390 Super Adventure S EVO

Vulkanen Teide vakar över o...

Äventyr i Algeriet

I januari åker Allt om MC t...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Mästerlig presentation, KTM 1390 Super Adventure S EVO

I ett maffigt bergsområde, ...

Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Back
Top