Kopplingshjälp ZX9

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ZX10-R 09
Kopplingen slirade liiiite när jag köpte ny hoj för ett par dagar sen, igår körde jag ganska hårt och tillslut gick det inte ens att ge fullt på ettan utan att det skulle slira. Nu har jag plockat bort och inspekterat lameller och skivor. Jag tycker att alla lameller ser fina ut, dom yttersta stålskivorna var fina, 3-4 st i mitten var ganska brända, men det som bekymrar mig är att längst in ligger 2 tunna ringar (se bild) Den innersta lamellen går "över" dom, men ringarna måste ha varit tjockare än lamellen för i stålskivan bakom är det tydliga nötmärken efter ringarna.

Det är ju möjligt att ringarna ska ligga mot stålskivan men det ser inte rätt ut när det är såpass stora märken. Ska jag sätta den lamell som är tjockast längst in kanske?

Skivorna ska jag putsa av och sätta tillbaka, ska jag sätta i en till också? Det kan hända att en kompis har en liggandes.

///Rigge kopplingsdödare

Bifogat

• koppling.gif
    koppling.gif
    35 KB · Visningar: 128
Den minsta ringen ska sitta längst in i korgen... sen lamell, då ska den lilla ringen ligga i lamellen... , sen stålskiva...
har en lös korg med lammeller liggandes , om du vill så kom över o titta hur det ser ut på min. principen är ju densamma.

Nejnej!!! Fel svar, du ska säga: putsa lite på skivorna så håller den 3000 mil till.

Hur såg dina lameller ut då? Och hade du några nötmärken på innersta skivan?

Last edited:
Re: Re: Kopplingshjälp ZX9

ambulans skrev:
Den minsta ringen ska sitta längst in i korgen... sen lamell, då ska den lilla ringen ligga i lamellen... , sen stålskiva...
har en lös korg med lammeller liggandes , om du vill så kom över o titta hur det ser ut på min. principen är ju densamma.

Allt sitter som det ska, men frågan är varför det är nött på stålskivan. Är lamellen för tunn?

Rigge skrev:
Nejnej!!! Fel svar, du ska säga, putsa lite på skivorna så håller den 3000 mil till.

Hur såg dina lameller ut då? Och hade du några nötmärken på innersta skivan?

nja... stålskivorna va blå o såg inte så trevliga ut... men de gör inget , så länge dom inte är skeva...
lamellerna va slitna, men de fanns kvar på dom. ja du kan ju få se hur den ser ut, men som jag har fått förklarat så kan du köra med lamellerna ända tills det inte är nåt alls kvar av dom...
möjligt att de kan hjälpa med en extra stålskiva i ditt fall. eller ett oljebyte...
gissa om jag pulat med min koppling innan de funkade igen.

ja jag har ju en komplett liggandes.. med yttre o inre korg om du vill se... .

ambulans skrev:
nja... stålskivorna va blå o såg inte så trevliga ut... men de gör inget , så länge dom inte är skeva...
lamellerna va slitna, men de fanns kvar på dom. ja du kan ju få se hur den ser ut, men som jag har fått förklarat så kan du köra med lamellerna ända tills det inte är nåt alls kvar av dom...
möjligt att de kan hjälpa med en extra stålskiva i ditt fall. eller ett oljebyte...
gissa om jag pulat med min koppling innan de funkade igen.

ja jag har ju en komplett liggandes.. med yttre o inre korg om du vill se... .

Det är bara EN sida på EN skiva jag är bekymrad över. Dessutom va det där svar till Ikon :D Du var för snabb och hann in emellan med ditt inlägg.

Re: Re: Re: Kopplingshjälp ZX9

Rigge skrev:
Allt sitter som det ska, men frågan är varför det är nött på stålskivan. Är lamellen för tunn?

finns de klackar kvar på lamellen så går den att köra med...
möjligt att de suttit felmonterat...

Rigge skrev:
Det är bara EN sida på EN skiva jag är bekymrad över.

nött.. hur då nött ?? är den blå.. eller svart.. eller skev.. eller repad... eller va har hänt med den då ??
lägg den på en spegel o se om den är plan... sen kan du alltid fixa till den med en fil...

ambulans skrev:
nött.. hur då nött ?? är den blå.. eller svart.. eller skev.. eller repad... eller va har hänt med den då ??
lägg den på en spegel o se om den är plan... sen kan du alltid fixa till den med en fil...

Ringen som sitter längst in har skaft mot skivan... kolla på bilden. Ringarna blir tjockare än lamellen och går därför in i stålskivan som ligger bakom.

Jaha... nu har jag putsat av skivorna, bytt lite plats på grejerna och har ett jävla hugg i kopplingen. Jag får va med och rejsa ikväll får man se om den håller.

Är det nån som vet varför lamellen längst ut sitter lite vriden mot dom andra?? Verkar skumt :confused:

Nyheter
Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Back