Kopplingshjälp dioder?

Jag seriekopplade allt. Trodde jag...

Nu blir jag trött på på riktigt. Det enda jag skrev i första inlägget var att jag visste vad skillnaden på serie- och paralellkoppling var. Ändå gjorde jag fel!

Jag har ju paralellkopplat skiten! :gråta Vet inte vad jag tänkte på, men så är det.

Om jag nu seriekopplar detta, kan jag sätta motstånden vart jag vill i kretsen??

Jag seriekopplade allt. Trodde jag...

Nu blir jag trött på på riktigt. Det enda jag skrev i första inlägget var att jag visste vad skillnaden på serie- och paralellkoppling var. Ändå gjorde jag fel!

Jag har ju paralellkopplat skiten! :gråta Vet inte vad jag tänkte på, men så är det.

Om jag nu seriekopplar detta, kan jag sätta motstånden vart jag vill i kretsen??

Har dioderna ett längre ben och ett kortare ben? Det längre ska sitta på plussidan och det kortare på minussidan. Eller tvärtom, minns inte riktigt.

Jag antar att du sket i det och bara lödde och då kan man få den där intressant effekten gissar jag :-D

Ja, tex så här:
(+)---MOTSTÅND(68Ohm)---DIOD---DIOD---DIOD---MOTSTÅND(68Ohm)---DIOD---(-)

(Även om jag fortfarande tror att det är bättre så här: (+)---MOTSTÅND(330Ohm)---DIOD---DIOD---(-))

(Enl databladet är korta benet "CATHODE" som ska kopplas mot minus,
och alltså långa benet mot plus. (Precis som du skrev själv i första inlägget.))

Nu så! Nu sprakar det inget och allt fungerar korrekt!

Dock är nog Bostons förslag bättre då man ser viss svajighet i ljuset när ex blinkersen är igång, men det får duga.

Problemet är snarare att det lyser för svagt... Nu ser det ut som vilken audi a4 kombibromsljus som helst. Jag ville åt lite mer tryck i ljuset!

Får duga så länge, men det blir nog nåt experiment med power-led senare!

Nu blir det touring! Tack för all hjälp! :tummenupp

Nu så!
Problemet är snarare att det lyser för svagt... Nu ser det ut som vilken audi a4 kombibromsljus som helst. Jag ville åt lite mer tryck i ljuset!

Får duga så länge, men det blir nog nåt experiment med power-led senare!

Jag skulle prova med röda dioder först, kostar ju nästan inget att prova, jag tror fortfarande att röda dioder med lågt mcd-tal ger mera ljus än vita genom rött glas.

Alla köpesdiodbromsljus är byggda på röda dioder.

Luxeon-leds ska jag bygga ihop till något skoj senare, men det är ju lite dyrare, Kjell&co har ju både dioder och färdiga drivkretsar.

Jag skulle prova med röda dioder först, kostar ju nästan inget att prova, jag tror fortfarande att röda dioder med lågt mcd-tal ger mera ljus än vita genom rött glas.

Alla köpesdiodbromsljus är byggda på röda dioder.

Luxeon-leds ska jag bygga ihop till något skoj senare, men det är ju lite dyrare, Kjell&co har ju både dioder och färdiga drivkretsar.

Absolut! Jag provar med en diod först i så fall, bara för att det är så drygt att löda... Inte blir det vackert heller. :tungan

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla