Kopplingsgrejor på Ebay?

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/e...0412072124&viewitem=&sspagename=STRK:MEWAX:IT

Har ni handlat här? Eller kanske snarare: Har ni handlat piratlameller/stålskivor? Det står här att "Do you need special applications such as extra-light for trials bikes or extra-stiff for drag bikes? We have well over 100 different springs to choose from. Just give us your requirements! "

Det låter ju toppen! Och priset är väl rätt??? Men original är ju original...

:va Åsikter!!!
 
Om man tvunget skall byta till annat än original hade jag satsat på lameller frånn något av de mer kända bolagen typ DP/Barnett/Vesrah/Hinson då de inte kostar mycket mer på andra sidan pölen.
 
Om man tvunget skall byta till annat än original hade jag satsat på lameller frånn något av de mer kända bolagen typ DP/Barnett/Vesrah/Hinson då de inte kostar mycket mer på andra sidan pölen.

Det här är Barnett. Och det är med "Kevlar Friction Plates"!!!!! Fifan, kevlar vettu, rymdmaterial!!!!

Nu har jag ju iofs aldrig haft något problem med originalgrejor.. kanske bäst att köra på det...
 
Last edited:
Är man 51 och har så inihellvette gott om pengar som jag har, så duger bara det bästa. Kevlar vettu, fifan, där har vi en sekund per varv!!!



$157.. ungefär 1100 kr... det är väl billigt?

Det är inte överdrivet billigt tror de brukar ligga runt 150USD i vanliga onlinebutiker...

Om du gillar EBAY så satsa på denna http://cgi.ebay.com/ebaymotors/YAMA...rcycles_Parts_Accessories&hash=item2a0ac4494b

Original fiberskivor och packning för rimliga pengar. Mät sedan upp stålskivorna så att de är raka och smacka ihop. Det är samma fiberskivor 2003-2010 men 2006 kom den nionde skivan innan dess bara åtta.

EDIT: Eller detta, ett komplett kit med allt http://cgi.ebay.com/ebaymotors/NIB-...rcycles_Parts_Accessories&hash=item3f03bc2205
 
Last edited:
Vältränad var ett fint ord för mozzbergs moppe. Du har en lång vinter framför dig....
Om du menar patinan så får den nog faktiskt vara som den är, ev kanske jag får se om jag ska överväga att göra något åt tankkåpan :) Blir hojen för fin så blir man för rädd om den, å gråter mer när man lägger den :fakta Dessutom gillar jag lite av charmen med den, lite historia finns det ju kåporna också! :) Men resten (=det mekaniska) inbillar jag mig ska klara sig utan så mycket omtanke i vinter :va
 
Om du gillar EBAY så satsa på denna http://cgi.ebay.com/ebaymotors/YAMA...rcycles_Parts_Accessories&hash=item2a0ac4494b

Original fiberskivor och packning för rimliga pengar. Mät sedan upp stålskivorna så att de är raka och smacka ihop. Det är samma fiberskivor 2003-2010 men 2006 kom den nionde skivan innan dess bara åtta.

Har man en ekonomi som min så byter man inte bara lameller!:) Skämt åsido, är det inte lite småsnält att INTE byta stålskivor om nu kopplingen slirat?
 
Om du menar patinan så får den nog faktiskt vara som den är, ev kanske jag får se om jag ska överväga att göra något åt tankkåpan :) Blir hojen för fin så blir man för rädd om den, å gråter mer när man lägger den :fakta Dessutom gillar jag lite av charmen med den, lite historia finns det ju kåporna också! :) Men resten (=det mekaniska) inbillar jag mig ska klara sig utan så mycket omtanke i vinter :va

Är du nån sårts välgörare Hoztic? Köper upp tvivelaktiga RR hojar. Ska du inte köpa Hampus senaste då med :arsele
 
Om du menar patinan så får den nog faktiskt vara som den är, ev kanske jag får se om jag ska överväga att göra något åt tankkåpan :) Blir hojen för fin så blir man för rädd om den, å gråter mer när man lägger den :fakta Dessutom gillar jag lite av charmen med den, lite historia finns det ju kåporna också! :) Men resten (=det mekaniska) inbillar jag mig ska klara sig utan så mycket omtanke i vinter :va

Jag visste jag sålde bajken till en kille med både intelligens och känsla! Det är OK att slipa/spackla lite på tankkåpan men gud kommer att straffa dig om du slipar ett slipdrag på kåporna!!! Släng dem aldrig, ring mig först. De är reliker, de har blivit omkörda av Stiggy, Robbin Harms, spjednes, italienska VM-åkare, Schact. De har även bromsat sig om Spjeldnes och rundat Owe Zölin på yttern i Torparn!

Är du nån sårts välgörare Hoztic? Köper upp tvivelaktiga RR hojar. Ska du inte köpa Hampus senaste då med :arsele

HALLÅ!!! Under silvertapen doldes ett hjärta av guld och en ryggrad av stål!:fakta


Det där var ju lite intressant... "Mitt" var ju ett komplett kit också, och om man kunde få det med 25% starkare fjädrar är jag nog beredd att satsa på på "mitt" kit. Återkommer i detta.
 
Last edited:
Har man en ekonomi som min så byter man inte bara lameller!:) Skämt åsido, är det inte lite småsnält att INTE byta stålskivor om nu kopplingen slirat?

MJO det är att föredra att byta allt men sålänge stålskivorna inte är blåanlöpta eller krokiga så är de vanligen inte slut.. Spana på kittet som jag länkade till med allt om du känner dig rik

Det där var ju lite intressant... "Mitt" var ju ett komplett kit också, och om man kunde få det med 25% starkare fjädrar är jag nog beredd att satsa på på "mitt" kit. Återkommer i detta.

Har du tränat så mycket underarmar på PRO mötena att du absolut vill ha hårdare fjädrar eller vad?

Hårdare fjädrar är ett sätt att maskera en undermålig koppling. Slirar det med standardfjädrar kontrollera tjockleken på kopplings-stacken och byt oljemärke innan du skaffar styvare fjädrar...
 
Last edited:
Hårdare fjädrar är ett sätt att maskera en undermålig koppling. Slirar det med standardfjädrar kontrollera tjockleken på kopplings-stacken och byt oljemärke innan du skaffar styvare fjädrar...

Jo... men samtidigt är det väl ett sätt att förhindra att kopplingen ens börjar slira? Till Yamaha original kan du välja tjocklek på en av stålskivorna och (rätta mig om jag har fel) om man då väljer en tjockare så är väl det exakt samma sak som en hårdare fjäder? Och inte skulle väl Yamaha nöja sig med en "ful"-lösning? Det finns väl olika situationer där olika saker är att föredra; stadskörning - lättmanövrerat och mjukt, racing/dragracing - PANG på, inget tjafs.

Eller?
 
Är du nån sårts välgörare Hoztic? Köper upp tvivelaktiga RR hojar. Ska du inte köpa Hampus senaste då med :arsele
Hehe, nu ska du inte vara sån :7peta Hans gamla R6'a har gått som en klocka sen den kom i mina händer, den har tom hållit sig på asfalten :fakta (vilket få andra hojar har gjort :gnissla) Den är tom helare å fräschare nu än när jag köpte den! :mattias Men Kawan skulle tom jag gå bet på :hihi

Jag visste jag sålde bajken till en kille med både intelligens och känsla! Det är OK att slipa/spackla lite på tankkåpan men gud kommer att straffa dig om du slipar ett slipdrag på kåporna!!! Släng dem aldrig, ring mig först. De är reliker, de har blivit omkörda av Stiggy, Robbin Harms, spjednes, italienska VM-åkare, Schact. De har även bromsat sig om Spjeldnes och rundat Owe Zölin på yttern i Torparn!
Just knölen på vänstersidan av tankkåpan kanske ska bli lite rundare i vinter, men det svider nästan lite det också :) Men jag lovar dig, inför hela SH, resten av kåporna kommer jag inte så mycket som peta på! :fakta Jag måste erkänna att jag knappt törs köra med dom, samtidigt som jag knappt törs köra med dom nya fina heller :gnissla Varför skulle jag gå å köpa en finhoj med historia för? :gnissla :hihi

Det finns väl olika situationer där olika saker är att föredra; stadskörning - lättmanövrerat och mjukt, racing/dragracing - PANG på, inget tjafs.
Utan att vara expert så håller jag nog med här, det handlar nog hela tiden om kompromisser, som sagt vill man ha en snäll koppling till vardags, och med original effektuttag. Med trim och hårdare körning så kanske inte original mäktar med längre?
 
Last edited:
Hehe, nu ska du inte vara sån :7peta Hans gamla R6'a har gått som en klocka sen den kom i mina händer, den har tom hållit sig på asfalten :fakta (vilket få andra hojar har gjort :gnissla) Den är tom helare å fräschare nu än när jag köpte den! :mattias Men Kawan skulle tom jag gå bet på :hihi


Just knölen på vänstersidan av tankkåpan kanske ska bli lite rundare i vinter, men det svider nästan lite det också :) Men jag lovar dig, inför hela SH, resten av kåporna kommer jag inte så mycket som peta på! :fakta Jag måste erkänna att jag knappt törs köra med dom, samtidigt som jag knappt törs köra med dom nya fina heller :gnissla Varför skulle jag gå å köpa en finhoj med historia för? :gnissla :hihi


Utan att vara expert så håller jag nog med här, det handlar nog hela tiden om kompromisser, som sagt vill man ha en snäll koppling till vardags, och med original effektuttag. Med trim och hårdare körning så kanske inte original mäktar med längre?

Ja men du måste ju varit på ett underligt humör den dagen du köpte den, köpa en hoj som har en dit monterad macheter som hajfena. Den är borta nu hoppas jag? :krama Ja den är nog lite för mkt silvertejp på för gemene man :D
 
Jo... men samtidigt är det väl ett sätt att förhindra att kopplingen ens börjar slira? Till Yamaha original kan du välja tjocklek på en av stålskivorna och (rätta mig om jag har fel) om man då väljer en tjockare så är väl det exakt samma sak som en hårdare fjäder? Och inte skulle väl Yamaha nöja sig med en "ful"-lösning? Det finns väl olika situationer där olika saker är att föredra; stadskörning - lättmanövrerat och mjukt, racing/dragracing - PANG på, inget tjafs.

Eller?

Absolut...

MEN hårda fjädrar ger mer tungjobbad koppling som blir svårare att slira iväg i starten med så att hänga i hårdare fjädrar än vad slirningsrisken kräver är inget jag rekommenderar.
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top