Kopplingsgrejor på Ebay?

En del kör lite lätt med blästern på stålskivorna...
Verkar trots allt vara försumbart såvida du inte går på med 50papper ;)

Nya skivor kan också vara lite "vassa". Blir det FÖR lite grepp mellan lamellerna blir stålskivorna skeva istället...
Precis, att ha högglanspolerade skivor torde ju vara lika illa som att fila spår i dom med rasp, för att ta ytterligheter. Det handlar nog lite om att ta i lagom helt enkelt :) Samtidigt vill man ju ha lite slirmöjlighet, annars blir det ju bara jobbigt :näsblod

Även på min racehoj byter jag drevpaket och kedja samtidigt och är förvånad att inte du gör det också. Jag trodde att en ny kedja snabbt når samma grad av slitage som dreven har, oavsett om man sätter en ny kedja på drev som är 100% slut eller bara 20% slut. Eller menar du att en ny kedja liksom "gör dreven som nya"?

I det här fallet ser jag ingen skillnad på mekning för gatåka, rejs på hobbynivå eller race på elitnivå. Det blir helt enkelt billigast i långa loppet.
.

En vanlig räjshelg kör man mellan 10-15 mil. En vettig kedja håller i alla fall 100 mil, säg 150 mil utan problem.
Jag byter drevning mellan de flesta banor, då byter jag inte ut en kedja som gått kanske bara 8 mil :huvet

Men helt riktigt, ett drev som är slitet förstör en ny kedja på några få mil. Mina bakdrev jag åker mest på har kanske gått 80 mil nu, och ytbehandlingen har börjat slitas = fortfarande kanonnytt drev som inte tuggar sönder kedja.

När min kedja rullat en säsong kontrollerar jag längden på den, börjar det närma sig lite lång blir det ny. Jag bytte till x-ringkedja för 2 år sedan och den har jag inte kunnat mäta något slitage på än :)

Yepp, har många gånger plockat isär en icke slirande koppling. Och jag vill påstå att då är INTE någon stålskiva blå. Så enligt mig är en blå stålskiva bevis på att kopplingen slirat = byt stålskivor och lameller. Kanske torrkoppling funkar annorlunda.

I en räjstart slirar jag på kopplingen, om du sedan kör ett helt heat försvinner lite av färgen.

Likadant som bromskivor, ibland kan man få de lite blåaktiga och sedan följer ett regnpass och det finns inget blåaktigt kvar längre.

Men prova att plocka isär en fullt fungerande koppling direkt efter en start eller provstart och titta på stålskivorna

Finns det inte risk att man gör för vassa repor så att säga då, så att man filar bort lamellerna lite för fort?

Nej, du ska inte nöta länge utan bara putsa bort färgskiktet som blivit och få lite ny yta.

Last edited:
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...