Kopplingsfråga - Kopplar inte ur helt?

collo

Motorvägsfilosofi
Gick med
24 Mar 2007
Ort
Stockholm
Hoj
R1
Har en kopplingsfråga och det gäller en R1 från 2004.

Om jag står stilla med hojen och lägger i växeln (med kopplingen indragen såklart) så smäller det till och hojen hoppar till lite. Så har det varit på tidigare hojar också, men inte lika mycket som på denna.

Har jag uppe den på depåstöd och lägger i växel med kopplingen indragen så driver den hjulet ganska mycket. Står jag stilla och sitter på hojen känns det att den drar lite frammåt om jag skulle gasa med kopplingen inne. Inte speciellt mycket, men ändå en del.

Kopplar den inte ur riktigt eller varför är det såhär? Skall det vara så, om inte - vad kan jag göra åt det?
 
vilken olja kör du på prova byt till annan olja:tummenupp:banana

Kör med den som Yamaha Center hällt i, men kan prova att byta. Vad skall man köra med då?

Inbillar mig att det blir bättre när det blir varm. Bekräftar detta att det kan vara oljan?
 
Kör med den som Yamaha Center hällt i, men kan prova att byta. Vad skall man köra med då?

Inbillar mig att det blir bättre när det blir varm. Bekräftar detta att det kan vara oljan?

I princip ja... Men:
Hur länge har du kört? kopplingen kan gegga ihop lite under stillestånd 1månad eller mer..
Har du ställt in koppligen? vajer eller hydraul? kopplingen skall ta ganska långt ut och gör den inte det är det dags att spänna vajer eller dylikt. Se manualen för toleranser osv.

Mitt tips. kör den riktigt jävla varm och däng i billig MC olja för att testa.
Ex vis biltemas syntetiska racingolja.

Hjälper inte detta är det dags att inspektera kopplingen om du tycker att det är värt besväret vill säga. visst driv får man på depåstöd och även lite klonk vid växling från stillastående.
 
Min gissning är att lamellerna ätit in sig lite i kopplingsfingrarna. Går att fixa med en fil om det inte är så mycket. när det ändå tas isär kolla om mellanskivorna är skeva.:tummenupp
 
I princip ja... Men:
Hur länge har du kört? kopplingen kan gegga ihop lite under stillestånd 1månad eller mer..
Har du ställt in koppligen? vajer eller hydraul? kopplingen skall ta ganska långt ut och gör den inte det är det dags att spänna vajer eller dylikt. Se manualen för toleranser osv.

Mitt tips. kör den riktigt jävla varm och däng i billig MC olja för att testa.
Ex vis biltemas syntetiska racingolja.

Hjälper inte detta är det dags att inspektera kopplingen om du tycker att det är värt besväret vill säga. visst driv får man på depåstöd och även lite klonk vid växling från stillastående.

Har köpt hojen för en månad sen och den var avställd då, så mycket möjligt att den har stått stilla.

Det är vajerkoppling och när jag köpte den tog det vääldigt långt ute, men klonkade och drev likadant. Provade att ställa in den en bit för att ha bättre kontroll på dragläget, och blev ingen skillnad i klonk eller drivning.

Skall prova ditt tips. Varför billig olja förresten? Tack!

Min gissning är att lamellerna ätit in sig lite i kopplingsfingrarna. Går att fixa med en fil om det inte är så mycket. när det ändå tas isär kolla om mellanskivorna är skeva.:tummenupp

Så avancerad mek är jag inte än.
 
Last edited:
Biltemas olja är billig, men en utav dem bästa oljorna som finns där ute. Så det kan du med gott samvete byta och behålla i motorn.
 
Har köpt hojen för en månad sen och den var avställd då, så mycket möjligt att den har stått stilla.

Det är vajerkoppling och när jag köpte den tog det vääldigt långt ute, men klonkade och drev likadant. Provade att ställa in den en bit för att ha bättre kontroll på dragläget, och blev ingen skillnad i klonk eller drivning.

Skall prova ditt tips. Varför billig olja förresten? Tack!



Så avancerad mek är jag inte än.

så avancerat är det inte. lät kanske värre än vad det är. Har du tid och lust skaffa dig en clymer eller haynes och fråga lite här så kan du göra det mesta.

Varför billig? ja eftersom det är ett test så är det ju dumt att slänga i dyr olja. Biltemas racing helsyntet duger mer än väl. enligt:
Tycker de flesta här på forumet som jag litar på när det gäller oljesnack.
 
så avancerat är det inte. lät kanske värre än vad det är. Har du tid och lust skaffa dig en clymer eller haynes och fråga lite här så kan du göra det mesta.

Varför billig? ja eftersom det är ett test så är det ju dumt att slänga i dyr olja. Biltemas racing helsyntet duger mer än väl. enligt:
Tycker de flesta här på forumet som jag litar på när det gäller oljesnack.

Okej, tack! Skall undersöka detta. :tummenupp
 
lånar tråden lite, jag har samma fel fast tvärtom efter lamellbyte, på depåstödet så driver inte bakhjulet alls förns man gasar lite. har nya fjädrar till de nya lamellerna.

skivorna såg inte vinda ut i mina ögon.

skall vajern spännas mera?
 
Ööö menar du att den driver inte alls, även på marken med växel i och kopplingen släppt? eller är du ironisk? Förstår inte ditt inlägg helt.

lånar tråden lite, jag har samma fel fast tvärtom efter lamellbyte, på depåstödet så driver inte bakhjulet alls förns man gasar lite. har nya fjädrar till de nya lamellerna.

skivorna såg inte vinda ut i mina ögon.

skall vajern spännas mera?
 
lånar tråden lite, jag har samma fel fast tvärtom efter lamellbyte, på depåstödet så driver inte bakhjulet alls förns man gasar lite. har nya fjädrar till de nya lamellerna.

skivorna såg inte vinda ut i mina ögon.

skall vajern spännas mera?

vet inte om du är ironisk eller inte, lyckas man byta lameller borde man kunna justera en kopplingswire tycker jag :)

nya lameller är tjockare än sletna och wiren måste justeras, vanligtvis spännas men beroende på hur kopplingsarmen är konstruerad kan den även behöva slackas som det låter som i ditt fall, justera så du har ett par mm spel i handtaget innan wiren spänns helt
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top