Kopplingsfråga Honda Blackbird

oldgrog

Oldgrog
Gick med
7 Jun 2007
Ort
stockholm
Hoj
Suzuki Gsx-R 750+Honda cbr 1100xx super blackbird
Helt plötsligt började kopplingen slira på min Honda Blackbird -98
Jag rev kopplingen och bytte lameller och fjädrar men problemet kvarstod.
Gjorde en kontroll på gamla lamellerna och dom låg gått o väl inom toleranserna.
Rev allt igen och upptäckte att kopplingen inte går tillbaka helt.
Testade då att lätta på luftnippeln på slavcylindern då gick den tillbaka helt.
Men när jag kopplar ur igen så stannar den halvvägs ute.
Någon som har en ide om vad som orsakar detta fenomen.

Tacksam för all hjälp jag kan få
 
Slangen har delaminerat inuti och fungerar som en backventil. Inte ovanligt på bilar.
 
Ok skulle kunna vara så, dock verkar slangen i gott skick.
Är det någon annan som har en annan ide om vad det kan vara.
 
Jag har också varit inne på huvudcylindern, finns det någon lufthål där som kan vara igensatt, har bara inte hittat nått.
Vad skulle kunna vara fel i huvudcylindern finns det någon backfunktion där.
 
Det kan man göra men var ligger sambandet med att kopplingen går tillbaka när luftnippeln öppnas?

Då är det bättre att ta isär huvudcylindern för där skulle felet kunna vara.

Du släpper trycket i slavcylindern :tummenupp
 
Testa att köra en nål genom returhålet i vätskebehållaren uppe vid styret.
Är vätskan inte bytt på några år kan det hålet sättas igen, med resultat att kopplingen slirar.
 
Var sitter returhålet på vätskebehållaren höger eller vänster sida om du sitter på hojen.
 
Om jag släpper på nippeln så går ju slaven tillbaka, som jag ser det skulle den stå kvar i samma läge och inte backa om det vore fel på den.
 
Jo förvisso men byggs inte trycket upp igen första gången man frikopplar efter att man gjort rent slavcylindern.

Stopp i slangen är inte en exakt vetenskap, ibland så funkar det som det ska och jävlas när det minst passar, tempberoende oxå.

Men en rengöring av huvudcylindern och kontroll av tätningarna är ju bra att göra. Slangen tar du med till Hydroscand eller liknande firma så gör de en stålomspunnen slang åt dig med rätt nipplar vridna som det ska vara. Kolla att du har det gott ställt på kontot först. :yoparty
 
Var sitter returhålet på vätskebehållaren höger eller vänster sida om du sitter på hojen.

Höger sida i vätskebehållaren.
Minns inte exakt hur det såg ut, det var några år sen jag hade samma problem.
Bytte allt som hade med koppling att göra, tills Kenneth på Kenneths MC-service i Göteborg kom med tipset att rensa returhålet i vätskebehållaren. Det löste problemet. Sen dess har de haft mig som kund...
 
Stopp i slangen är inte en exakt vetenskap, ibland så funkar det som det ska och jävlas när det minst passar, tempberoende oxå.

Men en rengöring av huvudcylindern och kontroll av tätningarna är ju bra att göra. Slangen tar du med till Hydroscand eller liknande firma så gör de en stålomspunnen slang åt dig med rätt nipplar vridna som det ska vara. Kolla att du har det gott ställt på kontot först. :yoparty

Hos speeding kan man direkt se vad det kostar.
https://www.speeding.nu/i/kontakt.html
https://www.speeding.nu/c/bromssystem-2561/bromsslang-bromskopplingar/bygg-din-egen-bromsslang/
 
Stopp i slangen är inte en exakt vetenskap, ibland så funkar det som det ska och jävlas när det minst passar, tempberoende oxå.

Men en rengöring av huvudcylindern och kontroll av tätningarna är ju bra att göra. Slangen tar du med till Hydroscand eller liknande firma så gör de en stålomspunnen slang åt dig med rätt nipplar vridna som det ska vara. Kolla att du har det gott ställt på kontot först. :yoparty

Fast nu var det ju rengöring av slavcylindern som jag tyckte verkade meningslöst.
 
Jag tror att jag börjar med det enklaste kollar returhålet i vätskebehållaren, om det inte fungerar får jag ta slaven och sist den dyra slangen:smasha
 
Göra rent i hydrauliska gamla grejer är alltid rätt, du kollar ju samtidigt efter slitage på tätningar och ytor.

Jo, fast i det här fallet är det ytterst osannolikt att felet skulle vare en kärvande slavcylindern. Den går ju tillbaka när trycket släpps och den läcker inte.

Om du får fantisera fritt. Vad kan man hitta för fel i slaven som ger den här symptomen?
 
Last edited:
Jag tror att jag börjar med det enklaste kollar returhålet i vätskebehållaren, om det inte fungerar får jag ta slaven och sist den dyra slangen:smasha

Nu vet jag inte hur det ser ut på just din motorcykel men för att du ska kunna ta slaven så behöver du nog lossa slangen. Släpp på den i båda ändarna och prova att blåsa igenom den. Går det är den hel. Går det inte har du hittat felet.
 
Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top