Kopplingsbyte

BiB

En gång, ingen gång, två...
Gick med
15 Apr 2005
Hoj
Yamaha MT-09
Efter att spenderat oändlig tid för att söka i forumet efter slirande kopplingar, olja, tempraturer och kopplingsbyten, så tycks det mesta handla om olika teorier, inget fel i de :va

Men efter ett par dar med hojen så slirar det så in i bänken när nålen passerar 7lök, men bara ibland, och senast och väldigt tydligt med skjuts.

Alla teorier om kopplingens duglighet i dessa sammanhang torde tyda på att lamellerna är näst in till slut. Då ja upplever de som lite mysko att detta är "ibland" På vägen hem idag, så verkligen provoserade jag skivorna, med blandat resultat :va I ren vrede ringde jag och beställde ett nytt paket :mad: vilket kanske inte är den rätta lösningen, med tanke på dom 2154 inläggen jag läst idag, chefen blir nog inte så glad :gnissla men, men. Det skadar säkert inte att byta.

Frågan är således: Är det någon som bytt på en FZR 1000 -89:a och kan ge lite tips, eller om det finns nått på nätet som kan ge lite vägledning, om det är något att tänka på map på hydraliken, eller är det som på bilar, skit i den. Mek.bok till denna verkar det inte dugga tätt om, förutom Haynes då, vilket av egen erfarenhet, är rena skiten, om man nu inte skall få tips om tändstiften :gnissla Nu va jag kanske taskig...

Last edited:
Oppss...
Ber om ursäkt om jag förlämpat alla Haynes användare :Bugar
Får väl tillägga att dom böckerna jag använt endast har behandlat bilar, och dom är inget vidare, men vill man ha mått, moment osv, så funkar dom ju bra.
Kanske är bättre till MC, vet tyvärr inget om det.
Förhoppningsvis kommer jag att få en orginal Yamaha bok direkt från en kontakt i Japan :tummenupp Får väl hoppas att den inte är på japanska...

Hej hej!

Sitter lite i samma badkopp. Eller det vette fan men jag måste skicka i nya
lameller i min koppling och bara det verkar inte så knivigt får jag en känsla av.
Det kniviga är väl att jag håller till och meckar på en lös motor som ligger i mitt källarförråd. :hihi

Men vad hade du beställt för nåt? Nya lameller? Tagit isär och kikat hur dom ser ut?
Borde ju synas tydligt om dom bara är skit.

Haynes är inte så dum, har kikat lite i min om kopplingen och det verkar stå
rätt så noga hur man ska gå till väga och vad att tänka på. Synd bara att
min skolengelska inte innefattade mc-teknik. :gnissla

Jag har bytt lameller på en fzr1000.. Bara att öppna kåpan, lossa skruvarna med fjädrar på.. Ös ut de gamla lamellerna. Om jag inte minns fel är den inersta lamellen lite tjockare än de andra, den i mitten lite mindre och den yttersta ska ha en litet jack i kanten som ska anpassas efter två prickar i kopplingskorgen.

In med grejerna, skruva fast och ut å kör! :yoparty

Glöm inte att lägga lamellerna i oljebad några timmar innan du sätter i dem så de härdar..

Nä, inte tre, 8 eller 9, om jag inte minns fel.

Tja, det där med bok kanske inte hade varit så dumt iaf. :kocko
Men jag klarade inte att vänta så jag fick ett lamellpaket och bytte i Lördags, "pice of cake", tykte jag då. Efter Sep:s inlägg blev jag dock lite :confused: :confused: Nog att lamellen i mitten har större innerdiameter, min inte såg jag vare sig någon tjockare eller någon med jack i, f-n, har jag missat något :huvet :kocko och/eller spelar det någon roll? :confused: Måste jag göra om det? :brinnerup

Kan tilläggas att handtaget tar väldigt långt in efter bytet än innan, tyckte det verkad ok.

Last edited:
Vad ska man ha för lameller då?
Sitter och kikar lite i Lelleskatalogen och dom har nån "High performance mumbo jumbo"
eller bara rakt uppochner kopplingslameller.
Läste i lite trådar om att org. var att rekomendera samtidigt som folk sa att
vissa "piratlameller" var helt ok...
Nån som har nåt att tycka till? För och emot, bra och dåligt.

Orginal, eller inte. "Därom tvista de lärde" Dom jag köpte kommer från Duells, bra eller dåliga, det ger sig. Har man försökt att ringa Yamaha center i Göteborg, så tror jag man köper va f-n som helst, bara dom svarar i telefon och fixar fram prylar på en dag, typ, Sportdepån, trevliga killar att ha att göra med :tummenupp Betalade 639:- ingen aning vad orginal kostar, då dom förmodligen hade utgått ur sortimentet innan dom svarat :)

Blomquist #14 skrev:
Lelleskatalogen har nån "High performance mumbo jumbo".
755:- kostar dom... Kanske ska prova på dom...
Låter lite som snabbgashandtag men det är ju sportigt så. :rofl

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...