Kopplingsbyte, vilka delar ska man byta

donald duck

Medlem
Gick med
8 Aug 2011
Hoj
japansk riskokare
Ska beställa nya lameller då dom gamla slirar men exakt vilka delar behöver man beställa. Bifogar en sprängskiss.'

Nr 9, 10, 14 och 6 tänkte jag beställa men hur är det med nr 4 och 5 behöver man byta nån av dessa?
Nån som har nått bra tips på vart man handlar delarna billigt, ska vara OEM-delar inget kina-skräp. Gärna handlare det syns om dom har sakerna på lager.

ac.jpg

Last edited:
Fjädrarna är så pass billiga, så de rekommenderar jag att byta när du ändå är där i och river. Mellanskivorna behöver inte bytas om de inte är skeva, blånerade eller tunnare än spec. Jag brukar glasblästra dom, men du kan också helt enkelt putsa av dom med fin smärgelduk eller scotchbrite. Glöm inte att lamellerna skall marineras i MC-olja minst ett par timmar innan montering. Kolla också noga att det inte är hack i kopplingskorg eller lamellcentrum.

Båda ni som svara rekommenderar mig att byta fjädrar.
Då till dagens kuggfråga! :)
Peka ut vart fjädrarna eller fjädern sitter och läs sedan mitt inlägg längst upp igen.

Ska beställa nya lameller då dom gamla slirar men exakt vilka delar behöver man beställa. Bifogar en sprängskiss.'

Nån som har nått bra tips på vart man handlar delarna billigt, ska vara OEM-delar inget kina-skräp. Gärna handlare det syns om dom har sakerna på lager.

Svensk sida med OEM delar: http://www.partssweden.se/ drivs av Lelles MC (leveranstid på 3-4 veckor sist jag beställde)

Störst/bäst/billigast i Euorpa är nog http://www.cmsnl.com/ (Leveranstid på 1-3 veckor dom gångerna jag handlat där)

Båda ni som svara rekommenderar mig att byta fjädrar.
Då till dagens kuggfråga! :)
Peka ut vart fjädrarna eller fjädern sitter och läs sedan mitt inlägg längst upp igen.

Intressant... Tallriksfjäder, nr14? Den typen av koppling har jag aldrig skruvat med, så har tyvärr ingen aning om vad den kan kosta och huruvida den tappar spänsten som en vanlig spiralfjäder...

Ser ut att vara en R1 eller liknande Yamaha-modell.

Du har en solfjäder (nr.14) istället för ett antal spiralfjädrar.

Jag rekommenderar att du byter nr.14, 10, 9, 8, 7, 6. Nr.8 är en låsring som ofta kan ta skada vid demontering. Glöm inte packning till kåpan.

Nyheter
Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort