Kopplingen slirar, vad kan vara fel??

• Thread starter Thread starter Marsipulami
  • Start date Start date

Marsipulami

Guest
Har en MC med hydralik som koppling (inte vajer alltså).

När hojen är kall fungerar kopplingen som den ska, men när man kört ett par km och hojen börjar bli varm så börjar också kopplingen slira mer och mer, till slut så slirar den så pass mycket att hojen står stilla med växel.

Någon som vet vad felet kan vara :va Märk väl, det är en splitter ny hoj som för tillfället har gått 1 mil.... (Hayabusa).

Tacksam för alla svar som kan komma fram då man känner sig maktlös...

Det är inte "fel" motorolja? Pratade med en "snubbe" på en oljedepå som sa att det inte är nån skillnad på motorolja till bil/MC... Förutom "antislir" tillsats för våtkopplingen..

Marsipulami skrev:

När hojen är kall fungerar kopplingen som den ska, men när man kört ett par km och hojen börjar bli varm så börjar också kopplingen slira mer och mer, till slut så slirar den så pass mycket att hojen står stilla med växel.

Någon som vet vad felet kan vara :va Märk väl, det är en splitter ny hoj som för tillfället har gått 1 mil.... (Hayabusa).

Lämna in till handlaren, måste ju bara finnas garanti kvar på den.... :)

Kan väl knappast vara fel olja i den om den är splitter ny?

Daggarparn skrev:
Lämna in till handlaren, måste ju bara finnas garanti kvar på den.... :)

Kan väl knappast vara fel olja i den om den är splitter ny?

Ja, det är bara att lämna in, men det är inte så bara för mig eftersom jag måste köra 35 mil enkel resa i så fall igen.... Så om det var ett enkelt fel kanske rent av. Men självklart, garanti är där ju...

sanntur skrev:
Det är inte "fel" motorolja? Pratade med en "snubbe" på en oljedepå som sa att det inte är nån skillnad på motorolja till bil/MC... Förutom "antislir" tillsats för våtkopplingen..

Låter märkligt att en handlare skulle hälla i fel olja. Men om det är fel olja, kan det verkligen göra på sig så mycket fast det är en våtkoppling? Olja var där, den var dock halvfull, men vilken typ av olja vet jag inte. En polare nämnde det också för mig som en liten gissning i felsökningen.

Marsipulami skrev:
Låter märkligt att en handlare skulle hälla i fel olja. Men om det är fel olja, kan det verkligen göra på sig så mycket fast det är en våtkoppling? Olja var där, den var dock halvfull, men vilken typ av olja vet jag inte. En polare nämnde det också för mig som en liten gissning i felsökningen.
Jag hällde bilolja i min gamla "bettan", slirade omgående när man närmade sej effekten.
Bytte till en superdupermegabra mcolja, nu slirade det bara på effektpucklen :)

Så oljan är väldigt viktig, speciellt till effektstarka hojar....

Varför hällde jag bilolja i hojen?? :kocko Jo, fick inte tag på nå´n annan & var bara tvungen att köra hoj.....!

Ring handlaren & förklara felet, gör upp om en lösning. Har du inte utrustat den med nå´t extra skulle du faktiskt kunna kräva att du får en annan hoj.

Skulle det vara fel olja, se till att även lamellerna byts!!

Last edited:
Har den bara gått 1mil???? :va då kan den ju inte va slut iallafall
Det ända du kan göra är att försöka köra in kopplingen, använd den mycket utan att slira med den.

Och föresten byt olja i den också, du bör ha samma olja som innan. det är dummt att skifta mellan helsyntet och delsyntet så ta reda på vad det är för olja i den. Är det nån sunkig olja kan det faktiskt bero på det.

Marsipulami skrev:

Var hojen halvfull med olja? Näe..?

Lasker skrev:
Har den bara gått 1mil???? :va då kan den ju inte va slut iallafall
Det ända du kan göra är att försöka köra in kopplingen, använd den mycket utan att slira med den.

Och föresten byt olja i den också, du bör ha samma olja som innan. det är dummt att skifta mellan helsyntet och delsyntet så ta reda på vad det är för olja i den. Är det nån sunkig olja kan det faktiskt bero på det.

Jadu, den har nog tusan slirat in sig på den milen den gått. Det går inte att köra utan att den slirar när den är varm dock. Kopplingen kan det inte vara fel på, det är att den slirar för något annat, och ni är många om alternativet att det kan vara oljan. Ja, det kan vara enkelt att byta så inte mig emot. Men då kommer nästa fråga, vad ska det vara för olja i Hayabusan?

eisbaer skrev:
Var hojen halvfull med olja? Näe..?

När man tittar i ögat och hojen står rakt upp så är den bara halvfull, alltså mellan MAX och MIN.... Om det har någon betydelse vet jag inte, e så jävla dålig på sånt här...

Att den slirar så mycket, verkar ju märkligt. Har du kollat hydrauliken till kopplingen att den inte ligger på med tryck. (motsvarande att vajern är aldeles för spänd på en "vajer-koppling")

Marsipulami skrev:
När man tittar i ögat och hojen står rakt upp så är den bara halvfull, alltså mellan MAX och MIN.... Om det har någon betydelse vet jag inte, e så jävla dålig på sånt här...

Åkte du 35mil enkel väg utan att provköra???

Marsipulami skrev:

Skulle kanske kunna möjligtvis vara att ett tryck byggs upp i den hydrauliska kopplingen så att den frikopplar mer & mer & mer??... dvs. returventilen? (kan man skriva så?) i hydrauliken fungerar inte som den ska? kanske? bara en liten teori jag har!

#Olsson# skrev:
Att den slirar så mycket, verkar ju märkligt. Har du kollat hydrauliken till kopplingen att den inte ligger på med tryck. (motsvarande att vajern är aldeles för spänd på en "vajer-koppling")

Ursäkta min dumma fråga nu, men var kollar jag det?

sanntur skrev:
Åkte du 35mil enkel väg utan att provköra???

Jag tog ingen lång tur när jag provade den vilket jag fan borde gjort. Men det är att vara efterklok och det fungerade där uppe i alla fall...

En sak som slog mig i och med att många är inne på oljan. Det är att detta var på en Ducati firma som jag köpte den, och kanske är det ett stort jävla klantarsel som hällt i fel sorts olja, som de använder till Ducati. Och är inte Ducati med torrlameller??

Bara en tanke som slog mig....

Last edited:
har dom "bytlånat" kopplings handtaget från en annan busa?

Liwa O Nitrous "råkade" ut för en otrolig sak när dom lånade Laskers bromshandtag till sin Retta (lilla blå?)

laskers handtag byggde nämligen upp tryck när Liwa körde,kunde slutat illa,hon fick tvärstopp mitt på vägen när det till slut inte gick att köra en meter längre :gnissla

laskers handtag va till en annan årsmodell,det skillde en millimeter på dom och det räckte för att bygga upp tryck :3freak

fel olja på en så ny hojj? njae,verkar inte troligt tycker jag,kan ju va fel på returen på kopplings handtaget.

har du testat och lufta kopplingen?

gamle svarten skrev:
har dom "bytlånat" kopplings handtaget från en annan busa?

Liwa O Nitrous "råkade" ut för en otrolig sak när dom lånade Laskers bromshandtag till sin Retta (lilla blå?)

laskers handtag byggde nämligen upp tryck när Liwa körde,kunde slutat illa,hon fick tvärstopp mitt på vägen när det till slut inte gick att köra en meter längre :gnissla

laskers handtag va till en annan årsmodell,det skillde en millimeter på dom och det räckte för att bygga upp tryck :3freak

fel olja på en så ny hojj? njae,verkar inte troligt tycker jag,kan ju va fel på returen på kopplings handtaget.

har du testat och lufta kopplingen?

Nej, jag har inte testat att lufta kopplingen. Det jag har testar är att ta av locket på behållaren för att se om där var onödigt tryck, men det var inte så.

Du, fråga: Hur luftar jag denna då?

Marsipulami skrev:
Ursäkta min dumma fråga nu, men var kollar jag det?

Vet ej. Man får kolla lite tror jag. Eller om du öppnar upp någon luftnippel och tar in lite luft på måfå så att den halvfunkar liksom. Det känner du i handtaget när du fått in lite luft. Sedan provköra. En snabb felsök på 15min i alla fall. "Lufta" sedan kopplingen i vanlig ordning för att återställa.

lossa vänster sido kåpa, följ kopplings slangen ner, där nere nästan vid utgående axel sitter slavcylindern,ovanpå den sitter en luftnings nippel,sätt dit en 8mm ringnyckel,sätt sedan på en genomskinlig plastslang,sedan trycker du in kopplinghandtaget och håller det inne,öppna nippeln och då ska det komma ren bromsolja! obs! släpp inte handtaget när nippeln är öppen! då kan luft komma in i systemet bakvägen!

fast när ja tänker efter så borde det inte bli tryck av luft i systemet..... :huvet

prova bara att öppna nipplen utan att hålla in handtaget,kommer det då en massa olja,borde felet sitta uppe i handtaget? typ kopplingscylindern. faen ,nu har ja snurrat till det :3freak

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...