Kopplingen slirar, vad kan vara fel??

  • Thread starter Thread starter Marsipulami
  • Start date Start date
gamle svarten skrev:
lossa vänster sido kåpa, följ kopplings slangen ner, där nere nästan vid utgående axel sitter slavcylindern,ovanpå den sitter en luftnings nippel,sätt dit en 8mm ringnyckel,sätt sedan på en genomskinlig plastslang,sedan trycker du in kopplinghandtaget och håller det inne,öppna nippeln och då ska det komma ren bromsolja! obs! släpp inte handtaget när nippeln är öppen! då kan luft komma in i systemet bakvägen!

fast när ja tänker efter så borde det inte bli tryck av luft i systemet..... :huvet

prova bara att öppna nipplen utan att hålla in handtaget,kommer det då en massa olja,borde felet sitta uppe i handtaget? typ kopplingscylindern. faen ,nu har ja snurrat till det :3freak

Okej. Men detta fel, kan det orsaka att kopplingen slirar, och att den slirar endast när den börjar bli varm?
 
"..till slut så slirar den så pass mycket att hojen står stilla med växel..."

Oh ok. SAE 40 eller 50? :lol Nä, allvarligt, det kan ju inte vara oljan.
 
#Olsson# skrev:
"..till slut så slirar den så pass mycket att hojen står stilla med växel..."

Oh ok. SAE 40 eller 50? :lol Nä, allvarligt, det kan ju inte vara oljan.

Nej, tyvärr så vet inte jag det. Har läst här på Sporthoj många som kör med fel olja och då slirar kopplingen medans andra säger att så inte är fallet... Om det är fel olja så låter det märkligt för mig med tanke på att den är köpt av en MC-handlare.
 
Marsipulami skrev:
Nej, tyvärr så vet inte jag det. Har läst här på Sporthoj många som kör med fel olja och då slirar kopplingen medans andra säger att så inte är fallet... Om det är fel olja så låter det märkligt för mig med tanke på att den är köpt av en MC-handlare.

Jo, den kan ju iofs slira pga fel olja. men i slutändan är det liksom summan av allt som ger resultatet och fel olja kan inte göra att bågen står still med växel i. Det är något annat stort fel. Vad, vet jag inte. Jag skulle prova att sätta hydrauliken ur spel, t ex genom att ta in luft. Behöver inte vara, men med stor sannolikhet funkar det sedan. Alltså, för att felsöka.
 
#Olsson# skrev:
Jo, den kan ju iofs slira pga fel olja. men i slutändan är det liksom summan av allt som ger resultatet och fel olja kan inte göra att bågen står still med växel i. Det är något annat stort fel. Vad, vet jag inte. Jag skulle prova att sätta hydrauliken ur spel, t ex genom att ta in luft. Behöver inte vara, men med stor sannolikhet funkar det sedan. Alltså, för att felsöka.

Det är bara till att lämna in skitet... :huvet
 
Ringde verstaden idag. Det besked jag fick var att där kunde vara för mycket vätska i behållaren så när vätskan blir varm expanderar den och på så vis sätter tryck på kopplingen vilket resulterar till att den slirar. Så jag får väl pröva mig fram om en stund och se om så är fallat... Låter detta rimligt? :va
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top