Kopplingen slirar Honda cbr600rr??

• Thread starter Thread starter mojja83
  • Start date Start date
Efter att jag frikopplat för att lägga i nästa växel så går handtaget inte hela vägen tillbaka utan ett litet friläge kvarstår.

När jag då vill dra fullt rusar motorn för att kopplingsvajern inte gått helt tillbaka och motorn fortfarande är delvist frikopplad, För jag manuellt tillbaka kopplingshandtaget så kan jag gasa friskt och cykeln ökar farten precis som den ska och motorn rusar inte :)

Så vad är då felet:confused::va Min första tanke för glapp vajer dags att spänna, Men det kanske är ett annat ingrepp som behöver göras:gnissla

Den är inte för glapp. Antagligen kärvar vajern pga slitage, smuts, brist på/felaktig smörja eller att den är dragen på fel sätt/kommit i kläm. Ta loss och smörj upp eller byt ut.

Det där var ju nästan lite elakt, lite Pavlovs hundar-varning :hihi Har man inte godis så kanske man kan köra med en klicker istället? :D

Men visst, TS, inget illa menat, men jag tror du behöver läsa på lite om hur hojen funkar, hur du håller efter den osv. Att motorn rasar är oftast bara dyrt och jobbigt, men det finns andra saker som kan bli rätt farliga om dom inte mår bra. Läs handboken, och har du inga polare som kan visa dig, så kanske du kan be någon här svänga förbi på en fika och dra en genomgång :tummenupp

Haha, ALDRIG att jag syftade på det! :D
Annan ofta effektiv inlärningsmetod är "Ramsey"-metoden. Management by fear, fel svar på frågan = :smasha

Till TS, köper du hem en riktigt jäkla god bulle å brygger finkaffe kanske någon svänger förbi härifrån :hihi

Haha detta forum är för djävla bra:)

Redan fått två pm av snälla människor i krokrarna som erbjuder sin hjälp!!

Och angående brygga!! Jag brygger vad FxN som helst bara man får lite hjälp att komma igång:) Är ju mycket som ska tas in och en hel del som ska läras in.

Som sagt jag är varken trög eller har tummen mitt i handen, Det är bara det att jag aldrig haft anledning att meka innan och inte haft någon som lärt mig.

Sedan min uppväxt och även när jag själv blivit vuxen så har det varit nya alt nyare motorfordon som alltid lämnats bort för service alternativt garanti rep.

Men nu är det drygt när man måste åka 7 mil enkel för att få skitsaker åtgärdade + att det verkar vara kul att kunna meka lite själv:)

Bytte för första gången i mitt liv ett oljefilter och olja i ett motorfordon och det gick ju strålande :)

Har man bara någon som kan visa och lära en lite så tror jag detta kommer gå strålande:tummenupp

Efter att jag frikopplat för att lägga i nästa växel så går handtaget inte hela vägen tillbaka utan ett litet friläge kvarstår.

När jag då vill dra fullt rusar motorn för att kopplingsvajern inte gått helt tillbaka och motorn fortfarande är delvist frikopplad, För jag manuellt tillbaka kopplingshandtaget så kan jag gasa friskt och cykeln ökar farten precis som den ska och motorn rusar inte :)

Så vad är då felet:confused::va Min första tanke för glapp vajer dags att spänna, Men det kanske är ett annat ingrepp som behöver göras:gnissla

Låter ju som vajern kärvar i höljet, för det är vajerkoppling på den va? (det sitter ingen liten burk med vätska på kopplingshandtaget)
Det bästa då är att byta vajern, att hålla på och smörja den blir aldrig bra imho.
Men har du garanti kvar på hojen ska ju honda fixa det antagligen.

Har för mig att det står i boken att HONDA rekommenderar GPS oljan för att just den inte skall skall slira?!?! Jag körde min förra cbr 600 på gps och det vart Ica konstigheter tänker även köra bladen på gpsen..

Då har man felsökt ytterligare idag och hittat källan till problemet. Höljet till vajern hade lagt sig fel och därför kärvat.

När jag lagt rätt vajern i "fästet" så började kopplingen fungera galant igen.
Nu funderar jag på om jag ska slå i castrols olja i cykeln igen eller nöja mig med elf oljan som är i.

Vad tycker panelen?

Har bokat tid hos Honda i Örebro dom kunde ta den tidigast ons nästa vecka tyvärr:(

Har nu handlat på mig 8 l castrol power1 4t 10w-40.

Ställde cykeln på depåstödet och då visade nivåglaset nästan fullt. När den stod på sidostödet visade det tomt. Skumt:(

Så nu en dummie i hur man byter olja. Vart sitter pluggen är det en packning på pluggen behöver den bytas eller klarar den sig? Filter får jag inte tag i något idag tidigast imorgon men misstänker att filtret är fräscht då det bara rullat 90 mil.

Den visar tomt på sido stödet. När du startar så ha den på depå stödet o kolla glaset den ska under den e igång va på markeringen i glaset. Gör inget om den e något över. Hellre det än för lite

Byt wire.
Den har säkert fått någon skada.

Eller kontrollera den först och se om den har några yttre defekter.
Kopplingsarmen ska löpa lätt nere på motorn och ha ett litet glapp innan den tar i kopplingen i motorn och frikopplar...

Men ge fan i att byta olja om nu ELFen är en MC-olja som uppfyller specifikationerna i handboken. Helt onödigt.

Oljan uppfyller spec 10w-40 mc olja.

Angående kopplingsvajern så är ju tid fortfarande bokad för kontroll och eventuellt byte på onsdag nästa vecka..
Nu löper vajern precis som den ska och jag ska försöka ut o åka så mycket jag kan om vädret tillåter och se om jag kan provocera fram felet igen.

Så elf oljan är det bara att låta vara i alltså ingen ide att byta den alltså?

Djävligt bortskämd cykel 4 olje byten på 480 mil det är inte illa. I bilfan byts det var 3000 mil :)

Den visar tomt på sido stödet. När du startar så ha den på depå stödet o kolla glaset den ska under den e igång va på markeringen i glaset. Gör inget om den e något över. Hellre det än för lite
Beroende på hur tråget ser ut och var oljefönstret sitter så är det inte alls säkert att det stämmer om man har hojen på depåstödet heller. Antingen får man balansera den rakt, eller ställa upp den lika mycket fram också.

Hojen ska inte vara igång när man kollar oljan i oljefönstret på högersidan.

Men har man fyllt på ny olja o monterat nytt oljefilter så kräver den att man startar nån min så oljan hinner komma in på sina ställen, sen är det bara stänga av den & vänta nån minut så oljan hinner rinna ner till botten.

på min hoj (929) så är oljan på maxsträcket i glaset när jag ställer hojen rakt upp (Avstängd motor) men när jag sedan startar hojen så försvinner oljan ifrån glaset eller man ser den längst ner i glaset men under minimum strecket.

10 000:- frågan. är allt under kontroll då?

på min hoj (929) så är oljan på maxsträcket i glaset när jag ställer hojen rakt upp (Avstängd motor) men när jag sedan startar hojen så försvinner oljan ifrån glaset eller man ser den längst ner i glaset men under minimum strecket.

Ja allt är rätt så länge det försvinner tillräkligt mycke från glaset på sidan, oljesystemet när den pumpar från sumpen till topp är ett antal dl olja.

Last edited:

När du startar så vispas ju oljan runt av saker som rör sig och sugs upp av oljepumpen dit oljan behövs så du har större anledning att vara orolig om oljan INTE sjunker när du startar.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT