Kopplingen slirar Honda cbr600rr??

• Thread starter Thread starter mojja83
  • Start date Start date
Har bokat tid hos Honda i Örebro dom kunde ta den tidigast ons nästa vecka tyvärr:(

Har nu handlat på mig 8 l castrol power1 4t 10w-40.

Ställde cykeln på depåstödet och då visade nivåglaset nästan fullt. När den stod på sidostödet visade det tomt. Skumt:(

Så nu en dummie i hur man byter olja. Vart sitter pluggen är det en packning på pluggen behöver den bytas eller klarar den sig? Filter får jag inte tag i något idag tidigast imorgon men misstänker att filtret är fräscht då det bara rullat 90 mil.

Ok bästa oljan till Honda då? Filter kan jag väl glömma att få tag på idag men olja borde gå att lösa och det filtret som sitter på har gått 80 mil så det skiter jag i att byta.

Blir det inte bättre så får Honda i Örebro äran på onsdag:(

Hade kopplingsproblem på förra CBR600an tjejen hade, berodde då på Castrol GPS olja och uppkom ganska snart efter byte till den, och försvann ganska direkt efter nytt byte till OK/Q8 SBK Racing.. Nu kör jag SBK Racing i allt sen ett tag och det har funkat kalas.. 10-50 olja så man kaske förlorar 0,5 hk pga friktion. Men den sköter jobbet och duger åt både PSBK och IoM förare så då duger den åt mig med.

Har bokat tid hos Honda i Örebro dom kunde ta den tidigast ons nästa vecka tyvärr:(

Ställde cykeln på depåstödet och då visade nivåglaset nästan fullt. När den stod på sidostödet visade det tomt. Skumt:(

Så nu en dummie i hur man byter olja. Vart sitter pluggen är det en packning på pluggen behöver den bytas eller klarar den sig? Filter får jag inte tag i något idag tidigast imorgon men misstänker att filtret är fräscht då det bara rullat 90 mil.

Har du för mycket olja i? Finns två streck på mätglaset, och kolla inte på depåstöd om de inte lyfter lika högt fram/bak.. Se till att den står helt plant och rakt vid kontroll.

Om du inte hade främre stödet så kan det vara så att du inte ser rätt nivå heller, har du inget främre stöd alls så sitt rakt på cykeln och be någon annan kolla nivån. Har du olja över max-sträcket så kan det bli fel då med.

inge illa menat men det känns inte så bra att du pillar om du inte vet alls vad du håller på med så för din hoj och din skull.. lämna in:krama

Hade precis knopat ihop en Wall av text på denna djävla ipohne helvetet när jag råkade trycka på avbryt:crash

Skriver om när jag kommer till en riktig dator.

Hade kopplingsproblem på förra CBR600an tjejen hade, berodde då på Castrol GPS olja och uppkom ganska snart efter byte till den, och försvann ganska direkt efter nytt byte till OK/Q8 SBK Racing.. Nu kör jag SBK Racing i allt sen ett tag och det har funkat kalas.. 10-50 olja så man kaske förlorar 0,5 hk pga friktion. Men den sköter jobbet och duger åt både PSBK och IoM förare så då duger den åt mig med.
Jag har råkat ut för precis raka motsatsen, att kopplingen blir som ihopsvetsad av Castrol GPS :huvet Iofs på min Gixxer, men undrar om det inte var det exet hade i sin VTR som limmade ihop sig också? :va

Jag har råkat ut för precis raka motsatsen, att kopplingen blir som ihopsvetsad av Castrol GPS :huvet Iofs på min Gixxer, men undrar om det inte var det exet hade i sin VTR som limmade ihop sig också? :va

verkar vara lite från hoj till hoj, körde gps i min gamla yzf750r utan problem dock så hade dom slutat med den tills jag skulle byta i SV'n men i den kör jag power1 som är efterträdare till gps om jag förstått rätt och inga problem med den heller.

Nu sitter jag med service kvitton och servicebok framför mig.

Cykeln är servad 3 ggr på 480 mil.

Service 1 leverans service bike trollhättan.

Service 2 100 mils service Fottas Mc Ludvika 5/5-2010

service 3 300 mil på olsens motor fjugesta 6/9-2011

Service 4 ca 400 mil föregående ägare byte olja och filter 11/10-2011

Den olja som är i cykeln nu heter enligt kvittot castrol power 1 gps.

Jag har sökt lite på kopplings problem och honda cbr600rr och kommit fram till att dom återkallade en del tidigt tillverkade 08or. Kan min cykel vara en av dessa kanske fast ägaren aldrig åkte in med den?

Min cykel är ju uttagen 2009-06-01 så den tycker man ju dom borde ha åtgärdat innan dom släppte iväg till kund?

5års garanti och service varje år har du ju så det är bara glida in till honda så får dom återgärda problemet:)

Jag har sökt lite på kopplings problem och honda cbr600rr och kommit fram till att dom återkallade en del tidigt tillverkade 08or. Kan min cykel vara en av dessa kanske fast ägaren aldrig åkte in med den?

Min cykel är ju uttagen 2009-06-01 så den tycker man ju dom borde ha åtgärdat innan dom släppte iväg till kund?

All service o garantiåtgärder etc registreras globalt så om du slår en pling till Leffe (Olsén motor) eller till honda center så torde de kunna slå upp de på datorn.

Det råder delade meningar om det här, men det är en omtvistad olja som många haft problem med. Som Hoztic säger mer problem med att den inte "släpper" som den ska vilket ofta yttrar sig att det "hugger" i dragläget och så. Men jag skulle som flera sagt ändå hävda att ditt problem är oljerelaterat.

Men lämna in den, du har ju garanti. Problemet är kanske att den oljan inte är "enligt tillverkarens rekommendation", men ändå..

ÄR inte säker, men tror detta berör i första hand 1000cc-hojarna, men hör med honda kan dom säga om det är gjort/behövs göras på din hoj.
Nästa sak: LÄS MANUALEN SOM FÖLJDE MED HOJEN, det står en he ldel matnyttigt där, tex hur man kolalr olja...

Men grabbar, vart är "sporthojs-andan"? :confused:
Kan inte någon som bor i krokarna hjälpa grabben? :tummenupp

Ta en söndagstur förbi och visa de fundamentala delarna i hojskötsel! Fixa en whiteboard och en påse godis, en godisbit varje gång han lär sig något nytt! :krama

Oljepluggen hittad oljan tömd. Castrol tillbaka lämnad nu slår vi i elf olja istället.

Ta en söndagstur förbi och visa de fundamentala delarna i hojskötsel! Fixa en whiteboard och en påse godis, en godisbit varje gång han lär sig något nytt! :krama
Det där var ju nästan lite elakt, lite Pavlovs hundar-varning :hihi Har man inte godis så kanske man kan köra med en klicker istället? :D

Men visst, TS, inget illa menat, men jag tror du behöver läsa på lite om hur hojen funkar, hur du håller efter den osv. Att motorn rasar är oftast bara dyrt och jobbigt, men det finns andra saker som kan bli rätt farliga om dom inte mår bra. Läs handboken, och har du inga polare som kan visa dig, så kanske du kan be någon här svänga förbi på en fika och dra en genomgång :tummenupp

Jahopp det var ju inte direkt svårt att byta olja i cykeln. Det var ju inte det som var felet och problemet upprepades trots ordentlig varmkörning och 5 extra mil på mätaren :(

Jaja ett extra oljebyte är väl aldrig fel.

Men nu har jag istället hittat felet och det är en trög koppling :banana:banana

Men nu till bekymret hur spänner man en sådan? Orkar ju inte vänta till nästa vecka då jag har min tid i örebro.

Men nu har jag istället hittat felet och det är en trög koppling :banana:banana

Men nu till bekymret hur spänner man en sådan? Orkar ju inte vänta till nästa vecka då jag har min tid i örebro.

Om kopplingen är trög vill du inte spänna den utan snarare släppa lite på spänningen/smörja vajern/kolla om kopplingskorgen är ok.

Hur kom du fram till att kopplingen slirar pga att den är trög (och vad menar du med trög)?

Efter att jag frikopplat för att lägga i nästa växel så går handtaget inte hela vägen tillbaka utan ett litet friläge kvarstår.

När jag då vill dra fullt rusar motorn för att kopplingsvajern inte gått helt tillbaka och motorn fortfarande är delvist frikopplad, För jag manuellt tillbaka kopplingshandtaget så kan jag gasa friskt och cykeln ökar farten precis som den ska och motorn rusar inte :)

Så vad är då felet:confused::va Min första tanke för glapp vajer dags att spänna, Men det kanske är ett annat ingrepp som behöver göras:gnissla

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT