Kopplingen slirar Honda cbr600rr??

• Thread starter Thread starter mojja83
  • Start date Start date

mojja83

Guest
Hej!!

Jag har precis införskaffat mig en Honda cbr600rr årsmodell 2008.

Idag var jag ute en sväng och när jag drog fullt varvade motorn men fsrtökningen uteblev en stund innan lådan förstod vad den skulle göra av kraften.

Om jag ligger på 5000 varv och drar fullt så rusar varvtalet upp till 12-13000 varv innan fartökningen börjar.

Cykeln har inte alls gått långt ca 480 mil nu kan kopplingen redan gett upp?
Kan det vara något med kedjan jag tyckte den var lite för slapp när jag köpte cykeln så jag lät spänna den lite så att körningen blev mjukare och inte så himla ryckig.

Cykeln är servad 2 ggr hos märkesverkstad redan. Ny tid är bokad till onsdag nästa vecka men jag skulle gärna vilja veta vad det är för fel på min nya älskliing:)

Nej, slirar kedjan så kommer du ingen vart alls. Dessutom ska man nog vara mer än försumlig om man slipar bort samtliga kuggar på nått av dreven på 480 (ärliga?) mil.

Men att kopplingen är slut är inte alls omöjligt, har det slangats mycket, eller konstant rödljusraceat så kan den ju vara slut. Eller så har dom hällt i fel olja. Hondor ska mig veterligen vara rätt så tåliga på olika oljor, men dom kan ju ha hällt i bilolja.

Ja byt olja te o börja med o se.
Har en dunk Castrol GS Power1 eller va fasen den nu heter som funka fint te min gamla 600RR du kan få köpa.

Byt olja skriver folk som det vore den enklaste saken i världen:confused:

Har aldrig gjort något annat än fyllt på spolarvätska i bilar:(

Är ju totalt värdelös på allt vad olja service byta skifta och sådant heter. Inte för att jag har tummen mitt i handen men har aldrig behövt hålla på!!

Men ser att du är en karlskoging jag bjuder gärna på en platta bärs och gör jobbet själv eller betald dig en slant om du pekar med hela handen:))

starta hojen och låt oljan bli ljummen(lite varm) så tar du in hojen ställer på depåstöd, tar bort oljepluggen och ha då en slippdunk under, se till att inte tappa bulten i oljan, då blir det till att gräva:fakta sen så tar du bort oljefiltret och tömmer alt. byter det, på med en ny packning till bulten och skruva tillbaka allt och fyll på:fyllisar

Nej, slirar kedjan så kommer du ingen vart alls. Dessutom ska man nog vara mer än försumlig om man slipar bort samtliga kuggar på nått av dreven på 480 (ärliga?) mil.

Men att kopplingen är slut är inte alls omöjligt, har det slangats mycket, eller konstant rödljusraceat så kan den ju vara slut. Eller så har dom hällt i fel olja. Hondor ska mig veterligen vara rätt så tåliga på olika oljor, men dom kan ju ha hällt i bilolja.

Cykeln ser ur som ny och knappt använd allt är i mintcondition så milen tvivlar jag inte på. Men att den skulle kunnat vara hårt körd och gått Max hel tiden är ju fullt möjligt:(

Jag har ju garanti på cykeln kvar då Honda lämnar 5 år på sina cyklar så ända till 2014 kan jag härja med dom.

Men största anledningen till att jag köper nyare grejer är ju för att det ska krångla så lite som möjligt:(

starta hojen och låt oljan bli ljummen(lite varm) så tar du in hojen ställer på depåstöd, tar bort oljepluggen och ha då en slippdunk under, se till att inte tappa bulten i oljan, då blir det till att gräva:fakta sen så tar du bort oljefiltret och tömmer alt. byter det, på med en ny packning till bulten och skruva tillbaka allt och fyll på:fyllisar

Ska jag alltså byta olja till motorn för att kopplingen slirar? Har inte växellådan kopplingen ett eget oljebad?:confused:

Ok bästa oljan till Honda då? Filter kan jag väl glömma att få tag på idag men olja borde gå att lösa och det filtret som sitter på har gått 80 mil så det skiter jag i att byta.

Blir det inte bättre så får Honda i Örebro äran på onsdag:(

Ok bästa oljan till Honda då? Filter kan jag väl glömma att få tag på idag men olja borde gå att lösa och det filtret som sitter på har gått 80 mil så det skiter jag i att byta.

Ja närmaste Castrol säljare alt valvoline eller motul. men satsa på en 10w40 del eller helsyntet motorcykelolja, borde räcka med att tömma oljefiltret och skruva tillbaka, jag själv brukar byta olja var 300mil oxh filter varannan gång och det går utmärkt:)

Hur kollar man oljenivån på en mc? Öppnade locket som det stod oil på men det fanns ingen sticka? :confused::va

Tänk på att filtret innehåller ett par deciliter olja, så om du tänker snåla på den biten så bör du åtminstone ta loss det och tömma ur det så att du blir av med så mycket som möjligt av den gamla oljan.

Bästa oljan? Ställer du en sån fråga så finns det inget slut, alla har egna uppfattningar vad som är bästa olja för sin käraste, Men du har väll en handbok där det står vad för olja det ska vara?
Varför kan du inte köpa ett nytt filter? Kostar typ 90 spänn varsomhelst, ett hiflofilter, klart ens käraste är värd det! :tummenupp

In the game again.

Fönstret hittat verkar snustorrt där:(

Hostic: dett är min första cykel och körskolan har ej varit tydlig med dessa saker:( hojen är nyservad för 80 mil sen är det normalt att det är snustorrt i glaset då?

Det handlar inte om att snåla utan att jag behöver åka 7 mil enkel för att få tag i ett filter:(

Kan man blanda oljor hejvilt del och helst tet menar jag har ju inte en aning vad det är för olja i nu:(

Kolla så att kopplings handtaget ej är feljusterat.
Har dom för lite slack i handtaget kan den börja bete sig som om kopplingen vore slut (har själv haft det fenomenet)

har du den står rakt, så den inte står på sidostödet då ser du inte mycket i glaset, sen om det nu skulle vara så att du har hojen rak och den är tom, fyll på och se hur mycket du behöver fylla på innan det blir bra i glaset, vet att vissa hojar drar lite olja men en cykel som gått 480 mil borde inte dra olja

Fyll i den hojolja du vill, de är blandbara fick jag veta för inte så länge sedan:)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT