Koppling, teknisk fråga gällande yttre "tryckstången"

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Snurrar denna (21) tillsammans med växellådsaxeln och den inre stången eller står den stilla och endast jobbar in och och ut när jag använder kopplingen?

Vet att det hela jobbar i oljetryck och det är därför packboxen (32) sitter i en liten ficka i motorblocket för att inte pressas ut. (Motorn måste delas om man vill byta den)

Jag frågar för jag har alltid undrat hur viktigt det är med smörjningen där tryckstången vilar i slavcylinderns kolv. Manualer säger ju att det ska vara lite fett där, men är det mest för att motverka korrosion?

Skulle vara trevligt med svar från någon riktig motordesigner/ingenjör men alla svar välkomnas
Screenshot_20230303_085515_Chrome.jpg

Bild från www.partzilla.com
 
Stängerna snurrar normalt inte, 31 är ju uttramplingslagret på din bild, så 16 och 30 snurrar, sen sitter lagret 31.
22, 20 o.s.v snurrar inte
 
Snurrar denna (21) tillsammans med växellådsaxeln och den inre stången eller står den stilla och endast jobbar in och och ut när jag använder kopplingen?

Vet att det hela jobbar i oljetryck och det är därför packboxen (32) sitter i en liten ficka i motorblocket för att inte pressas ut. (Motorn måste delas om man vill byta den)

Jag frågar för jag har alltid undrat hur viktigt det är med smörjningen där tryckstången vilar i slavcylinderns kolv. Manualer säger ju att det ska vara lite fett där, men är det mest för att motverka korrosion?

Skulle vara trevligt med svar från någon riktig motordesigner/ingenjör men alla svar välkomnas
View attachment 481506

Bild från www.partzilla.com
- Har du inte ett gummisäte i slavcylindern, där stången sitter i?
I så fall är väl fettet för smörjningen stål/gummi.

På min CBR929:a såg det ut så iallafall, och den satt ganska tight i det gummisätet när man pressade dit den igen.

Den roterar inte, utan - som Klubba sa ovan - enbart uttrampning.
 
Stängerna snurrar normalt inte, 31 är ju uttramplingslagret på din bild, så 16 och 30 snurrar, sen sitter lagret 31.
22, 20 o.s.v snurrar inte
Stadigt och förbannat bra svar, tack så mycket! Jag har aldrig jobbat med den delen av kopplingen så aldrig brytt mig, endast grejat med lameller, inner och ytterkorg.

Har nämligen märkt att yttre stången har en envis förmåga att rosta så senast fick den ett tunnt lager med aluminiumpasta, alltså bara på den delen som sprayas av vägskit från kedjan.
Har erfarit att alu-pastan stannar kvar bra på allt och rostskyddar även när man torkat bort överflödet

Går det inte att göra den stången i rostfritt?
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top