Koppling, teknisk fråga gällande yttre "tryckstången"

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Snurrar denna (21) tillsammans med växellådsaxeln och den inre stången eller står den stilla och endast jobbar in och och ut när jag använder kopplingen?

Vet att det hela jobbar i oljetryck och det är därför packboxen (32) sitter i en liten ficka i motorblocket för att inte pressas ut. (Motorn måste delas om man vill byta den)

Jag frågar för jag har alltid undrat hur viktigt det är med smörjningen där tryckstången vilar i slavcylinderns kolv. Manualer säger ju att det ska vara lite fett där, men är det mest för att motverka korrosion?

Skulle vara trevligt med svar från någon riktig motordesigner/ingenjör men alla svar välkomnas
Screenshot_20230303_085515_Chrome.jpg

Bild från www.partzilla.com
 
Stängerna snurrar normalt inte, 31 är ju uttramplingslagret på din bild, så 16 och 30 snurrar, sen sitter lagret 31.
22, 20 o.s.v snurrar inte
 
Snurrar denna (21) tillsammans med växellådsaxeln och den inre stången eller står den stilla och endast jobbar in och och ut när jag använder kopplingen?

Vet att det hela jobbar i oljetryck och det är därför packboxen (32) sitter i en liten ficka i motorblocket för att inte pressas ut. (Motorn måste delas om man vill byta den)

Jag frågar för jag har alltid undrat hur viktigt det är med smörjningen där tryckstången vilar i slavcylinderns kolv. Manualer säger ju att det ska vara lite fett där, men är det mest för att motverka korrosion?

Skulle vara trevligt med svar från någon riktig motordesigner/ingenjör men alla svar välkomnas
View attachment 481506

Bild från www.partzilla.com
- Har du inte ett gummisäte i slavcylindern, där stången sitter i?
I så fall är väl fettet för smörjningen stål/gummi.

På min CBR929:a såg det ut så iallafall, och den satt ganska tight i det gummisätet när man pressade dit den igen.

Den roterar inte, utan - som Klubba sa ovan - enbart uttrampning.
 
Stängerna snurrar normalt inte, 31 är ju uttramplingslagret på din bild, så 16 och 30 snurrar, sen sitter lagret 31.
22, 20 o.s.v snurrar inte
Stadigt och förbannat bra svar, tack så mycket! Jag har aldrig jobbat med den delen av kopplingen så aldrig brytt mig, endast grejat med lameller, inner och ytterkorg.

Har nämligen märkt att yttre stången har en envis förmåga att rosta så senast fick den ett tunnt lager med aluminiumpasta, alltså bara på den delen som sprayas av vägskit från kedjan.
Har erfarit att alu-pastan stannar kvar bra på allt och rostskyddar även när man torkat bort överflödet

Går det inte att göra den stången i rostfritt?
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top