Koppling slirar på höga varv!

twiZt

SpaceMonkey!!!
Gick med
14 Aug 2003
Ort
Östra Götaland
Hoj
SeeBeAreNajnOhOhAreAre
:7peta
Någon som har haft problem med slirande koppling på höga varv? Har en CBR900RR -94 som slirar över 8-8500 varv, räcker det med att byta lameller eller kan det behövas byta annat, korg, fjädrar osv?

"Snön ligger vit på taken, endast en :tomten med MC håller sig vaken..."
 
svar

twiZt skrev:
:7peta
Någon som har haft problem med slirande koppling på höga varv? Har en CBR900RR -94 som slirar över 8-8500 varv, räcker det med att byta lameller eller kan det behövas byta annat, korg, fjädrar osv?

"Snön ligger vit på taken, endast en :tomten med MC håller sig vaken..."
Man brukar glasblästra stålskivorna som ligger mellan varje lamell oxå,har kopplingen slirat brukar deras yta blivitt glatt o blånerad.Sen skulle jag slänga dit hårdare fjädrar när jag ändå hade isär paketet. mvh//jacke
 
Oki, kanon. Ska göra det.

Glasblästra? Vad skiljer den från "vanlig" aluminiumsilikat eller vf det är?
 
blästring.

ktmjacke skrev:
Man brukar glasblästra stålskivorna som ligger mellan varje lamell oxå,har kopplingen slirat brukar deras yta blivitt glatt o blånerad.Sen skulle jag slänga dit hårdare fjädrar när jag ändå hade isär paketet. mvh//jacke

Se till att du inte får så grov yta när du blästrar, då fungerar skivorna som en fräs.
Och det vill du inte.
 
twiZt skrev:
:7peta
Någon som har haft problem med slirande koppling på höga varv? Har en CBR900RR -94 som slirar över 8-8500 varv, räcker det med att byta lameller eller kan det behövas byta annat, korg, fjädrar osv?

"Snön ligger vit på taken, endast en :tomten med MC håller sig vaken..."

Har du provat ett byta olja först? Och vilken är det du kör på nu, kanske skulle prova ett annat märke :)
 
Det vettigaste vore väl att riva kopplingen för att se vad som behöver bytas i stället för att spekulera. Det kan ju vara allt av det ovan nämnda. Själv råkade jag ut för en sliten tryckplatta - med samma symptom som du beskriver - men lameller och stålskivor var helt OK.
 
Ja, riv isär först, mät delarna o jämför med service-gränsvärden, fjädrar, lameller, ev. skevhet på stålskivorna. Är inget slitet testa o byt olja!

Kör du med den nu? Kylan kan påverka oljans egenskaper
 
hehe, ja den påverkar, men om det är just de som gör att kopplingen slirar... de va de ja mena! :D
 
Kanon

Jag kör inte med hojjen i -20 ... :tungan

kör med SHELL Adv. VSX


Ska riva skiten och kolla!
Tack för tipsen!
 
twiZt skrev:
Glasblästra? Vad skiljer den från "vanlig" aluminiumsilikat eller vf det är?
Vafan? Jag skickade inlägg för en stund sen men det finns inte kvar. :confused:

Jaja, hursomhelst:
Glas = finare yta. Aluminiumsilikat = grov yta. Jättegrov.

Tjock (dvs kall) olja kan bidra till slir men borde inte vara något problem annat än då motorn och olja är _kall_ och då vevar du väl inte ur den så mycket får man hoppas. Då motorn blir varm blir ju oljan varm också. Men kom ihåg att det tar längre tid för oljan att bli varm än vattnet!

Det är skillnad med en luftkyld motor, en sån har ju ingen termostat = oljan går betydligt kallare i kallt väder.
 
twiZt skrev:
:7peta
Någon som har haft problem med slirande koppling på höga varv? Har en CBR900RR -94 som slirar över 8-8500 varv
Det är vridet som får kopplingen att slira, därför börjar den oftast slira vid
max.vridet.
/u
 
svar

Finns även krossat valnötsskal om man ska blästra riktigt fina prylar.
 
Blästra lamellerna hjälper kortsiktigt i kanske max 100 mil, sen är det lika illa igen.
Montera en extra stållamell (bredvid en annan stållamell) för att ta upp slacket som förslitningen av fiberlamellerna medför. Förslitningen av fiberlamellerna gör att fjädertrycket inte blir lika hårt som tidigare.

På så vis kan man utöka livslängden på kopplingspaketet om man är snål av sig.
 
Eller brickor under fjädrarna, vilket oxå ökar fjädertrycket.
(Se bara till att brickorna minskar inspända längden o inte bara stoppar kopplingsskruvarna tidigare; sånt har jag sett.)
/u
 
Hade samma problem på min förra hoj, räckte att byta lameller och fjädrar.
 
andersbrink skrev:
Blästra lamellerna hjälper kortsiktigt i kanske max 100 mil, sen är det lika illa igen....
Har gjort samma erfarenhet på min Katana, hade i början trassel med kopplingsslir. Blästrade, fungerade bra en kväll eller två, sen var det lika illa igen. Jag tror att blästringen är allra bäst för de hojar som går på strippen, där rivs ju koppling med mer titt som tätt men på en gathoj? Nja.
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top